Motopodsumowanie tygodnia #55 – dziewiąty Passat, druga Škoda Kodiaq, nowy AMG GLC Coupé, nowy Mitsubishi Colt
Kolejne motopodsumowanie, sporo nowości, ciekawostek, debiut ostatniego Passata, nowy SUV Škody, ceny nowego Renault Espace, nowy Mercedes GLC Coupe i inne wiadomości ze świata motoryzacji i technologii w automotive.
Nowy Volkswagen Passat Variant
Kilka dni temu miałem okazję obejrzeć na własne oczy najprawdopodobniej ostatnią generację króla klasy średniej, Volkswagena Passata. Dziewiąta generacja będzie tylko w nadwoziu kombi, pod maską szeroka gama napędów, jest i PHEV z dużym zasięgiem na prądzie i oszczędny diesel. Więcej szczegółów w odrębnym materiale.
Widziałem prawdopodobnie ostatnią generację Passata – jak kończyć, to z przytupem
Debiut II generacji Škody Kodiaq
Czeska marka w niecodziennej scenerii berlińskiego metra zaprezentowała oficjalnie swój nowy, topowy SUV: drugą generację modelu Škoda Kodiaq. Auto sporo urosło, ma olbrzymi bagażnik, pod maską równie szeroka oferta napędów, co we wspomnianym wcześniej nowym Passacie. Więcej o nowym Kodiaq przeczytacie we wcześniejszym materiale.
Oto nowa Škoda Kodiaq – tak wygląda 2 generacja topowego SUV-a czeskiej marki
Toyota GR Supra GT4 100 Edition – powstaną tylko 3 egzemplarze
Toyota Gazoo Racing sprzedała ponad 100 egzemplarzy wyścigowej GR Supry GT4. Z tej okazji wyścigowe ramie Toyoty zbuduje limitowaną wersję GR Supry GT4 „100 Edition”. Samochód powstanie w liczbie zaledwie trzech egzemplarzy, które trafią do kolekcjonerów z Europy, Azji i Ameryki Północnej. Po sztuce na kontynent. Ta bardzo limitowana wersja nie ma homologacji wyścigowej klasy GT4, nie ma też homologacji na drogi publiczne. Można nim jeździć na torach wyścigowych podczas imprez typu track day. Limitowana wersja bazuje na udoskonalonym modelu GR Supra GT4 EVO z 3-litrowym, 6-cylindrowym rzędowym silnikiem turbo o mocy 430 KM. Cena? 220 tys. euro bez podatku i transportu.
Nissan Concept 20-23 i Nissan Hyper Urban
Japońska marka z okazji 20-lecia londyńskiego studia projektowego Nissan Design Europe, zaprezentowała elektryczny, miejski i jednocześnie sportowy samochód koncepcyjny Nissan Concept 20-23. Nazwa Concept 20‑23 nawiązuje do 20‑lecia obecności NDE w centrum Londynu, a także do liczb 2 (ni) i 3 (san), które po japońsku wymawia się podobnie jak nazwę marki, oraz oczywiście do bieżącego roku. Szkoda, że taki model nigdy nie powstanie, bo prezentuje się świetnie.
Z kolei Nissan Hyper Urban to kolejny, elektryczny samochód koncepcyjny, pokazany przed salonem Japan Mobility Show. To jeden z wielu konceptów, które do czasu rozpoczęcia wydarzenia 25 października mają być prezentowane. Wersja przygotowana przez europejski oddział Nissana bardziej mi się podoba.
Nowy Mitsubishi Colt, czyli wojny klonów ciąg dalszy
Mitsubishi zaprezentowało nową generację modelu Colt. Jeżeli patrząc na zdjęcie macie deja vu to wszystko z wami w porządku. Nowy Colt to po prostu Renault Clio w przebraniu (pardon, po rebrandingu). Nowy Colt to kontynuacja strategii Mitsubishi w Europie, marka na naszym kontynencie oferuje rebrandowane modele Renault. Wcześniej był ASX (czyli Renault Captur), teraz mamy model Colt (czyli nowe Renault Clio). Ceny nowego Mitsubishi Colt w Polsce startują od 71 990 zł. Cztery poziomy wyposażenia, dwie wersje silnika benzynowego i napęd hybrydowy, pięć lat gwarancji. Nowe Clio można mieć też z fabrycznym LPG, Mitsubishi na taki wariant się nie zdecydowało.
Porsche Cayenne S E-Hybrid, nowy wariant w gamie Cayenne
Do gamy luksusowych SUV-ów Porsche dołącza Cayenne S E-Hybrid, pozycjonowane pomiędzy Cayenne E-Hybrid oraz Cayenne Turbo E-Hybrid. Moc systemowa 382 kW (519 KM) i 750 Nm momentu obrotowego. Zasięg w trybie elektrycznym do 90 km, moc ładowania baterii do 11 kW. W standardzie jest zawieszenie adaptacyjne. 0-100 km/h w czasie 4,7 sekundy, a V-max to 263 km/h. Kierowca może także korzystać z dodatkowych funkcji aplikacji My Porsche oraz nowych funkcjonalności Apple CarPlay. Porsche jest pierwszym producentem motoryzacyjnym, który w ramach CarPlay umożliwia łatwiejszy dostęp do ustawień auta. Ceny tego modelu zaczynają się od 519 tys. zł (Coupé od 539 tys. zł).
Land Rover Classic z nowymi częściami do klasycznego Defendera
Firma Land Rover Classic zaprezentowała nową, wyselekcjonowaną kolekcję oryginalnych części i akcesoriów o jakości OEM do modelu Defender Classic. Land Rover Classic to oficjalny dział firmy JLR zajmujący się klasykami motoryzacji, oferujący wysokiej jakości części, luksusowe klasyczne pojazdy z limitowanych edycji i wybrane serie specjalne. Przykładem może być widoczny na powyższym zdjęciu kamper ekspedycyjny Land Rover Classic z instalacją namiotu dachowego TentBox (dostępność od 2024 roku).
evolvAD, czyli autonomiczna jazda w Wielkiej Brytanii
Najnowszy brytyjski projekt badań nad technologiami autonomicznej jazdy – evolvAD – wspierany przez Nissana i finansowany przez brytyjski rząd, jest już oficjalnie realizowany. To przede wszystkim intensywne testy skomunikowanych i autonomicznych pojazdów (Connected and Autonomous Vehicles, CAV) na różnego rodzaju drogach, zarówno w miejskich strefach zamieszkania, jak i na terenach wiejskich. W tej roli (tych pojazdów) wystąpią specjalnie przygotowane wersje elektrycznych Nissanów Leaf.
Nowy Mercedes-AMG GLC Coupé
Kilka tygodni temu zadebiutował nowy Mercedes-AMG GLC z nadwoziem SUV. Teraz marka aut sportowych i wyczynowych z Affalterbach prezentuje nowego GLC Coupé. W ofercie dwa warianty o wysokich osiągach: GLC 43 oraz GLS 63 S E Performance. Ten drugi, mocniejszy, to pierwszy hybrydowy SUV coupé Mercedesa o wysokich osiągach dysponujący mocą systemową 500 kW (680 KM). Bazowy wariant GLC 43 4MATIC Coupé ma moc 310 kW (421 KM), z możliwością krótkotrwałego dostarczenia dodatkowych 10 kW (14 KM) za pośrednictwem rozrusznika zespolonego z alternatorem o napędzie pasowym (miękka hybryda). Dynamiczne wrażenia z jazdy zapewnia także bogate wyposażenie standardowe, obejmujące skrętną tylną oś, napęd na wszystkie koła, skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem.
Nowe Renault Espace, marka ujawnia ceny w Polsce
Nowe Renault Espace to w 100% hybrydowy samochód, oferujący do 1100 km zasięgu z pełnym bakiem, system 4Control advanced od wersji esprit Alpine (druga wersja wyposażenia) oraz system multimedialny openR link i 32 systemy wspomagania prowadzenia. Cena nowego Renault Espace E-Tech full hybrid na rynku polskim zaczyna się od 192 900 zł w wersji wyposażenia techno. Wyższe poziomy esprit Alpine oraz topowy iconic wyceniono odpowiednio na 206 900 zł i 216 900 zł.