Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Prezes UOKiK nakłada karę za Sylwester Szczęścia

Prezes UOKiK nakłada karę za Sylwester Szczęścia

0
Dodane: 11 miesięcy temu

Miały być samochody lub 100 tys. zł wygranej. Miał być też finał gry po jednym wysłanym SMS. W istocie wysłanie SMS-a niczego nie gwarantowało. Efekt? Blisko 10 mln zł kary dla organizatorów.

Przed nami Sylwester i wiele zabawy. Być może również i konkursów. Jeden z takich konkursów zdecydowanie nie poszedł po myśli graczy.

Decyzja Prezesa UOKiK dotyczy konkursu, który Telewizja Polsat razem ze spółką Teleaudio Dwa zorganizowała w noc sylwestrową 2021 roku. Widzowie, którzy 31 grudnia 2021 roku oglądali transmitowany na żywo koncert na antenie telewizji Polsat, mogli wziąć udział w konkursie SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe”. Prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Dodatkowo zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się na specjalnej belce wyświetlanej na ekranie podczas koncertu.

Według UOKiK, który przeanalizował scenariusz konkursu oraz zapis audycji sylwestrowej oraz treści wiadomości SMS otrzymywanych przez konsumentów, którzy skusili się na wzięcie udział w konkursie poprzez wysłanie wiadomości SMS za 3,69 zł. Co się okazało? Wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy i uruchamiało etapy przewidziane przez organizatora. Kolejnym było odesłanie odpowiedzi na 2 płatne SMS-y o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy. Umożliwiało to udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne, ale nadal nie zapewniało zdobycia jakiejkolwiek nagrody w konkursie, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów.

Jakby tego było mało, wbrew zapewnieniom prowadzących program, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzownie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali bowiem dopiero 4 stycznia. Dzień później przychodził SMS z zadaniem, którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnej wiadomości, oczywiście płatnej. W efekcie widz, który chciał wziąć udział w finale gry musiał wysłać 4 wiadomości wydając 14,76 zł.

Przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK ustalił, że Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa wprowadzali konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród. Za stosowanie nieuczciwej praktyki organizatorzy zostali ukarani przez Prezesa UOKiK karą finansową w wysokości blisko 10 mln zł. Sankcje wyniosły odpowiednio: Telewizja Polsat 9 557 918 zł oraz spółka Teleaudio Dwa 388 269 zł. Ponadto informacje o decyzji powinny pojawić się w postaci komunikatu audiowizualnego na kanałach Polsatu, stronach internetowych obu przedsiębiorców, a także na ich profilach w mediach społecznościowych. Decyzja jest nieprawomocna – spółki mogą złożyć od niej odwołanie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .