Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu CES 2024 – Goodyear i TNO pokazują wyniki badań, że ofiar wypadków drogowych może być mniej

CES 2024 – Goodyear i TNO pokazują wyniki badań, że ofiar wypadków drogowych może być mniej

0
Dodane: 4 miesiące temu

Goodyear i TNO zaprezentowały wyniki testów pokazujących, że pozornie niewidoczna technologia może mieć bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Pozwólcie, że wyjaśnię w czym rzecz.

Marka Goodyear jest znana każdemu, kto odróżnia samochód od kamienia. TNO to z kolei holenderska organizacja badawcza, największa tego typu niezależna instytucja w Królestwie Niderlandów, zajmująca się innowacjami i badaniami. W skrócie: wiedzą jak coś sprawdzić, żeby wynik nie budził wątpliwości.

I oto te dwie firmy pokazały na targach CES 2024, że integracja technologii inteligencji opon ze sterownikiem układu systemu ABS może zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i skrócić drogę hamowania o 1,75 metra. Teoretycznie 1,75 metra to niewiele, ale powiedźcie to tym, którym często mniej zabrakło, by przeżyć.

Tymczasem rzecz jest o tyle ciekawa, że wynik pokazuje, że nie trzeba zmieniać masy, ładunku, szybkości, czy innych parametrów mających wpływ na drogę hamowania, by udało się „urwać” trochę tej drogi z korzyścią dla bezpieczeństwa.

Nikt dziś już nie kwestionuje tego, że układ ABS jest ważnym elementem bezpieczeństwa w pojazdach. Pomaga kierowcy zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy podczas hamowania, choć – wbrew twierdzeniom niektórych – wcale nie skraca drogi hamowania (najczęściej). Jego celem jest przede wszystkim zachowanie sterowności, kontroli nad pojazdem w trakcie, gdy wykonujesz manewr awaryjnego, gwałtownego hamowania.

Dzięki wspólnym badaniom i testom firmy Goodyear i TNO wykazały, że ulepszony układ ABS, wyposażony wydawałoby się niewielką zmianę: w informacje o oponach – na przykład o ich typie i kondycji – może potencjalnie zwiększyć ogólną wydajność systemu ABS i skrócić drogę hamowania nawet o 1,75 metra.

Według Amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2021 r. doszło do ponad 1,7 miliona wypadków z udziałem pojazdów najeżdżających z tyłu, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych. W Polsce tak szczegółowe statystyki nie są publicznie dostępne, ale i tak liczba wypadków: 19 373 wypadki tylko w 2022 roku, nie budzi zachwytu.

W każdym razie niewielka zmiana w postaci integracji danych o oponie ze sterownikiem ABS może oznaczać że wypadków może być mniej, przy pozostałych warunkach gry nie zmienionych!

Nasza współpraca z TNO zaowocowała bezcennymi spostrzeżeniami i nowymi możliwościami, dzięki którym możemy dostarczyć większą wartość naszym klientom oraz wspierać przyszłą mobilności” – powiedział Werner Happenhofer, wiceprezes Goodyear ds. inteligencji opon i rozwiązań eMobility. „W Goodyear wierzymy, że wykorzystując inteligencję opon, możemy przyczynić się do realizacji śmiałego celu przyszłej mobilności, jakim jest ograniczenie liczby wypadków.

TNO jest zaangażowane w zwiększanie bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju pojazdów” – powiedział Machteld de Kroon, dyrektor zarządzający działu mobilności i środowiska zbudowanego w TNO. „Nasza współpraca z Goodyear ma na celu walkę o każdy centymetr drogi hamowania. Jesteśmy głęboko przekonani, że dzięki lepszej integracji opon i układów hamulcowych możemy przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków, a ostatecznie do ratowania życia.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .