Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu CES 2024 – Sony prezentuje nagłowny system do tworzenia treści 3D

CES 2024 – Sony prezentuje nagłowny system do tworzenia treści 3D

0
Dodane: 11 miesięcy temu

Sony ogłasza opracowanie systemu do tworzenia treści przestrzennych wyposażonego w wysokiej jakości wyświetlacz nagłowny XR i kontrolery dedykowane do interakcji z obiektami 3D. Rozwiązanie jest prezentowane na trwających targach CES 2024.

Sony Corporation poinformowało o opracowaniu systemu do tworzenia immersyjnych treści przestrzennych. Obejmuje on wyświetlacz nagłowny XR z wysokiej jakości mikrowyświetlaczami OLED 4K i funkcją przezroczystości obrazu wideo oraz dwa kontrolery zoptymalizowane pod kątem interakcji z obiektami 3D i precyzyjnego wskazywania. System ma na celu wspieranie twórców w tworzeniu treści 3D. Sony planuje nawiązanie współpracy z twórcami różnych programów do produkcji w 3D, między innymi z sektora rozrywki i projektowania przemysłowego.

W chwili wprowadzenia systemu na rynek partnerem Sony będzie firma Siemens, która wdroży nowe rozwiązanie do immersyjnego projektowania i zespołowego opracowywania produktów przy użyciu oprogramowania z otwartej cyfrowej platformy biznesowej Siemens Xcelerator.

Sony deklaruje, że nowy system pozwala realistycznie, w wysokiej rozdzielczości i w czasie rzeczywistym renderować tekstury obiektów 3D i mimikę człowieka. Oprócz funkcji przezroczystości obrazu wideo i rozpoznawania przestrzennego z użyciem łącznie sześciu kamer i czujników, elementami systemu są kontroler pierścieniowy, umożliwiający manipulowanie obiektami w wirtualnej przestrzeni oraz kontroler umożliwiający precyzyjne wskazywanie. Dzięki temu twórca używający wyświetlacza nagłownego może posługiwać się w pracy kontrolerami i klawiaturami. Wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości zapewni twórcom środowisko powiększonej rzeczywistości (ang. Extended Reality, XR), w którym będzie można nie tylko oglądać modele 3D, lecz także tworzyć je i modyfikować. Integracja z aplikacjami do tworzenia w 3D innych producentów pozwoli także zdalnie, w czasie rzeczywistym, przeprowadzać weryfikacje w różnych lokalizacjach. W rezultacie powstaje intuicyjne w użyciu, immersyjne narzędzie do realizacji całego procesu tworzenia treści przestrzennych.

Urządzenie wyposażono w procesor Snapdragon XR2+ Gen 2 Platform, będący najnowszym modelem XR w ofercie firmy Qualcomm Technologies Inc. Pozwala on w pełni wykorzystać zdolność mikrowyświetlaczy OLED 4K do wyświetlania obrazów o wyjątkowo wysokiej jakości. Zapewnia również śledzenie użytkowników i przestrzeni w środowisku XR, dzięki czemu staje się wysoko wydajną platformą do pracy twórczej.

Narzędziem pomocnym w tworzeniu treści 3D ma być również mobilny system rejestracji ruchu mocopi, który umożliwia śledzenie ruchów całego ciała przy użyciu małych, lekkich czujników i dedykowanej aplikacji na smartfon. Oprócz tego monitory Spatial Reality Display, wyświetlające bardzo realistyczne, trójwymiarowe obrazy bez użycia specjalnych okularów lub gogli wirtualnej rzeczywistości, znajdą zastosowanie w procesie tworzenia czy weryfikacji i edycji treści przestrzennych.

— Metawersum to dla wielu miejsce ucieczki od świata rzeczywistego, ale dla firmy Siemens i naszych klientów metawersum przemysłowe to miejsce pozwalające na tworzenie świata rzeczywistego. To w nim mierzymy się ze zmianami klimatu, globalizacją i cyfryzacją i w nim przekształcamy branże stanowiące fundament gospodarek — mówi Cedrik Neike, członek zarządu spółki Siemens AG i dyrektor generalny firmy Siemens Digital Industries. — Współpracując z firmą Sony, dodajemy do metawersum przemysłowego kolejną cegiełkę: inżynierię immersyjną. Zapewnia ona środowisko, w którym można doświadczać praw fizyki bez ograniczeń czasowych. Metawersum przemysłowe, wzbogacone przez inżynierię immersyjną, jak nigdy przedtem łączy świat realny z cyfrowym i będzie miało głęboki wpływ na codzienną pracę naszych klientów.

Wyświetlacz nagłowny jest wyposażony w mikrowyświetlacze OLED typu 1/3″, zapewniające rozdzielczość 4K i odwzorowanie szerokiego zakresu barw — do 96% przestrzeni DCI-P3. Szczegółowe, realistyczne renderowanie tekstur obiektów 3D i mimiki człowieka umożliwia użycie wyświetlacza nagłownego do realizacji całego procesu, od modelowania po weryfikację.

Dzięki obsłudze renderingu dzielonego, rozkładającego obciążenie renderingiem między komputery a wyświetlacz nagłowny, system pozwala stabilnie i w wysokiej rozdzielczości renderować duże modele 3D.

Dzięki współpracy z firmą Qualcomm Technologies Inc. Sony jest jednym z pierwszych producentów wdrażających procesor Snapdragon XR2+ Gen 2, który pozwala w pełni wykorzystać zdolność mikrowyświetlaczy OLED 4K do wyświetlania obrazów o wyjątkowo wysokiej jakości. Wbudowana technologia sztucznej inteligencji poprawia ponadto śledzenie użytkowników i przestrzeni. Umożliwia ścisłe połączenie przestrzeni fizycznej z cyfrową, zapewniając łatwą nawigację i intuicyjne interakcje w twórczych środowiskach XR.

W skład systemu wchodzi kontroler pierścieniowy, pozwalający manipulować obiektami w wirtualnej przestrzeni. Uzupełnia go kontroler do wskazywania. Trzymając kontroler wskazujący w ręce dominującej i mocując kontroler pierścieniowy do palców drugiej ręki, twórcy mogą modelować obiekty 3D z użyciem obu kontrolerów i klawiatury, przez cały czas nosząc wyświetlacz nagłowny.

System będzie dostępny w 2024 r.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .