Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Amazon ukrywał korzystniejsze oferty – efektem pozew zbiorowy przeciwko firmie Jeffa Bezosa

Amazon ukrywał korzystniejsze oferty – efektem pozew zbiorowy przeciwko firmie Jeffa Bezosa

0
Dodane: 3 miesiące temu

Według treści amerykańskiego pozwu zbiorowego przeciwko firmie Amazon, miliony klientów amerykańskiego giganta e-handlu, przepłacało za produkty, które na tej samej platformie mogły być kupione taniej i z krótszym czasem dostawy.

Treść pozwu (możecie się z nią zapoznać, dokument udostępnia serwis ArsTechnica) ujawnia, że powodowie sądzą, iż algorytm mechanizmu Buy Box Amazona, zachęcający klientów do złożenia szybkiej oferty typu „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka”, wprowadzał klientów w błąd, sugerując iż produkty w nim prezentowane mają najkorzystniejszą cenę, co było nieprawdą.

Tymczasem zdaniem powodów w istocie mechanizm Buy Box z wyraźniej nachalnie sugerowanymi klientom produktami, stanowił w istocie platformę promocyjną dla wybranych partnerów handlowych Amazona. Chodzi o firmy, które płacą Amazonowi za możliwość korzystania z platformy giganta więcej, w efekcie czego otrzymują szansę na promocję sprzedawanych produktów właśnie za pośrednictwem Buy Box.

Problemem, zdaniem powodów, na tyle poważnym, że zdecydowali się oni na środki prawne jest fakt, że – jak można przeczytać w pozwie: „Rezultat jest taki, że konsumenci rutynowo przepłacają za przedmioty, które są dostępne po niższych cenach od innych sprzedawców na Amazon – nie dlatego, że konsumenci nie dbają o cenę lub dlatego, że podejmują świadome decyzje zakupowe, ale dlatego, że Amazon zdecydował się wyświetlać oferty, za które zarobi najwyższe opłaty”.

To nie jest pierwszy przypadek, kiedy Amazon ponosi konsekwencje antykonkurencyjnego działania algorytmu odpowiedzialnego za pozycjonowanie produktów w Buy Box. W 2021 roku firma Jeffa Bezosa została ukarana kwotą w wysokości 1 mld dolarów przez włoski Urząd ds. Konkurencji. W 2022 roku Komisja Europejska nakazała gigantowi e-handlu równe traktowanie wszystkich sprzedawców przy podejmowaniu decyzji, co umieścić w Buy Box.

Ile zatem przepłacili klienci Amazona? To jest dość trudne do oszacowania, ale biorąc pod uwagę fakt, że sprzedaż platformy Amazon tylko w ubiegłym roku i tylko w Stanach Zjednoczonych przekroczyła 574 miliardy dolarów, raczej nie było to przysłowiowe „będę winna grosika”.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .