Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Oto nowy Renault Captur – światowa premiera

Oto nowy Renault Captur – światowa premiera

0
Dodane: 4 tygodnie temu

Francuska marka na zorganizowanej dziś konferencji zaprezentowała oficjalnie najnowszą odsłonę modelu Renault Captur. Poniżej istotne szczegóły i fakty, jakie udało mi się odnotować podczas tego wydarzenia. Auto ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym miesiącu.

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Captur to bardzo popularny model w portfolio Renault. Przez 10 lat istnienia tego modelu do klientów na całym świecie trafiło ponad 2,2 miliona egzemplarzy sympatycznego miejskiego crossovera. Najnowsza odsłona, co możecie ocenić na przesłanych przez producenta zdjęciach, wydaje się jeszcze sympatyczniejsza, a jednocześnie – czego z kolei na zdjęciach nie widać – to najbardziej zaawansowany technologicznie Captur w historii. Do tego szeroki zakres napędów, w tym także lubiany przez klientów (szczególnie w Polsce) dwupaliwowy silnik (z LPG) o zasięgu ponad 1000 km.

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Pod względem wizualnym nowy Captur to kolejny model podążający za nową linią stylistyczną francuskiej marki zapoczątkowaną przez Gillesa Vidala, dyrektora designu Renault i już obserwowalną na ulicach w takich modelach jak nowy Renault Austral (przeczytacie o nim w iMagazine 3/2024), najnowszy Renault Espace (o nim również znajdziecie u nas informacje: zachęcam do wydania iMagazine 2/2024), czy nowe Renault Clio (jeden z bohaterów naszego cyklu #Auto tygodnia).

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Calvin PAUSANIA/Publicis Conseil @ Renault)

Największym wyróżnikiem jest całkowicie przeprojektowany pas przedni: grill z fasetowanymi elementami i wbudowanym logo Nouvel’R, wyższa i bardziej pionowa maska. Zdaniem marki taki projekt ma nadać nowemu Capturowi prestiżu. Nie wiem, czy to właśnie prestiż, ale nie będę ukrywać, że taki styl wpada w oko i może się podobać. Chłodzenie silnika zapewniają dwa wloty powietrza, jeden poziomo umieszczony nad aerodynamiczną listwą i drugi w zderzaku. Dwa boczne wloty powietrza poprawiają aerodynamikę nadwozia i zapewniają chłodzenie przednich hamulców. Pod względem gabarytów zmian raczej nie ma, poprzednia wersja mierzyła 4,23 metra, i w tym przypadku wymiary są niemal identyczne. Poniżej pokazuje je ilustracja:

Wymiary nowego Renault Captur (źr. Renault)

Zmiany zaszły za to we wnętrzu, gdzie nowy Captur otrzymał przeprojektowany kokpit, nowe wzory tapicerek, a także nowy mózg i oprogramowanie. Dostępny w zależności od wersji system multimedialny openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google oferuje według producenta najbardziej zaawansowane technologie Android Automotive 12, które po raz pierwszy są dostępne w samochodzie z segmentu B. Tutaj słowo wyjaśnienia: to nie jest pierwsze auto z Android Automotive, ale faktem jest, że do Captura poszła najnowsza generacja kodu Android Automotive 12, czego obecnie nie ma inny model z analogicznego segmentu.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowy Captur to także nowa architektura systemów elektronicznych i wsparcia kierowcy. Dzięki czemu model ma jeszcze bardziej wspierać kierowcę, poprzez np. predykcyjny system jazdy w trybie hybrydowym czy Active Driver Assist, który umożliwia jazdę autonomiczną poziomu 2.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

W zależności od kraju nowe Renault Captur może być napędzane jednym z pięciu silników, w tym napędem E-Tech full hybrid o mocy 145 KM, który cieszy się dużym powodzeniem. Wybiera go ponad 41% klientów we Francji. W Polsce powodzeniem cieszy się także wersja dwupaliwowa (z LPG), która również będzie w naszym kraju w ofercie. Auto produkowane będzie w hiszpańskim zakładzie Renault w Valladolid (tam, gdzie produkowano wcześniejszego Captura).

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Renault pochwaliło się, że fabrykę znacząco zmodernizowano. Cyfryzacja procesów produkcyjnych i pojawienie się sztucznej inteligencji pozwoliły na znaczną redukcję zużycia energii i wody. Kluczowa jest również wysoka jakość. Instalacja kamer przemysłowych i wykorzystanie sztucznej inteligencji zapewniają lepszą identyfikowalność i zwiększoną reaktywność.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Captur ma być oferowany w trzech wersjach: evolution, techno i esprit Alpine. Wersja evolution jest wyposażona w felgi stalowe typu Flexwheel 17” (w opcji dostępne są felgi aluminiowe o średnicy 17”), listwy i dolną część nadwozia pokrytą czarnym matowym lakierem i czarne osłony podwozia z przodu i z tyłu. Wyższa wersja techno wyróżnia się felgami aluminiowymi 18”, listwami oraz dolną częścią nadwozia w kolorze Czarnym Grand Brillant. Nowa wersja esprit Alpine, rozpoznawalna już na pierwszy rzut oka, ma logo w charakterystycznym kolorze Ice Black, czarne obramowania szyb Grand Brillant, specjalne felgi aluminiowe w rozmiarze 19”, aerodynamiczną listwę F1 i przednią i tylną osłonę podwozia pokrytą szarym matowym lakierem. Dostępnych jest sześć kolorów nadwozia do wyboru, także w odmianach dwukolorowych (trzy barwy dachu do wyboru).

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

We wnętrzu oprócz nowych wzorów tapicerek (zarówno gładkie faktury jak i melanżowe stylizacje), wśród których nie ma już skóry (wyeliminowano również chrom), pośrodku centralnej konsoli pojawia się nowy, pionowy ekran dotykowy o przekątnej 10,4” (960 x 1280 pikseli). Interfejs można całkowicie spersonalizować. System łączy się przewodowo i bezprzewodowo ze smartfonami wyposażonymi w Android Auto lub Apple Carplay. System openR link oparty na Android Automotive OS 12, udostępnia również aplikacje i usługi Google’a takie jak nawigacja Google Maps i wbudowany asystent głosowy Google oraz 50 innych aplikacji do wyboru w sklepie Google Play. Oczywiście wszystkie tapicerki nowego modelu są wykonane z tkanin z recyklingu.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Również przed kierowcą spory ekran, który, zależnie od wersji może mieć do 10,25″. W największym wydaniu jest on dostępny z opcją nawigacji (z Map Google’a, to w końcu Android Automotive OS) i mapy prezentowanej na ekranie przed kierowcą. Dla melomanów Francuzi przygotowali 9-głośnikowy, opcjonalny system nagłośnienia marki Harman Kardon. Wówczas możesz wybierać spośród 5 trybów odtwarzania dźwięku (Studio, Podcast, Concert, Immersion i Club), które zaprojektował sam Jean-Michel Jarre. Zawsze w standardzie są 2 USB-C i 2 gniazdka 12 V (jedno z nich zawsze w bagażniku), w wyższych wersjach także ładowarka indukcyjna i 2 dodatkowe gniazdka USB-C z tyłu.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Na przestrzeń pasażerowie kanapy nie powinny narzekać. Captur to jeden z nielicznych modeli segmentu B z przesuwną tylną kanapą w zakresie 16 cm. Po maksymalnym przesunięciu kanapy do przodu, przestrzeń bagażowa rośnie do imponujących 536 litrów (wg normy VDA), gdy natomiast maksymalnie kanapę cofniemy, wówczas założysz z tyłu nogę na nogę. Nieco mniejszą pojemność ma bagażnik w wersji hybrydowej (zależnie od przesunięcia kanapy od 326 do 440 l wg normy VDA).

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

W systemie multimedialnym openR link jest dostępnych 10 aplikacji opracowanych specjalnie dla użytkowników samochodów Renault: Waze, Amazon Music, L’Equipe dla Renault (aplikacja w jęz. francuskim z treściami sportowymi dla Francji), Vivaldi, Radio Player dla Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables® for Renault, Easypark i Sybel. Ponadto aplikacja My Renault na smartfonie zapewnia dostęp do katalogu specjalnych treści dostępnych w zależności od kraju. Umożliwia również korzystanie z dodatkowych ofert i pobieranie aplikacji w systemie openR link. Aktualizacje nie wymagają wizyt w serwisie. Technologia FOTA (Firmware Over The Air) umożliwia bezproblemową aktualizację systemu operacyjnego i korzystanie z funkcji prognozowania przeglądów.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Pod maską nowego Renault Captur znajdziemy pięć wersji silnikowych, poniżej szczegóły udostępnione przez producenta:

  • Benzyna:
    • 3-cylindrowy silnik 1.0 TCe turbo o mocy 90 KM i momencie obrotowym 160 Nm, z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km;
    • 4-cylindrowy silnik 1.3 TCe turbo typu mild hybrid 12 V, o mocy 140 KM i momencie obrotowym 260 Nm, z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km;
    • 4-cylindrowy silnik 1.3 TCe turbo typu mild hybrid 12 V, o mocy 160 KM i momencie obrotowym 270 Nm, z automatyczną skrzynią biegów typu EDC. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km;
  • LPG:
    • Silnik 1.0 TCe turbo o mocy 100 KM i momencie obrotowym 160 Nm (170 Nm podczas jazdy na LPG), z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Zużycie paliwa: 6,0–6,1 l/100 km na benzynie bezołowiowej i 7,7–7,9 l/100 km na LPG.
  • E-Tech full hybrid:
    • 4-cylindrowy silnik 1,6 o mocy 145 KM i momencie obrotowym 205 Nm, z automatyczną kłową skrzynią biegów. Zużycie paliwa: 4,7–4,9 l/100 km
Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Poniżej jeszcze tabela z danymi technicznymi:

Renault Captur

Podsumowując Francuzi starali się mocno unowocześnić model Captur, pamiętajmy, że to tylko lifting, ale imponująco głęboki. Ceny nowego modelu nie zostały jeszcze ujawnione. Zakres cenowy przedliftowego modelu mieścił się w widełkach od 85 500 do 131 800 zł.

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

Nowe Renault Captur (fot. Laurent Villaron @Renault)

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .