Samsung zaszalał z telewizorami: inteligentniejsza seria Excellence Line i nowe OLED-y
Wczoraj wieczorem miałem przyjemność uczestniczyć w prezentacji najnowszych modeli telewizorów marki Samsung, głównie topowych modeli z wbudowaną AI.
Jednak od razu na wstępie, choć oczywiście najbardziej zaawansowane algorytmy AI znajdziemy w topowym, tegorocznym modelu Samsung Neo QLED QN900D 2024 (telewizor 8K), to przedstawiciele marki wyraźnie podkreślali, że AI jest zaimplementowana we wszystkich nowych modelach, różnica sprowadza się do zakresu i funkcjonalności implementacji w poszczególnych telewizorach.
Sztuczna inteligencja nie jest dla firmy Samsung niczym nowym – historia inwestycji w badania i rozwój technologii AI sięga w urządzeniach tej marki ponad dziesięciu lat wstecz. Samsung od dawna systematycznie wprowadza inteligentne rozwiązania do swoich produktów. Pamiętam jak pierwsza implementacja upscalera, jeszcze w modelu 4K sprzed wielu lat, wspomaganego maszynowym uczeniem wykorzystywała sieć neuronową. Dziś w topowym modelu Samsung Neo QLED QN900D 2024 mamy wbudowany chip, w którym nie jest jedna czy dwie sieci neuronowe. Jest ich… 512.
Ten rozwój nie dokonał się od razu. Urządzenia należące do pierwszej generacji TV Samsung z możliwościami AI – seria Excellence Line – dysponowały układami Neural Quantum wykorzystującymi 20 sieci neuronowych. W drugiej generacji procesorów, NQ4 AI Gen2, stosowanych w telewizorach Neo QLED QN900C i QN800C, liczba wykorzystywanych sieci wzrosła do 64.
Obecna, najnowsza generacja procesorów – Neural Quantum 8K Gen3 – obsługuje już 512 takich sieci (układy te, przypomnę, znalazły zastosowanie w telewizorze Samsung Neo QLED QN900D 2024). Procesor NQ8 AI Gen3 ma 25 razy większą pojemność sieci neuronowej od poprzednika i charakteryzuje się doskonałą wydajnością, przy prędkościach NPU i GPU odpowiednio dwu- i 2,2-krotnie szybszych, a CPU pracuje o 30 proc. szybciej.
Ten rozwój nie jest oczywiście dziełem przypadku. Jeszcze w 2022 r. firma poinformowała o zamiarze zainwestowania ponad 350 miliardów dolarów w nowe technologie, w tym półprzewodniki, sztuczną inteligencję i biotechnologię. Z kolei w 2023 r. ogłosiła powstanie własnej platformy generatywnej sztucznej inteligencji o nazwie Samsung Gauss, składającej się z trzech modeli: Samsung Gauss Language, Samsung Gauss Code i Samsung Gauss Image.
Jednak co właściwie daje ów układ z 512 sieciami neuronowymi? Przede wszystkim pozwala na optymalne skalowanie obrazu i wzbogacanie dźwięku. Dzięki temu na ekranie można zobaczyć – a w głośnikach usłyszeć – więcej szczegółów niż kiedykolwiek wcześniej. W przypadku topowego modelu 8K materiały niższej rozdzielczości są inteligentnie skalowanie do jakości bardzo przypominającej natywne materiały 8K, których na rynku wciąż nie jest wiele. Technologia Skalowania AI 4K, zasilana przez sieci neuronowe i wspierana przez sztuczną inteligencję przekształca treści do rozdzielczości zbliżonej do 4K także w telewizorach Neo QLED i QLED.
Dlaczego jakość upscalera ma dziś znacznie większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej? To proste, coraz częściej wybieramy większe przekątne. Już Samsung wielokrotnie podkreślał, że bardzo dynamicznie rośnie, także w Polsce, popularność urządzeń z przekątnymi ekranu wynoszącymi 65 cali czy 75 cali i większych. To stawia producentowi dodatkowe wymagania dotyczące jakości. Powstałe całe dziesięciolecia wcześniej materiały wideo w jakości SD czy nawet HD, oglądane na tak dużych ekranach… nie wyglądają dobrze. I tu właśnie do głosi dochodzi AI z inteligentnym upscalerem napędzany maszynowo wytrenowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Efekt? Więcej niż dobry. Na prezentacji można było zobaczyć kilka przykładowych kadrów z materiałami sprzed i po upscalingu. Różnica jest kolosalna.
Przykładowo, algorytmy AI we wspomnianym telewizorze QN900D mogą skalować materiał w jakości SD, HD i 4K do rozdzielczości 8K, wyostrzając obraz i zapewniając wykorzystanie pełnego potencjału procesora, rozdzielczości i algorytmów oraz wzrost szczegółowości obrazu w porównaniu z tą samą treścią odtwarzaną na telewizorze 4K. Ponadto, poprawiony obraz nie tylko przewyższa szczegółowością i klarownością treści 4K w telewizorze o takiej rozdzielczości, ale także dokładnie odpowiada treści o natywnej rozdzielczości 8K, osiągając według wewnętrznych danych firmy nawet aż do 90 proc. jej jakości.
AI zapewnia nie tylko lepsze wrażenia z oglądania telewizji, ale również szereg dodatkowych korzyści związanych z ogólnym użytkowaniem telewizora. Dzięki funkcji Obraz Adaptacyjny w modelu Neo QLED QN900D obraz może zostać automatycznie dopasowany do warunków otoczenia, np. gdy w pomieszczeniu jest zbyt jasno.
Z kolei funkcja określana przez markę Samsung jako Upłynniacz Ruchu to kolejny przejaw obecności maszynowo wytrenowanych algorytmów działających w telewizorze. Chodzi o usunięcie problemów jakie w starszych modelach telewizorów dawało się zaobserwować podczas ruchu szybkich obiektów. Ma to szczególne znaczenie w transmisjach sportowych: ruch futbolówki, piłki tenisowej, czy bolidu F1. AI obecna w telewizorze jest tak wytrenowana by rozpoznawać tego typu obiekty i dynamicznie, zależnie od kontekstu aktywować odpowiedni model poprawy płynności ruchu tego typu obiektu.
Kolejną innowacją napędzaną sztuczną inteligencją jest funkcja o nazwie Automatyczny Remastering HDR. To technologia oparta na głębokim, maszynowym uczeniu, która automatycznie analizuje różnicę między treściami SDR i HDR w celu podniesienia kontrastu, kolorów i jasności treści SDR do poziomu HDR. Działa nie tylko w topowym, wymienionym wcześniej modeli. Mogą z niej korzystać użytkownicy telewizorów Excellence Line QN900D i QN800D oraz Neo QLED QN95D, QN90D, QN87D a także QN85D.
Przedstawiciele Samsunga podczas prezentacji podkreślali też, że pamiętają o graczach. Przejawem ten troski jest Automatyczny Tryb Gry AI – technologia ta inteligentnie rozpoznaje rodzaj oglądanej gry i optymalizuje jakość obrazu i dźwięku. Dzięki zmniejszonemu opóźnieniu sygnału wejściowego zapewnia to również lepszą ekspresję ruchu podczas gry. Podniesieniu jakości wizualnej towarzyszy też poprawa w warstwie audio, dzięki opartej na algorytmach AI funkcji Dźwięk Adaptacyjny Pro. To rozwiązanie automatycznie optymalizuje dźwięk w oparciu o charakterystykę pomieszczenia i zawartość ścieżki audio, w efekcie mamy czystsze i bardziej klarowne brzmienie.
To wciąż nie wszystko. Maszynowo wytrenowane algorytmy w nowych telewizorach Samsung (modele od QN900D do DU7000D) są obecne również w funkcji o nazwie Tryb Energii AI. Chodzi o optymalizację zużycia energii w oparciu o analizę otoczenia użytkownika, m.in. poprzez automatyczną adaptację obrazu do jasności otoczenia, a także – za pośrednictwem platformy SmartThings – mamy również możliwość monitorowanie zużycia energii w innych urządzeniach smart home.
W tym roku Samsung wprowadzi do sprzedaży 21 nowych modeli telewizorów z ekranami o przekątnych od 43 do 98 cali. Na topie jest oczywiście flagowa rodzina telewizorów Samsung Excellence Line, do której w 2024 r. dołączyły dwa modele: QN900D (wspomniany wcześniej z najpotężniejszym procesorem Neural Quantum 8K Gen3) i QN800D (ten ma procesor wcześniejszy Gen2). Mamy tu do wyboru ekrany o przekątnych 65, 75 i 85 cali. To ekskluzywne i zaawansowane technologicznie telewizory, wykorzystujące najbardziej zaawansowane obecnie funkcje sztucznej inteligencji. Każdy z nich może wyświetlać obraz w jakości 8K, dodatkowo dysponują funkcją Skalowania AI 8K, pozwalającą przekształcić treści wideo niższej jakości do rozdzielczości zbliżonej do 8K i – czego miałem okazję doświadczyć – robią to zaskakująco skutecznie.
Tegoroczną gamę telewizorów premium uzupełnia 5 modeli z serii Samsung OLED. Na naszym rynku w ofercie będą modele: S95D, S94D, S92D, S90D, S85D, z ekranami o przekątnej od 48 do 83 cali. Gamę otwiera topowy w tegorocznych OLED-ach marki model Samsung OLED S95D. Za moc obliczeniową, z której korzysta AI odpowiada nowy procesor AI NQ8 Gen2. Funkcja Skalowania AI 4K obsługiwana jest tu przez 20 sieci neuronowych. Dodatkowo, procesor ten optymalizuje zarówno obraz, jak i dźwięk, aby zapewnić widzom wrażenia najwyższej jakości niezależnie od źródła (VOD, sport na żywo, gry). Model ten wyposażono także w matrycę Glare Free, czyli o znacznie zredukowanych refleksach zewnętrznego oświetlenia na ekranie.
Nową serię telewizorów koreańskiej marki uzupełniają nowe modele z serii Samsung Neo QLED. W tym przypadku wyróżnikiem jest technologia Quantum Mini LED, czyli bardzo precyzyjna kontrola podświetlenia matrycy. Nowości Neo QLED na 2024 r. to cztery nowe modele: QN95D, QN92D, QN90D, QN85D, o przekątnych od 43 do 98 cali. Topowe modele to telewizory QN95D i QN90D. Pierwszy z wymienionych powinien przypaść do gustu zwłaszcza fanom gier i sportu, z racji zastosowanego w nim odświeżania obrazu z częstotliwością 144 Hz.
Klienci szukający tańszy modeli z technologią kropki kwantowej i z rozbudowanymi funkcjami smart, powinni zainteresować się serią Samsung QLED. W skład tej rodziny w tegorocznej gamie wchodzi aż 7 modeli o przekątnej ekranu od 43 do 98 cali (Q80D, Q77D, Q74D, Q70D, Q68D, Q67D, Q60D). Do najbardziej zaawansowanych reprezentantów serii należy model Q80D, wyposażony we wspierany przez sztuczną inteligencję procesor AI NQ4 Gen2 i funkcję Skalowanie AI 4K – technologia zasilana przez sieci neuronowe i wspierana przez sztuczną inteligencję przekształca treści do rozdzielczości zbliżonej do 4K.
Na pokładzie każdego nowego modelu mamy najnowszą generację systemu operacyjnego Tizen OS, który dzięki najnowszym aplikacjom i usługom oraz aplikacji SmartThings, daje możliwość dostępu do szerokiej oferty usług streamingowych i sterowania inteligentnymi urządzeniami i telewizorem.
Samsung w tym roku wzbogacił również podstawową (najtańszą) serię telewizorów Crystal UHD (4 nowe modele o przekątnych od 43 aż 98 cali). To 100-hercowe urządzenia. Producent zwraca uwagę na dołączane do nich, podobnie jak do pozostałych telewizorów piloty zdalnego sterowania SolarCell, wyposażone w akumulator i panel solarny, dzięki któremu można podtrzymywać poziom energii w pilocie.
Oczywiście oprócz wymienionych wyżej nowych modeli w tegorocznej gamie nie zabrakło telewizorów z serii Lifestyle na czele z nowym modelem telewizora The Frame. Tegoroczną nowością tego telewizora jest usługa Art Store Streaming. Wystarczy zeskanować dostarczony na smartfon kod QR, rozpocząć subskrypcję w Art Store i z łatwością wyszukiwać dzieła sztuki na swoim urządzeniu mobilnym. Samsung rozszerzył w tym roku do 5 modeli ofertę MicroLED – to dostarczane na zamówienie urządzenia klasy superpremium o przekątnych nawet 114 cali. Uzupełnieniem lifestyle’owych urządzeń są znane już wcześniej modele The Serif, The Sero czy The Terrace oraz projektory The Premiere i The Freestyle.