Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu 68% Polek i Polaków oczekuje, że sztuczna inteligencja sprawi, że będą mniej myśleć o obowiązkach domowych

68% Polek i Polaków oczekuje, że sztuczna inteligencja sprawi, że będą mniej myśleć o obowiązkach domowych

0
Dodane: 4 tygodnie temu

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w różne sfery naszego życia, ale jak może wpłynąć na te codzienne, rutynowe obowiązki, które tak często pochłaniają nasz czas i energię? Czy AI może uczynić je prostszymi? Samsung, wprowadzając Klasę AI, pokazuje, że to możliwe. Firma przedstawiła wyniki badania “Sztuczna inteligencja w sprzęcie domowym” zrealizowanego przez Zymetrię na zlecenie Samsung.

Opublikowane przez markę Samsung wyniki badań rzucają nowe światło na rolę AI w naszych domach. 32% Polek i Polaków chciałaby, aby AI pomogła w powtarzalnych obowiązkach, 70% badanych zgadza się, że wykonywanie codziennych czynności staje się łatwiejsze dzięki AI, zyskując tym sposobem więcej czasu na przyjemności. Jednymi z wyzwań dnia codziennego, z którymi mierzą się Polacy to zarządzanie stratami energii w urządzeniach i zapobieganie marnotrawieniu żywności w lodówkach.

Samsung

Z globalnych badań Samsung, przeprowadzonych w październiku 2023 roku wynika, że planowanie domowych czynności pochłania aż 86% czasu, który normalnie moglibyśmy przeznaczyć na ich faktyczne wykonanie. Ten stan, określany jako „niewidzialne obciążenie”, ma negatywny wpływ na nasze samopoczucie, wywołując niepokój i stres jeszcze zanim przystąpimy do pracy. Badanie, w którym uczestniczyło ponad 6 tysięcy respondentów z różnych krajów Europy, w tym z Polski, pokazało, że przeciętna osoba odpowiada za co najmniej siedem różnych obowiązków domowych, zajmujących nawet 30 godzin tygodniowo — co odpowiada niemal pełnemu etatowi.

Bixby Lite po polsku w telewizorach Samsung z 2024 roku

To wyzwanie, z którym AI może pomóc sobie poradzić. Według najnowszych danych pochodzących z badania “Sztuczna inteligencja w sprzęcie domowym”,  Polki i Polacy dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji w ułatwianiu codziennych zadań. Co trzeci Polak (32%) chciałby, aby AI pomogła w monotonnym wykonywaniu powtarzalnych obowiązków, a 31% oczekuje, że AI pomoże w ich szybszym i sprawniejszym wykonaniu. Dodatkowo prawie co czwarty respondent (24%) pragnie, aby AI dostarczała gotowych sposobów na ułatwienie codziennych obowiązków. Większość badanych (70%) zgadza się, że wykonywanie codziennych zadań domowych staje się łatwiejsze dzięki AI, co pozwala im zyskać więcej czasu na przyjemności. Co istotne 68% badanych wskazało, że AI odciąży także ich umysły, dzięki czemu nie będą musieli myśleć o obowiązkach domowych. Tym samym zmniejszą swoje „niewidzialne obciążenie”.

„AI powinno wspierać nas w codziennych obowiązkach i monotonnych czynnościach, a nie zastępować nas we wszystkich zadaniach. Może natomiast przejąć prace domowe, odciążając nas i pozwalając skupić się na ważniejszych sprawach. Badania zlecone przez Samsung pokazują, że coraz więcej osób dostrzega korzyści płynące z AI – zyskują czas i energię, a jednocześnie oszczędzają zasoby, co wprowadza realną zmianę tu i teraz” – dodaje Jowita Michalska, ekspertka w dziedzinie AI, założycielka i dyrektorka generalna Digital University.

Technologie AI od Samsung to oszczędność energii i nie tylko
AI od Samsung to nie tylko ułatwienie codziennych obowiązków, ale również oszczędność energii. Według tego badania, 46% respondentów oczekuje, że AI pomoże w zmniejszeniu zużycia energii i wody w ich domach.

Samsung odpowiada na te potrzeby, wprowadzając np. tryb AI Energy Mode w swoich wybranych urządzeniach. Przykładowo, wybrane lodówki po podłączeniu do aplikacji SmartThings monitorują wzorce użytkowania i optymalizują pracę kompresora, co pozwala na redukcję zużycia energii nawet o 15%. Dzięki SmartThings użytkownicy mogą na bieżąco monitorować pracę wybranej lodówki, otrzymywać powiadomienia, gdy drzwi pozostaną otwarte, oraz śledzić prognozowane koszty energii, co umożliwia lepsze zarządzanie domowym budżetem.

Samsung modern organic

Kolejnym z problemów, z którymi borykają się Polki i Polacy, jest nadzorowanie zapasów w lodówce i pilnowanie terminu przydatności produktów. Aż 33% badanych wskazuje, że AI mogłaby pomóc w kontroli świeżości żywności. Tutaj również Samsung znalazł rozwiązanie w postaci funkcji „AI Vision” w lodówce Family Hub (jeden model X), która za pomocą inteligentnej kamery jest w stanie rozpoznać świeżość aż 33 różnych produktów spożywczych (wybranych warzyw i owoców)[7]. Kamera analizuje żywność na podstawie bogatej bazy zdjęć oraz algorytmów uczenia maszynowego, automatycznie aktualizując listę produktów na wyświetlaczu lodówki. Użytkownicy mogą ustawić czas przechowywania produktów i otrzymywać powiadomienia, gdy zbliża się koniec terminu ich przydatności. To rozwiązanie nie tylko oszczędza pieniądze, ale również pomaga zapobiegać marnotrawieniu żywności i wspiera ekologiczny tryb życia. Taka Lodówka Samsung z funkcją AI Vision potrafi także sugerować przepisy z wykorzystaniem dostępnych składników, co czyni ją niezwykle atrakcyjnym wyborem dla ¾ badanych Polek i Polaków.

Na podstawie wyników badań wyraźnie widać, że Polki i Polacy dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji w ułatwianiu codziennych obowiązków. AI może nie tylko odciążać nasze umysły od planowania i wykonywania rutynowych zadań, ale również pozwolić oszczędzać energię, pieniądze i zasoby.

Samsung OLED S95D 65” i soundbar Q990D z nagrodami EISA

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .