Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Widziałem nowe Volvo XC90 – najlepsze XC90 w historii

Widziałem nowe Volvo XC90 – najlepsze XC90 w historii

0
Dodane: 2 miesiące temu

Tego modelu miało już nie być. Jednak rynek pokazał szwedzkiej marce, że nie jest gotowy na takie pożegnanie. Szwedzi odpowiedzieli najlepiej jak potrafili prezentując w World of Volvo w Göteborgu najnowszą odsłonę swojego topowego SUV-a. Miałem okazję osobiście zobaczyć ten pojazd. I już widzę szykujących portfele klientów.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 i EX90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Najnowsze Volvo XC90 będzie współistniało w ofercie z drugim, w pełni elektrycznym, topowym SUV-em szwedzkiej marki: Volvo EX90, którego wersję produkcyjną również prezentowano wespół z odświeżonym XC90.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

XC90 to ikona Volvo Cars. Subtelnie unowocześniona bryła doskonale rozpoznawanego SUV-a pozostaje wierna tak lubianej na całym świecie stylistyce tego modelu. Znacznie więcej zmieniło się tam, gdzie oczy użytkownika nie trafiają od razu. Marka stawia sprawę jasno, ten wielokrotnie nagradzany i najlepiej sprzedający się flagowy hybrydowy SUV ma być teraz jeszcze lepszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Jeżeli chodzi o układy napędowe, tutaj Volvo promuje przede wszystkim napęd hybrydowy typu plug-in podkreślając ponad 70-kilometrowy zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym. Niemniej nowe XC90 będzie dostępne w ofercie również w wersjach B5 i B6 z napędami miękkohybrydowymi.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Promując hybrydę plug-in firma powołuje się przy tym na własne badania, które pokazują, że około połowa przebiegów realizowanych przez najnowsze, PHEV-y szwedzkiej marki jest pokonywana wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Oczywiście nie jesteśmy zmuszeni do korzystania wyłącznie z takiego napędu, ale za jego użyciem na krótszych trasach przemawia po prostu ekonomia. Na dłuższych trasach hybrydowy układ jest połączony z wydajnym silnikiem benzynowym oferujący realny zasięg przekraczający 800 km. Gdy potrzebujesz mocy lub jazdy z napędem na obie osie, wówczas oba rodzaje napędów pozostają do dyspozycji kierowcy.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Jeżeli chodzi o design nadwozia, to wciąż doskonale rozpoznawalne Volvo XC90, ale z subtelnymi modyfikacjami (spójrzcie choćby na nowy grill czy nieco przeprojektowane młoty Thora dziennych LED-ów), które unowocześniają tę klasyczną bryłę.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Gdy zasiadłem we wnętrzu, od razu dało się zauważyć znacznie większy od wersji sprzed zmian pionowo ustawiony ekran multimedialny. Teraz ma on przekątną 11,2″ i zwiększoną o 21% gęstość pikseli, w efekcie obraz prezentowany na tym ekranie jest już na pierwszy rzut oka znacznie wyraźniejszy. Zresztą sami przedstawiciele marki przyznali, że chcieli lepiej dopasować wnętrze i systemy pokładowe auta to najnowszych, w pełni elektrycznych modeli marki: EX30 i EX90.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

System pokładowy odświeżonego Volvo XC90 to rozwiązanie oparte na kodzie Android Automotive OS, ale o przeprojektowanej konfiguracji. Jak zmiany tłumaczy samo Volvo? Między innymi uproszczeniem obsługi. Mówiąc wprost na tym nowym, wyraźniejszym ekranie potrzebujesz mniej stuknięć w ekran, aby uzyskać dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji. Nie trzeba np. opuszczać Map Google’a by dostać się do multimediów. Teraz wszystko jest widoczne i dostępne pod ręką. Co ważne, przedstawiciele marki podkreślali, że nowy układ systemu będzie dostępny nie tylko w nowym XC90. Otrzymają go także posiadacze Volvo z usługami Google od rocznika 2020, za pośrednictwem aktualizacji OTA.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Jak każdy samochód Volvo, XC90 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów dostępnych na rynku. Jest wyposażony w zaawansowaną klatkę bezpieczeństwa, a także kompleksowy zestaw funkcji aktywnego bezpieczeństwa, które mają skutecznie zapewnić bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom, a także pozostałym uczestnikom dróg.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Dzięki radarowi i przedniej kamerze XC90 może wykryć, czy zjechałeś na przeciwległy pas i bezpiecznie sprowadzić cię z powrotem na twój pas, aby uniknąć ryzyka kolizji. Pomoże ci również uniknąć nieumyślnego zjechania z drogi. Może również użyć hamowania i kierowania, aby pomóc uniknąć kolizji z innymi pojazdami, pieszymi, rowerzystami i dużymi zwierzętami.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli marki, jazda w nowym XC90 jest lepsza niż kiedykolwiek wcześniej, z legendarnym komfortem siedzenia i ulepszonym zawieszeniem w standardzie. Każdy indywidualny amortyzator jest teraz w stanie mechanicznie dostosować się do aktualnych warunków drogowych, aby zoptymalizować zarówno komfort, jak i stabilność. Oczywiście dostępne jest również opcjonalne zawieszenie pneumatyczne, które współpracuje z aktywnym podwoziem, monitorującym samochód, drogę i kierowcę 500 razy na sekundę, aby zapewnić możliwie najbardziej komfortową jazdę.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

W zależności od tego, czy chcesz mieć łatwy dostęp do wsiadania i wysiadania, lepszą aerodynamikę przy dużej prędkości lub dodatkową wysokość jazdy w trudnym terenie, XC90 z zawieszeniem pneumatycznym może obniżyć się o 20 mm lub podnieść o 40 mm. Szwedzi podkreślili też, że w nowym XC90 dodali dodatkową izolację akustyczną do niektórych części samochodu, co oznacza, że już wcześniej bardzo dobrze wyciszony topowy SUV marki teraz będzie jeszcze lepiej wyciszony.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Odnowione wnętrze ma przeprojektowaną przednią kabinę, która reprezentuje najlepsze cechy współczesnego skandynawskiego designu. Deska rozdzielcza ma bardziej poziomy kształt niż wcześniej, zawiera panele dekoracyjne wykonane z najwyższej jakości materiałów pochodzących z recyklingu (wyglądają naprawdę bardzo dobrze) i jest podzielona nowymi pionowymi otworami wentylacyjnymi. Zmodyfikowano również oświetlenie wnętrza, co ma przyczynić się do poczucia jeszcze większego luksusu wewnątrz podczas podróży nocą.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

W nowym XC90 przebudowano również kabinę od strony funkcjonalnej. Jest ona teraz jeszcze bardziej praktyczna. Zmiany wdrożono podobno na podstawie opinii obecnych właścicieli XC90. Efekty? Projektanci szwedzkiej marki stworzyli dodatkową przestrzeń do przechowywania w konsoli środkowej, w tym dodatkowy uchwyt na kubek. Umieścili również bezprzewodową ładowarkę do telefonu za tunelem centralnym, oddzieloną od głównego obszaru przechowywania, co ma sprzyjać większej wygodzie.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Melomanów uspokajam: system Bowers & Wilkins High Fidelity wciąż jest dostępny na pokładzie pozwalając rozkoszować się ulubionymi dźwiękami przy odwzorowanej cyfrowo akustyce sceny, operowej sali koncertowej czy klubu jazzowego.

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Nowe Volvo XC90 można już zamawiać, ceny startują od 389 900 zł, a pierwsze egzemplarze mają trafić do pierwszych klientów (także w Polsce) jeszcze pod koniec tego roku. Do wyboru są wersje 5-, 6- i 7-miejscowe.

Volvo i technologia ostrzegania o wypadkach – nie tylko dla nowych modeli

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .