Google poszerza możliwości Gemini w swojej wyszukiwarce
Search to najbardziej chyba znana usługa w internecie, to po prostu wyszukiwarka Google. Technologiczny potentat z Mountain View ogłosił kilka zmian w wyszukiwarce, które pojawią się w niej dzięki szerszej integracji z Gemini AI.
Ogłoszona przez Google aktualizacja wyszukiwarki wprowadza nowe sposoby wyszukiwania infomacji o otaczającym nas świecie, zapomnijcie o klasycznym wprowadzaniu fraz z zapytaniem. Google wyszuka to, co widzisz i słyszysz.
Przy czym Google podkreśla, że nie chodzi tu o znaną przecież już do dłuższego czasu funkcję Google Lens (Obiektyw Google). W tym roku Lens wzbogacił się w generatywną AI, która interpretuje to co widać na zdjęciu. Według Google zapytania Lens są obecnie jednym z najszybciej rozwijających się typów zapytań w wyszukiwarce, a młodsi użytkownicy (w wieku 18-24 lat) najczęściej korzystają z Lens.
Google zatem wprowadza możliwości rozumienia wideo przez wyszukiwarkę. Tak, dobrze czytacie. Nagrywasz swoim smartfonem za pomocą Google Lens wideo i możesz zadawać (nagrywając) pytania o to, co umieścisz w kadrze. Google podaje przykład wizyty np. w oceanarium, ale może to być muzeum, czy cokolwiek innego. Google opisuje to dosłownie tak:
Otwórz Lens w aplikacji Google i przytrzymaj przycisk migawki, aby nagrywać (akwarium – dop. red.), zadając jednocześnie pytanie na głos, na przykład „dlaczego pływają razem?”. Nasze systemy zrozumieją wideo i Twoje pytanie razem, aby wygenerować Przegląd AI wraz z pomocnymi zasobami z całej sieci.
Funkcja zapytania głosem dotyczy zresztą nie tylko wideo, możesz zapytać Google o coś, co widać na zdjęciu, które np. właśnie zrobiliśmy. Póki co Google ogłosiło, że zapytania głosowe w Lens są dostępne w aplikacji Google zarówno na Androida, jak i iOS, ale w przypadku zapytań w języku angielskim. Wierzę jednak, że z czasem zobaczymy tę funkcję również po polsku.
Google poinformowało też o lepszym połączeniu Zakupów Google z Google Lens. Spodoba ci się plecak u jakiegoś pasażera na lotnisku? Robimy zdjęcie i od razu możemy przejść do możliwości kupienia takiego plecaka. Ponadto firma ogłosiła nowy sposób na identyfikację piosenek, który jest wprowadzany w funkcji… Circle to Search (zakreśl by wyszukać). Nie trzeba wychodzić z aplikacji, w której słyszycie intrygującą was muzykę, po prostu korzystacie z Circle to Search i AI zintepretuje nie tylko to co widać, ale też to co słychać.
Ponadto w USA Google wprowadza również zmodyfikowaną dzięki AI stronę z wynikami wyszukiwania, więcej szczegółów w stosownym wpisie na oficjalnym blogu Google.
Google wprowadza nową funkcję AI w NotebookLM – interaktywne rozmowy audio