Ministerstwo Cyfryzacji ujawnia w jakich instytucjach skorzystamy z e-Doręczeń
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat informujący, w jakich urzędach i instytucjach będzie można skorzystać z e-Doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Jak podaje resort odpowiedzialny za cyfryzację od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Wśród nich znajdą się m.in. urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe czy przedstawiciele zawodów zaufania publicznego. Z każdą z tych jednostek obywatele będą mogli wymieniać się pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.
– e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wyjaśnia wiceminister Cyfryzacji Dariusz Standerski.
Wraz z początkiem 2025 roku, większość urzędów będzie zobowiązana do uruchomienia nowej formy korespondencji z obywatelami. Poniżej lista podmiotów objętych nowym obowiązkiem:
- urzędy miast i gmin;
- starostwa;
- urzędy skarbowe;
- ZUS;
- KRUS;
- NFZ;
- publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia;
- uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki;
- instytucje pomocy społecznej;
- ministerstwa.
Oprócz tego do założenia skrzynek cyfrowych do e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 zobowiązani będą wymienieni poniżej przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego:
- notariusze;
- adwokaci;
- radcowie prawni;
- doradcy podatkowi;
- doradcy restrukturyzacyjni;
- rzecznicy patentowi.
W dalszej kolejności do wdrożenia e-Doręczeń będą zobligowane m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna i inne jednostki pracujące na rzecz wymiaru sprawiedliwości. Późniejszy termin dla tych instytucji wynika z Ustawy o doręczeniach elektronicznych. Wymienione podmioty mają czas na wprowadzenie e-Doręczeń do 1 października 2029 roku.
W jaki sposób założyć własny adres do e-Doręczeń aby móc cyfrowo kontaktować się z wymienionymi wyżej podmiotami? Odsyłam do szczegółowej instrukcji opublikowanej na stronach rządowych Rzeczypospolitej.
Nowa funkcja w aplikacji mObywatel – chodzi o bezpieczeństwo