Motopodsumowanie tygodnia #94 – nowa Tesla, BYD, udany Volkswagen, plany Renault, nowe dopłaty do e-aut
Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie. Zapraszam.
VW ID.7 Pro S w naszym cyklu #Auto tygodnia
W naszym cyklu testowym kolejny, bardzo udany model, VW ID.7 Pro S. Ten samochód nie urzekł mnie wyglądem, ale poza tym dostarcza bardzo wielu pozytywnych zaskoczeń. Nowa jednostka napędowa jest świetna pod względem efektywności energetycznej, do tego wiele wygód i udogodnień we wnętrzu, dobra dynamika i prowadzenie, a całość jest teraz 40 000 zł taniej i na dodatek łapie się na nowe dopłaty z cyklu NaszEauto. Więcej szczegółów w teście VW ID.7 Pro S:
BYD z kolejnym modelem w Europie: BYD ATTO 2
Chińska marka i największy producent niskoemisyjnych samochodów na świecie ogłosiła wprowadzenie na europejski rynek niedużego (najmniejszego w swojej gamie) SUV-a (określa go kompaktowym, ale to segment B-SUV), model BYD ATTO 2. Auto na początek w dwóch wersjach, z baterią Blade (ogniwa LFP) 45,12 kWh (zasięg WLTP 312 km), ceny w Polsce jeszcze nieujawnione, więcej szczegółów poniżej:
BYD wprowadza do Europy najmniejszego SUV-a ze swojej gamy: BYD ATTO 2
Czy da się przejechać z Warszawy do Krakowa VW ID.Buzz LWB? Oto odpowiedź
Jeżeli nie macie czasu na czytanie i wolicie chłonąć treść w formie wideo, to Wojtek Pietrusiewicz przygotował interesujący materiał dotyczący modelu VW ID.BUZZ z dłuższym rozstawem osi:
Grupa Renault radzi sobie świetnie, mamy cyferki
Na dorocznej konferencji prasowej przedstawiciele Grupy Renault i marek Renault oraz Dacia pochwalili się wynikami, zarówno globalnymi, jak i europejskimi, a także tymi uzyskanymi na polskim rynku. Ogłoszono także plany na bieżący rok, tak, ten model jaki widać na zdjęciu w tym roku trafi do salonów, a to nie koniec nowości, więcej szczegółów w poniższym materiale:
Grupa Renault: wyniki 2024, plany na 2025, jakie modele zobaczymy w tym roku w salonach?
Nowy program wsparcia elektromobilności: nawet 40 000 zł, ale musisz iść na złom
Od 3 lutego 2025 chętni na własne auto elektryczne (tylko konsumenci i JDG, większych firm to nie dotyczy, ani dostawczaków) mogą składać wnioski o dofinansowanie zakupu nowego samochodu elektrycznego, poniżej szczegóły:
Nowa Tesla Model Y już w Polsce, na razie tylko w jednej wersji
W Polsce jest już oficjalnie dostępna nowa Tesla Model Y (kodowa nazwa Juniper), auto oferowane jest póki co tylko w jednej, bogato wyposażonej wersji Launch Edition, szczegóły, ceny i więcej zdjęć tego samochodu poniżej:
Średni wiek aut, jak wypada Polska?
Niemiecki Kraftfahrt-Bundesamt (Federalny Urząd Transportu Samochodowego) na podstawie danych Frost & Sullivan opublikował dane dotyczące średniego wieku aut w Niemczech, a także w innych krajach świata (patrz, powyższa mapka). Co ciekawe, dla autorów raportu dane dotyczące Polski były niedostępne, ale mamy własne: IBRM Samar podaje (dane na koniec stycznia 2025), że średni wiek importowanych pojazdów w Polsce to 11,9 lat, ale już średni wiek całej floty (wg danych Autoexpert) to już 15,9 lat i to po odliczeniu aut od lat nieużywanych, a wciąż figurujących w bazie CEPiK. Na pocieszenie: w Kolumbii mają starsze auta. I na pewno na nienotowanej na powyższej mapce Kubie.
Nowy Mustang RTR, nie na drogi publiczne
Ford zaprezentował podczas Detroit Auto Show nowy model z serii Mustangów o wysokich osiągach. Nowy Mustang RTR. Mustang RTR rozszerza ofertę wyczynowych wariantów modelu, łącząc elementy wyposażenia Mustanga Dark Horse, stylistykę RTR i doświadczenia zdobyte podczas mistrzostw Formuły Drift. Mustang RTR jest dopiero drugim przypadkiem w historii Mustanga, kiedy Ford sprzedaje w swojej sieci model wyczynowy współtworzony z zewnętrznym partnerem jako samochód produkcyjny. Mustang RTR jest też przepustką do motosportu dla większej liczby klientów, zwłaszcza dla początkujących amatorów ścigania się na torze. Auto nie jest dopuszczone do ruchu na drogach publicznych.
Polski rynek, ile aut nowych zarejestrowano, a ile sprowadzono w styczniu 2025?
Jak podaje IBRM Samar, w styczniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 76 993 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, o 5,8% więcej niż rok wcześniej. To dziewiętnasty z kolei miesiąc wzrostu i najlepszy początek roku od 5 lat. Według prognoz w tym roku “pęknie” milion. Najpopularniejszą marką w styczniu był Volkswagen, a modelem: VW Golf, w autach dostawczych niepodzielnie rządzi Renault Master. Jeżeli chodzi o nowe samochody, w styczniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 49 171 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 3,67% (+1 740 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 21,63% (-13 575 szt.) mniej niż w grudniu 2024 roku. Najchętniej wybieraną marką i modelem pozostaje Toyota Corolla, wśród aut dostawczych Ford Sprinter, a w wśród aut osobowych marek premium, Audi jest najpopularniejszą marką, a modelem Lexus NX.
KIA EV9 taniej
Kia Polska ogłosiła nowy promocyjny cennik swojego największego elektrycznego SUV-a. Nowy cennik EV9 kończy się na kwocie 224 199 zł netto, co oznacza, że WSZYSTKIE wersje tego 6- lub 7-miejscowego ponad 5-metrowego SUV-a są dostępne w ramach programu rządowego „NaszEauto”. Na przykład po uwzględnieniu rządowej dopłaty 30 000 zł, bardzo bogato wyposażona Kia EV9 w wersji GT-Line z panoramicznym dachem, lakierem metalizowanym i z akumulatorem o pojemności 99,8 kWh kosztuje teraz 245 065 zł. Bardzo dobra cena za nowoczesnego, bardzo dużego, w pełni rodzinnego elektrycznego SUV-a. W pakiecie z autem otrzymamy też ładowarkę Green Cell Habu SE 11kW o wartości 2 499 zł.
Prius zyskuje technologię geofencingu
System geofencingu analizuje trasę oraz ruch drogowy wykorzystując nawigację w chmurze. Zebrane dane dostosowuje do informacji o stylu jazdy kierowcy oraz najczęściej pokonywanych trasach, automatycznie zmieniając tryby jazdy między napędem elektrycznym a hybrydowym w zależności od lokalizacji. System samodzielnie będzie dobierał odpowiedni tryb pracy napędu, uwzględniając poziom naładowania baterii i sytuację na trasie. W praktyce powinno to przełożyć się na większe zasięgi w trybie zeroemisyjnym tej hybrydy plug-in i mniejsze zużycie paliwa. Geofencing jest wyposażeniem standardowym z roku modelowego 2025.
Najcenniejszy samochód wyścigowy Grand Prix, jaki kiedykolwiek sprzedano: Mercedes Benz W 196 R Stromlinienwagen z 1954
Aukcje klasyków motoryzacji rządzą się swoimi prawami, ale chyba nawet organizatorzy aukcji legendarnego, wyścigowego Mercedesa W 196 R Stromlinienwagen z 1954 nie zakładali, że wystawiony egzemplarz uzyska taką cenę. Auto znalazło nowego nabywcę za kwotę 51 155 000 euro / 53 917 370 USD. Samochód został sprzedany przez Muzeum Indianapolis Motor Speedway, aby uzyskać środki na potrzeby dalszej działalności kolekcjonerskiej i restauracyjnej placówki.
Wyniki Volvo Cars
Volvo Cars poinformowało o globalnej sprzedaży 50 820 samochodów w styczniu, co stanowi spadek o 5 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Podczas gdy sprzedaż modeli zelektryfikowanych wzrosła na wszystkich głównych rynkach, spadek całkowitej sprzedaży był w dużej mierze spowodowany terminem chińskiego Nowego Roku. Sprzedaż modeli zelektryfikowanych firmy — w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in — wzrosła o 17 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i stanowiła 44 procent wszystkich samochodów sprzedanych w styczniu. Udział samochodów w pełni elektrycznych stanowił 19 procent wszystkich samochodów sprzedanych w tym miesiącu. W styczniu najlepiej sprzedającym się modelem był XC60 ze sprzedażą 18 972 samochodów (2024: 18 011), następnie XC40/EX40 ze sprzedażą 8736 samochodów (2024: 12 628) i XC90 z 7473 samochodami (2024: 8167).
Toyota bZ4X teraz z dopłatą w programie NaszEauto od 128 900 zł
U dealerów wciąż są dostępne Toyoty bZ4X z 2024 roku produkcji w ramach specjalnej oferty wyprzedażowej. W związku z wprowadzeniem nowego programu wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów bezemisyjnych NaszEauto, elektryczny SUV kosztuje z maksymalną dopłatą od 128 900 zł.
Land Rover Defender OCTA wystartuje w Rajdzie Dakar
Od 2026 roku w rajdzie Dakar i Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (W2RC) pojawi się Defender w wersji rajdowej wywodzący się z modelu OCTA. Defender będzie rywalizował w kategorii “Stock” dla pojazdów fabrycznych, które od 2026 roku będą podlegać nowym i mocno zmienionym przepisom. Wystawione pojazdy będą miały wytrzymałą konstrukcję Defendera OCTA i 4,4-litrową jednostkę napędową V8 z podwójnym turbodoładowaniem.
Rekordowy wzrost rejestracji Mercedes-Benz w Polsce w 2024 roku
Mercedes-Benz wypracował aż 38-procentowy wzrost liczby rejestracji, podczas gdy cały rynek urósł o 16%, a trzy czołowe marki samochodów premium osiągnęły 21% wzrostu. Mercedes-Benz dostarczył najwięcej aut zelektryfikowanych (xEV) spośród marek premium – 3664 szt. (+28%), z czego 1517 samochodów elektrycznych BEV (+25%) i 2147 hybryd plug-in PHEV (+13%). Liczba rejestracji osobowych Mercedesów wyniosła 26 366 sztuk, aż o 38% więcej niż w 2023 roku. Najchętniej wybierane modele Mercedesa w Polsce to GLC SUV (3956 szt., +77%) oraz GLC Coupé (3138 szt., +121%) – oba są bestsellerami w swoim segmencie. Za nimi uplasowała się nowa Klasa E, która zaliczyła doskonały debiut i osiągnęła 67-procentowy wzrost liczby rejestracji (2162 egz.). Niezmiennie wysoką popularnością cieszy się czterodrzwiowe coupé CLA (2042 egz.), także numer 1 w swoim segmencie. Na uwagę zasługuje również wynik nowego CLE – odmiana Coupé trafiła w ręce 771 nabywców, co i ten model czyni klasowym liderem.
Nissan ARIYA NISMO trafia do Polski
Nissan ARIYA NISMO oparty jest na wersji ARIYA e-4ORCE 87 kWh, ale został wyposażony w zmodyfikowany przez NISMO zespół napędowy. Jego moc wzrosła do 435 KM (320 kW), co daje przyrost o prawie 130 KM, przy jednoczesnym zachowaniu imponującego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 600 Nm. Samochód z takim napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 sekund. Zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h zajmuje mu tylko 2,4 sekundy, ponad 1,1 s krócej niż w bazowym modelu. Cena Nissana ARIYA NISMO na rynku polskim została ustalona na poziomie 289 900 zł brutto.
Fiat Grande Panda rozpoczyna podbój Europy
Grande Panda oznacza powrót marki do segmentu B, w którym FIAT jest liderem od dziesięcioleci, z ponad 23 milionami samochodów sprzedanych w całej Europie. Nowa Grande Panda dostępna jest w wersji elektrycznej z akumulatorem o pojemności 44 kWh, zasięgiem 320 km według WLTP oraz silnikiem elektrycznym o mocy 83 kW (113 KM), a także w wersji hybrydowej z 3-cylindrowym silnikiem turbo o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM, 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym i automatyczną skrzynią biegów eDCT. Z ciekawostek: Grande Panda to pierwszy samochód na rynku wyposażony w zintegrowany, chowany kabel do ładowania. Grande Panda debiutuje w wersji elektrycznej w dwóch poziomach wyposażenia – topowej wersji Grande Panda „La Prima” oraz (Grande Panda)RED, w cenie od 110 000 zł, natomiast wersja hybrydowa dostępna jest w trzech poziomach wyposażenia: Pop, Icon i La Prima, w cenie od 79 900zł. Fiat Grande Panda, zarówno w wersji elektrycznej, jak i hybrydowej pojawią się w salonach dealerskich w Europie już od marca 2025 roku.