Badanie Cisco: CEO dostrzegają potencjał AI, ale brak kompetencji może hamować strategiczne decyzje i rozwój
97% prezesów firm planuje wdrożenie AI, lecz tylko 1,7% czuje się na to w pełni gotowych. Tak dużą dysproporcję pomiędzy chcieć a móc wykryło nowe badanie przeprowadzone przez Cisco.
Najnowsze badanie Cisco ujawnia rosnące ambicje liderów biznesu w zakresie AI oraz wyzwania, które mogą opóźnić jej skuteczne wdrożenie.
Eksperci Cisco ujawniają poważne luki w zabezpieczeniach modelu AI DeepSeek R1
Kluczowe wnioski z badania:
- 4 na 5 prezesów firm dostrzega ogromne możliwości, jakie niesie AI, ale brak kompetencji technologicznych stanowi barierę we wdrażaniu innowacji.
- Ponad 70% liderów biznesu obawia się utraty przewagi konkurencyjnej z powodu niedostatecznej wiedzy o infrastrukturze IT i sieciowej.
- Ponad połowa organizacji już odczuwa negatywne skutki niewystarczających inwestycji w technologie cyfrowe.
- 96% prezesów planuje współpracę z zaufanymi partnerami, aby dostosować swoje organizacje do ery AI i inwestować w ludzi, modernizację infrastruktury i wzmocnienie cyberbezpieczeństwa.
Nowe badanie Cisco pokazuje wyraźny rozdźwięk między ambicjami a przygotowaniem firm do wdrożenia sztucznej inteligencji. Choć 4 na 5 CEO dostrzega potencjalne korzyści wynikające ze sztucznej inteligencji, a niemal wszyscy planują zintegrować ją ze swoimi działaniami, 74% prezesów przyznaje, że luki w wiedzy mogą prowadzić do nieoptymalnych decyzji strategicznych, co w konsekwencji może osłabić ich pozycję na rynku. Ponad połowa firm (58%) twierdzi, że z powodu niewystarczających inwestycji w nowe technologie ich wzrost jest hamowany. Dlatego planują wdrażanie strategii opierającej się na trzech filarach: inwestycji w kompetencje pracowników, modernizacji infrastruktury oraz wzmacnianiu cyberbezpieczeństwa.
Jeetu Patel, wiceprezes ds. produktów Cisco, podkreśla znaczenie szybkich i zdecydowanych działań: „W dzisiejszym dynamicznym świecie to szybkość decyduje o zwycięstwie. Firmy, które już teraz podejmą działania na rzecz odpornej i skalowalnej infrastruktury sieciowej, będą liderami w erze AI. W przyszłości pozostaną tylko dwa rodzaje organizacji: te, które skutecznie wykorzystują AI, oraz te, które stracą na znaczeniu.”
Badanie Cisco pokazuje, że ponad 70% prezesów obawia się utraty konkurencyjności, jeśli nie nadrobią zaległości w zakresie IT i infrastruktury. Już teraz 53% CEO dostrzega realne straty wynikające z niedoinwestowania w technologie cyfrowe, a 66% obawia się wysokich kosztów alternatywnych, jakie niesie za sobą opóźnienie w implementacji AI.
Brak działań w tym obszarze to nie tylko zagrożenie teoretyczne – to realne ryzyko wzrostu kosztów operacyjnych, spadku rentowności, obniżonej produktywności i malejącego udziału w rynku.
Pomimo wyzwań liderzy firm widzą w AI potężny katalizator transformacji. 69% CEO wskazuje, że AI pozwoli im zwiększyć efektywność operacyjną, 68% widzi w niej wsparcie dla innowacji, a 54% traktuje ją jako sposób na wyprzedzenie konkurencji. Jednak wdrożenie AI wiąże się z szeregiem wyzwań, takich jak: deficyt umiejętności technologicznych, braki w infrastrukturze IT, obawy związane z cyberbezpieczeństwem.
Różnice w postrzeganiu AI widać także na poziomie organizacji: podczas gdy CEO skupiają się na długoterminowej strategii, liderzy technologiczni (CIO, CTO) mierzą się z barierami operacyjnymi, takimi jak brak wystarczającej liczby praktycznych zastosowań AI w biznesie.
Oliver Tuszik, prezes Cisco EMEA, podkreśla: „Firmy, które skutecznie wykorzystają AI, będą w stanie przyspieszyć innowacje, uprościć operacje i wzmocnić odporność na cyfrowe zagrożenia. Ale nikt nie osiągnie tego sam. Aż 96% CEO zwraca się do zaufanych partnerów, aby zapewnić swoim organizacjom przyszłościowe rozwiązania.”
W badaniu CEO, przeprowadzonym przez Opinion Matters (24 grudnia 2024-2 stycznia 2025), wzięło udział 2 503 dyrektorów generalnych z firm zatrudniających ponad 250 pracowników na całym świecie. W najbliższych miesiącach zostanie przeprowadzone badanie towarzyszące z udziałem 8065 liderów sieciowych, badające strategiczne i operacyjne potrzeby sieci i bezpieczeństwa w erze sztucznej inteligencji. Zainteresowanych dalszymi szczegółami odsyłam do opublikowanego przez Cisco raportu z badania Cisco’s 2025 AI Briefing: CEO Edition.
Cisco Talos ostrzega przed nową kampanią cyberprzestępczą wymierzoną w polskich użytkowników