Gry wideo napędzają europejską gospodarkę – nowe dane Visa ujawniają dynamiczny wzrost wydatków
Jak wynika z najnowszych danych Visa, wydatki konsumentów na rozrywkę związaną z grami wideo w Europie w 2024 roku wzrosły o 16,7% w porównaniu z rokiem poprzednim, przewyższając dynamikę ogólnych wydatków kart Visa o 40%.
Sektor gier rozwija się szybciej niż inne popularne kategorie, takie jak podróże (o 60%), moda (o 75%) czy kino i teatr (o 85%), stając się jednym z najdynamiczniejszych segmentów rynku rozrywkowego w Europie.
Dane Visa wskazują, że europejscy gracze wydają więcej i częściej dokonują transakcji niż przeciętni użytkownicy kart – liderami są Hiszpanie pod względem kwot, a Węgrzy pod względem liczby operacji. Kluczową rolę w tym wzroście odgrywają twórcy treści gamingowych. W Polsce niemal połowa graczy angażuje się w ich działalność, oglądając filmy influencerów przynajmniej raz w tygodniu, a ponad 25% przyznaje, że mają oni wpływ na ich decyzje zakupowe.
Rozwój „gospodarki twórców” jest zauważalny – 20% graczy streamuje, a 18% dzieli się treściami w mediach społecznościowych. Spośród twórców ponad jedna trzecia generuje dochody, głównie z subskrypcji (44%), zakupów konsumentów (41%) i współpracy z markami (41%). Co ciekawe, 23% zarabiających twórców osiąga miesięczny przychód powyżej 5 tys. zł, a ponad 90% z nich spodziewa się znacznego wzrostu w ciągu roku.
Visa pochwaliła się danymi dotyczącymi Igrzysk Olimpijskich w Paryżu
Visa, uznając twórców treści za małe przedsiębiorstwa, oferuje im narzędzia finansowe umożliwiające łatwe i bezpieczne płatności. „Gracze to zaawansowana cyfrowo grupa, a twórcy treści są motorem napędzającym rozwój tej branży. W Visa wspieramy ich, zapewniając dostęp do niezawodnych rozwiązań płatniczych” – podkreśla Maciej Reszczyński, Dyrektor Marketingu Visa w Europie Środkowo-Wschodniej.
Firma niedawno zorganizowała w Warszawie wydarzenie branżowe z udziałem ponad 100 gości, w tym ekspertów e-sportu, takich jak Frankie Ward i Trevor „Quickshot” Henry.
–Zaangażowanie Visa w świat gier jest dla mnie oraz innych twórców działających w tej przestrzeni niezwykle ekscytujące. Twórcy, influencerzy i streamerzy to w rzeczywistości małe firmy, które często mają styczność z wydatkami, zarówno na poziomie biznesowym, jak i podczas kontaktu ze swoimi fanami i społecznościami. Dedykowanie czasu i rzeczywistych zasobów przez Visa, aby wspierać nasze środowisko na każdym z etapów generowania zysków, ma ogromne znaczenie i świadczy o uznaniu Visa dla branży oraz nowej generacji małych firm, które są cyfrowe i skoncentrowane na tworzeniu tożsamości – powiedział Trevor ‘Quickshot’ Henry, prezenter i twórca treści.
Twórcy zmagają się z trudnościami, takimi jak regularność przychodów, budowanie bazy odbiorców czy przyjmowanie płatności od fanów. Ci, którzy jeszcze nie zarabiają, wskazują na wyzwania związane z pozyskiwaniem sponsorów i tworzeniem angażujących treści. Visa odpowiada na te potrzeby, oferując rozwiązania wspierające rozwój cyfrowych przedsiębiorców.
Badanie Visa pokazuje, że gry wideo nie tylko napędzają gospodarkę, ale także rozwijają umiejętności. Ponad 80% polskich graczy uważa, że gaming i związane z nim aktywności poprawiają ich zdolności rozwiązywania problemów, a 70% twórców doskonali dzięki temu kompetencje cyfrowe i projektowe. Sektor gier wideo staje się kluczowym elementem europejskiej gospodarki cyfrowej, a Visa aktywnie wspiera jego rozwój, łącząc pasję graczy z nowoczesnymi technologiami płatniczymi.