Virgin Atlantic i Joby Aviation wprowadzą elektryczne taksówki lotnicze w kolejnym kraju
Virgin Atlantic połączyło siły z Joby Aviation, by zrewolucjonizować transport w Wielkiej Brytanii dzięki elektrycznym taksówkom lotniczym (eVTOL).
Partnerstwo, ogłoszone w weekend, ma na celu uruchomienie szybkich, bezemisyjnych połączeń krótkiego zasięgu, zaczynając od hubów linii lotniczej na lotniskach Heathrow i Manchester. To kolejny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości lotnictwa, oparty na współpracy Joby z Delta Air Lines, współwłaścicielem Virgin Atlantic.
Elektryczne taksówki Joby, zdolne pomieścić pilota i czterech pasażerów, mogą osiągać prędkość do 200 mil na godzinę (ok. 322 km/h). Dzięki sześciu uchylnym śmigłom umożliwiają pionowy start i lądowanie, generując przy tym podobno znacznie mniej hałasu niż tradycyjne helikoptery.
Przykładowo, podróż z Heathrow do Canary Wharf, która obecnie zajmuje nawet 80 minut samochodem, ma trwać zaledwie 8 minut. Virgin Atlantic planuje zintegrować rezerwacje miejsc w taksówkach z aplikacją i stroną internetową linii, oferując ceny porównywalne do premium ridesharingu.
Data premiery Microsoft Flight Simulator 2024 i pełna lista samolotów w każdej edycji
Joby ma odpowiadać za operacje i konserwację floty, podczas gdy Virgin Atlantic wesprze projekt marketingiem, współpracą z regulatorami oraz rozwojem infrastruktury lądowisk na kluczowych lotniskach. Firma złożyła już wniosek o zatwierdzenie swoich maszyn przez brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA).
Kluczowe jest pytanie, kiedy usługa zacznie funkcjonować. Niestety, dokładny termin startu nie został podany, co może wynikać z faktu, że nie na wszystkie terminy wpływ mają firmy inicjujące ten pomysł, część zadań to kwestie regulacyjne, zależne od organów administracyjnych Wielkiej Brytanii. Joby, które w 2024 roku zaprezentowało swoje maszyny na Farnborough Airshow, planuje stopniowo rozbudować sieć lądowisk, łącząc miasta i regiony w całym kraju.