Cisco: prywatność danych kluczowym wyzwaniem w erze AI
Cisco opublikowało wyniki ósmej edycji badania 2025 Data Privacy Benchmark Study, przeprowadzonego wśród 2600 specjalistów ds. prywatności i bezpieczeństwa w 12 krajach.
Raport podkreśla, że prywatność danych staje się fundamentem odpowiedzialnego rozwoju sztucznej inteligencji (AI). 86% respondentów popiera przepisy dotyczące prywatności, widząc ich pozytywny wpływ na firmy, a 96% potwierdza, że inwestycje w ochronę danych przewyższają koszty.
Jednak 99% organizacji przewiduje przesunięcie środków z prywatności na projekty AI w nadchodzącym roku. 63% ankietowanych deklaruje dobrą znajomość generatywnej AI, ale 64% obawia się wycieku poufnych danych, a niemal połowa przyznaje się do wprowadzania wrażliwych informacji do narzędzi AI.
90% firm uważa lokalne przechowywanie danych za bezpieczniejsze, mimo wyższych kosztów, choć 91% ufa globalnym dostawcom w ochronie danych.
„Rosnące zainteresowanie lokalizacją danych wynika z potrzeby suwerenności informacyjnej”, komentuje Harvey Jang, Chief Privacy Officer w Cisco. „Jednak dla dalszego rozwoju globalnej gospodarki cyfrowej istotne są zaufane i płynne przepływy danych między krajami. Ważne będą międzynarodowe ramy, takie jak Global Cross-Border Privacy Rules Forum, które umożliwią rozwój, zachowując przy tym wysokie standardy ochrony prywatności i bezpieczeństwa”.
Badanie pokazuje też, że 53% konsumentów zna przepisy o prywatności, a 81% z nich czuje się pewnie co do ochrony danych. Cisco podkreśla, że skuteczne zarządzanie prywatnością i AI to katalizator wzrostu biznesu i zaufania klientów. Zainteresowanych pełną treścią raportu (format PDF) odsyłam do Cisco.