Dbamy o smartfon, zapominamy o reszcie. Nowe badanie pokazuje, czego boją się Europejczycy
Choć prawie 9 na 10 młodych Europejczyków (88%) obawia się o swoją prywatność, ich uwaga skupia się głównie na smartfonach. Jednocześnie ignorują oni inne inteligentne urządzenia w domu, które również gromadzą dane i są podatne na zagrożenia – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Samsung.
Badanie, którym objęto ponad 8000 respondentów z pokoleń Y i Z w Europie, ujawniło istnienie niepokojącego „martwego pola” w świadomości użytkowników. Ponad jedna trzecia (36%) ankietowanych przyznała, że nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich inteligentnych urządzeń, takich jak telewizory czy sprzęt AGD. Dzieje się tak pomimo faktu, że prawie połowa (49%) myśli o prywatności w kontekście smartfona na co dzień. Luka ta jest szczególnie istotna w obliczu prognoz, według których liczba inteligentnych domów w Europie ma przekroczyć 100 milionów do 2028 roku.
Z ankiety wynika, że zarządzanie prywatnością jest dla wielu osób przytłaczające i stresujące. Takie odczucia deklaruje aż 75% respondentów. Użytkownicy czują się również niedostatecznie wyedukowani – tylko 13% badanych ocenia swoją wiedzę na temat prywatności jako bardzo dużą, a zaledwie połowa (48%) jest świadoma, jakie dane gromadzą ich aplikacje i urządzenia. Prowadzi to do poczucia bezsilności – prawie dwie trzecie (64%) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach.
Samsung Knox: platforma zabezpieczająca ekosystem urządzeń mobilnych i domowych
Obawy te mają realne konsekwencje dla rozwoju nowych technologii. W ciągu ostatniego roku prawie co piąta osoba (18%) świadomie nie połączyła ze sobą swoich inteligentnych urządzeń z powodu obaw o bezpieczeństwo, rezygnując tym samym z dodatkowych udogodnień. Jednocześnie badanie pokazuje ogromny potencjał: 64% ankietowanych deklaruje, że byliby bardziej otwarci na pełne wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii inteligentnego domu, gdyby mieli pewność, że ich dane są bezpieczne.
W odpowiedzi na te obawy i oczekiwania konsumentów, którzy domagają się lepszej edukacji (67% badanych) i bardziej przejrzystych zasad (29%), producenci technologii stawiają na rozbudowane systemy zabezpieczeń. Samsung, jako autor badania, podkreśla rolę swojej platformy Samsung Knox, która ma za zadanie chronić w sposób warstwowy cały domowy ekosystem połączonych urządzeń – od smartfonów po inteligentne sprzęty AGD.
Telewizory Samsung OLED 2025: inteligencja obrazu i dźwięku dzięki AI