Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Technologia z F1 i chłodzenie jak w statku kosmicznym. Mercedes zdradza sekrety rekordowego AMG GT XX [galeria i infografiki]

Technologia z F1 i chłodzenie jak w statku kosmicznym. Mercedes zdradza sekrety rekordowego AMG GT XX [galeria i infografiki]

0
Dodane: 13 godzin temu

Po ustanowieniu 25 długodystansowych rekordów przez elektryczny pojazd koncepcyjny CONCEPT AMG GT XX na torze Nardò, Mercedes-AMG uchyla rąbka tajemnicy na temat technologii, które umożliwiły ten wyczyn.

Kluczem do sukcesu okazały się rewolucyjne systemy chłodzenia i ładowania, zaawansowana aerodynamika oraz oprogramowanie do zarządzania energią, opracowane we współpracy z ekspertami Formuły 1. Wiele z tych rozwiązań ma trafić do seryjnej produkcji już w przyszłym roku.

Mercedes-AMG objechał świat w 8 dni. Elektryczny koncept GT XX pobił 25 rekordów wytrzymałości [galeria]

Rekordowy przejazd, podczas którego w niecałe osiem dni pokonano ponad 40 000 km ze średnią prędkością 300 km/h, był ekstremalnym testem dla całego pojazdu, a w szczególności dla jego w pełni elektrycznego napędu. Aby utrzymać stałą, wysoką wydajność, inżynierowie z Affalterbach musieli na nowo zdefiniować kluczowe aspekty konstrukcji pojazdu elektrycznego, od zarządzania temperaturą po aerodynamikę.

AMG GT XX

„Mózg” chłodzenia i pasywna płyta z VISION EQXX

Absolutną podstawą dla utrzymania stałej mocy był innowacyjny system chłodzenia. Jego sercem jest Centralny Hub Chłodzenia (CCH) – wysoce zintegrowana i kompaktowa jednostka, która zarządza przepływem cieczy chłodzącej do wszystkich kluczowych komponentów: akumulatora, silników oraz elektroniki. System ten jest w stanie precyzyjnie dostarczać chłodziwo o różnej temperaturze do poszczególnych układów, w zależności od ich chwilowego zapotrzebowania. Taka konstrukcja pozwoliła na rezygnację z wielu przewodów i pomp, co przełożyło się na oszczędność masy i miejsca.

Kolejnym elementem jest pasywna płyta chłodząca umieszczona w podwoziu, rozwiązanie przetestowane wcześniej w koncepcie VISION EQXX. Płyta ta wykorzystuje pęd powietrza pod samochodem do chłodzenia, co pozwala na dłuższe utrzymywanie w zamknięciu żaluzji głównej chłodnicy (system AIRPANEL), a tym samym na znaczną redukcję oporu aerodynamicznego.

Mercedes VISION EQXX – jeździłem przyszłością elektromobilności

Efekt? Samochód nie musi ograniczać mocy z powodu przegrzania (tzw. de-rating), zachowując pełną wydajność zarówno podczas jazdy, jak i bezpośrednio po sesji szybkiego ładowania.

AMG GT XX

Ładowanie z mocą 850 kW i aerodynamika na 300 km/h

Podczas testu kluczowe były nie tylko osiągi na torze, ale i minimalny czas postojów. Na potrzeby przejazdu, we współpracy z firmą Alpitronic, na torze Nardò zbudowano tymczasowy hub ładowania, który pozwalał na uzupełnianie energii ze średnią mocą około 850 kW. Tak, średnią, to nie była moc szczytowa, tej Mercedes nie ujawnił w nadesłanych materiałach. Było to możliwe dzięki prototypowej stacji ładowania, zdolnej do przesyłania prądu o natężeniu 1000 amperów przez standardowy, ale specjalnie chłodzony kabel CCS.

Przy prędkości 300 km/h, aż 83% energii jest zużywane na pokonanie oporu powietrza, dlatego aerodynamika była priorytetem. Dzięki optymalizacji każdego elementu nadwozia, od lusterek po specjalne, 20-calowe felgi z osłonami z włókna węglowego, osiągnięto wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cd na poziomie 0,19. Jak wyliczyli inżynierowie, przy tej prędkości poprawa współczynnika Cd o zaledwie 0,001 ma podobny wpływ na zasięg jak redukcja masy o 90 kg.

AMG GT XX

Oprogramowanie z F1 i kask z rozszerzoną rzeczywistością

Za strategię jazdy i zarządzanie energią odpowiadało oprogramowanie MB.OS, udoskonalone przez ekspertów z Mercedes-AMG oraz zespołu F1 (Mercedes-AMG High Performance Powertrains). Wykorzystując dane z czujników oraz „wirtualne czujniki” symulujące stan wewnętrzny ogniw baterii w czasie rzeczywistym, system optymalizował pracę akumulatora i całego napędu. Kierowcy byli dodatkowo wspierani przez kask z wbudowanym wyświetlaczem rozszerzonej rzeczywistości, który w ich polu widzenia wyświetlał kluczowe dane, optymalną linię jazdy czy punkty hamowania rekuperacyjnego. Co ciekawe inżynierowie AMG wykorzystywali również Apple Vision Pro.

AMG GT XX

Większość z przetestowanych w Nardò technologii, w tym rewolucyjny napęd z silnikami o strumieniu osiowym i bezpośrednio chłodzony akumulator, trafi do seryjnych modeli w ramach nowej, wysokowydajnej architektury AMG.EA już w przyszłym roku. Na koniec jeszcze kilka zdjęć i interesujących infografik prezentujących technikę stojącą za tym wyjątkowym autem koncepcyjnym:

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .