Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Szef Player.pl w rozmowie z iMagazine o Apple TV, 4K, dźwięku i dalszych zmianach w serwisie

Szef Player.pl w rozmowie z iMagazine o Apple TV, 4K, dźwięku i dalszych zmianach w serwisie

Paweł Okopień
paweloko
20
Dodane: 4 lata temu

Ipla właśnie uruchomiła aplikację na Apple TV, a co z resztą polskich serwisów VOD? Główny konkurent – player.pl – będzie i to niebawem. O planach playera i przyszłości telewizji rozmawiałem z Maciejem Gozdowskim, dyrektorem zarządzającym Player.

TVN przecierał szlaki na rynku wideo na życzenie. W 2007 roku pojawiły się pierwsze treści VOD dostępne za darmo i za opłatą, jak Świadek Koronny. To było w czasach premiery pierwszego iPhone’a. Teraz, 13 lat później, rynek wygląda inaczej, wciąż jednak TVN jest kluczowym graczem na rynku i dla wielu polskich widzów serwisem VOD pierwszego wyboru. Wciąż serwis nie jest dostępny na Apple TV, czekamy na to już bardzo długo. Dlatego tuż po prezentacji wiosennej ramówki TVN podpytałem Macieja Gozdowskiego, dyrektora zarządzającego serwisem, o plany na przyszłość, także te związane z Apple.

Paweł Okopień iMagazine (PO): Kiedy możemy spodziewać się aplikacji na Apple TV? Czy aplikacja będzie zintegrowana z Apple TV App?

Maciej Gozdowski Player (MG): Prace nad aplikacją dla Apple TV trwają. Chcemy ją dobrze dopracować, ponieważ wiemy, że użytkownicy Apple są bardzo wymagający. Aplikacja powinna pojawić się w pierwsze połowie tego roku. Na razie nie mamy planów integracji z hubem Apple, nie wykluczamy jednak tego w przyszłości. Natomiast ostatnio dodaliśmy do aplikacji, także na iOS, wsparcie dla Google Chromecast. Dzięki temu można wygodnie przesyłać treści z iPhone’a na przykład na telewizory z system Android TV oraz wszelkie przystawki wspierające protokół Google’a. Zdajemy sobie sprawę z wymagań użytkowników sprzętu Apple co do jakości aplikacji czy streamingu.

PO: Czy rzeczywiście zachowania użytkowników sprzętu Apple różnią się od pozostałych odbiorców serwisu?

MG: Nasi użytkownicy operujący na co dzień urządzeniami Apple są znacznie bardziej zaangażowani. Oglądają więcej filmów i seriali, chętniej korzystają z modelu subskrypcyjnego, a nawet oglądają kanały live. Co interesujące także takie format jak „Big Brother” cieszył się największą oglądalnością wśród użytkowników produktów Apple.

PO: Jakich jeszcze zmian należy spodziewać się w serwisie Player w najbliższej przyszłości?

MG: Główną zmianą dla naszych użytkowników, którą planujemy wkrótce wprowadzić to konieczność logowania się. Chcemy, aby użytkownicy w bardziej świadomy sposób korzystali z Playera, otrzymywali bardziej spersonalizowane treści i cieszyli się lepszymi doświadczeniami z użytkowania serwisu na wszystkich platformach. Na wszelkich urządzeniach wciąż będzie można podejrzeć katalog, jednak dostęp do treści wideo, będzie możliwy dopiero po zalogowaniu.

Zmieniać się będzie też interfejs aplikacji na urządzeniach mobilnych i platformach Smart TV. Nowe menu będzie tam koncepcyjnie przypominać to z wersji webowej. Chcemy lepiej pokazywać treści dostępne w serwisie, ułatwić nawigacje po nim, przyśpieszyć dostęp do najbardziej pożądanych materiałów.

PO: Z jakich urządzeń korzystają widzowie serwisu Player? Czy widać rosnące udziały platform smart tv?

MG: Udział poszczególnych urządzeń jest zależny od treści, ale można powiedzieć, że procentowo ten rozkład jest podzielony po równo na około 30% zarówno dla urządzeń mobilnych, komputerów jak i telewizorów.

PO: Jak użytkownicy płacą za dostęp do serwisu?

MG: Jeśli chodzi o VOD transakcyjne, czyli zakup pojedynczych pozycji, to dominują zakupy BLIK-iem. Natomiast płatność za abonament odbywa się najczęściej kartą dopisaną do konta. Polacy oswoili już się z tym modelem płatności w sieci.

PO: Co z treściami w 4k w serwisie Player? Czy będzie ich więcej?

MG: Player już dzisiaj posiada dużą ilość kontentu 4K. i Obecnie pracujemy nad poprawą sposobu podawania tych treści. Mamy sporo wymagających użytkowników, z odpowiednim sprzętem, którzy chcą cieszyć się najwyższą jakością dźwięku i obrazu. Natomiast musimy też pamiętać o osobach korzystających z urządzeń mobilnych w tym tabletów, którzy mniej lub bardziej świadomie wybierają wysoką jakość obrazu, a później są zdziwieni wyczerpaniem swojego limitu transferu danych. W przyszłości będziemy chcieli ich uświadamiać i zachęcać do korzystania z WiFi zamiast internetu mobilnego, który zwykle ma swoje ograniczenia.

PO: W takim razie co z dźwiękiem w filmach i serialach dostępnych w serwisie?

MG: Sam jestem fanem dobrego dźwięku w kinie domowym i wiem, że czas najwyższy podnieść jakość dźwięku w serwisie coś z tym zrobić. Wymaga to od nas dodatkowej sporo pracy związanej z kodekami i kompatybilnością, ale mam nadzieje, że jeszcze w tym roku w serwisie Player pojawi się przestrzenny dźwięk Dolby Digital.

PO: Sporo mówi się o debiucie usługi myCanal+, czy to zmieni jakoś zasady współpracy z platformą Canal+? Jednocześnie też ważnym wydarzeniem ma być wspólny serwis VOD od was (grupy Discovery i Cyfrowego Polsatu).

MG: W serwisie nadal będzie dostępna oferta platformy Canal+, która na bieżąco jest aktualizowana. Z tej współpracy jesteśmy zadowoleni i w tej chwili nie są planowane żadne zmiany. Natomiast współpracy z Grupą Cyfrowy Polsat nie komentujemy do czasu decyzji Komisji Europejskiej.

PO: Czy w serwisie Player.pl pojawią się nowe treści na wyłączność, w tym relacje live?

MG: Stale pracujemy nad nowymi formatami, niebawem pojawi się ciekawy reality-show. Chcielibyśmy też zaoferować płatne treści na żywo. Jest to jednak wyzwanie realizacyjne. Na pewno oryginalne treści Playera będą dalej rozwijane.

PO: Jaką przyszłość czeka telewizję? Czy linearna telewizja przetrwa?

MG: Jestem przekonany, że klasyczna telewizja będzie z nami jeszcze przez wiele lat. Wynika to przede wszystkim ze struktury demograficznej. Mamy starzejące się społeczeństwo i duże grono 50+, które nie przestawią się łatwo z kanałów linearnych na VOD. Biorąc pod uwagę długość życia będą oni ważnym widzem jeszcze przez kolejne dekady. Do tego trzeba pamiętać, że telewizja linearna jest wygodna. Nie trzeba wybierać treści, redakcje kanałów telewizyjnych robią to za nas opracowując ramówkę. Dla wielu jest i będzie to rozwiązanie optymalne. Telewizja linearna i serwisy VOD będą koegzystować na rynku przez wiele lat.


Sam po tej rozmowie z optymizmem patrzę w przyszłość serwisu Player. Wierzę, że wkrótce stanie się dla mnie jeszcze atrakcyjniejszy niż obecnie i zapewne dla większości naszych czytelników. Aplikacja na Apple TV, 4K, Dolby Digital, wygodny interfejs oraz liczne treści zarówno te oryginalne, jak i od partnerów. Pozostaje tylko czekać.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 20

Proszę Pana.
Niech pan zajrzy do poprzedniego artykułu “Ceny telewizorów Samsung 2020 w Europie – dobre wieści dla fanów dużych przekątnych” bo mam pytanie o format ultra hd blu-ray na mniejszych telewizorach.

Ja jednak oczekuję nie tylko aplikacji dla Apple TV, ale dalszego kroku, czyli integracji z hubem Apple TV+. Wtedy aplikacja Player.pl stałaby się zbędna. Docelowo powinniśmy ograniczać liczbę aplikacji na rzecz hubu TV+, którego aplikacja jest wbudowana w system iOS, iPadOS i macOS

“Chcemy ją dobrze dopracować, ponieważ wiemy, że użytkownicy Apple są bardzo wymagający” – ten koleś to niezły magik. Niby dla innych użytkowników można wypuszczać badziew – bo oni nie są wymagający.

Ja jednak oczekuję nie tylko aplikacji dla Apple TV, ale dalszego kroku, czyli integracji z hubem Apple TV+. Wtedy aplikacja Player.pl stałaby się zbędna. Docelowo powinniśmy ograniczać liczbę aplikacji na rzecz hubu TV+, którego aplikacja jest wbudowana w system iOS, iPadOS i macOS

Proszę Pana.
Niech pan zajrzy do poprzedniego artykułu “Ceny telewizorów Samsung 2020 w Europie – dobre wieści dla fanów dużych przekątnych” bo mam pytanie o format ultra hd blu-ray na mniejszych telewizorach.

“Chcemy ją dobrze dopracować, ponieważ wiemy, że użytkownicy Apple są bardzo wymagający” – ten koleś to niezły magik. Niby dla innych użytkowników można wypuszczać badziew – bo oni nie są wymagający.

Specjalnie blokują AirPlay – ekran jest klonem iPada, a obraz to ok 60% tego co pozostałe aplikacje pokazujący TYLKO REKLAMY. Jak zaczyna się treść ekran jest czarny! Ten stan jest już od kilku lat – olali użytkowników japcoków niedługo po śmierci Waltera. I chłop śmie się chwalić, że chromecast działa, a potem mówi, że użytkownicy jablek to lepszy bo płacący klient. Mojej kasy za właśnie takie podejscie nie zobaczą dłuuugo!
PS. Przed chwilą sprawdzilem i dalej to samo!

Totalnie nie rozumiem takiego podejścia, przecież można spokojnie udostępniać aktualizacje dla aplikacji na Apple TV – w pierwszym rzucie dać dostęp do biblioteki ich treści VOD, w drugim dać wypożyczalnie filmów, w kolejnych tv na żywo, obsługę 4K, dźwięku Dolby itd. W tym momencie sytuacja wygląda tak, jakby prace nad aplikacją zaczęli dopiero niedawno np. w 2019 roku. Dodatkowo, skoro użytkownicy Apple są tacy chętni do wydawania pieniążków, to także się dziwię, że aplikacja dla ATV nie jest już od dawna dostępna.