Sono Sion – tani samochód elektryczny z panelami solarnymi ma trafić do produkcji
Sono Motors, monachijskich startup swój projekt solarnego auta Sono Sion ogłosił jeszcze przed pandemią. Teraz firma deklaruje, że auto, po licznych modyfikacjach w stosunku do pierwszego prototypu, ma być gotowe do produkcji i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wciąż relatywnie tanie.
Firma ogłosiła właśnie, że udało jej się zebrać ponad 19 tys. rezerwacji na model Sono Sion, średnia zaliczka zainteresowanego autem klienta to 2225 euro, a szacowana cena sprzedaży tego modelu to 25 126 euro, czyli ok. 120 tys. zł po dzisiejszym kursie. Jak na samochód elektryczny, dodatkowo wyposażony w 456 zintegrowanych ogniw solarnych w nadwoziu pojazdu to nie jest wygórowana kwota.
Takie jednak były założenia projektowe. Sono Sion ma być samochodem elektrycznym ładowanym także solarnie, dostępnym dla mas. Oprócz atrakcyjnej ceny zakupu, model ten ma wyróżniać przede wszystkim na najniższy TCO (Total Cost of Ownership; całkowity koszt posiadania) na rynku. Oznacza to, że przynajmniej zdaniem Sono Motors, model Sion ma być autem bardzo tanim w eksploatacji.
Auto wyposażone jest w napęd elektryczny czerpiący energię z akumulatora trakcyjnego o pojemności 54 kWh. Ma to wystarczyć do pokonania trasy o długości 305 km. Dzięki panelom solarnym akumulator otrzyma dodatkową porcję energii, która pozwoli wydłużyć zasięg pojazdu o średnio 112 km (maksymalnie o 245 km) tygodniowo. Oznacza to, że pojazd używany w roli codziennego środka transportu z i do pracy (krótkie dystanse) może być nawet czterokrotnie rzadziej ładowany z zewnętrznych źródeł energii w stosunku do konwencjonalnych samochodów elektrycznych tej samej klasy o podobnej pojemności akumulatora.
Maksymalna moc ładowania jaką jest w stanie przyjąć model Sono Sion to 75 kW (z ładowarek DC) lub 11 kW w przypadku ładowania prądem przemiennym (AC). Auto jest wyposażone w funkcję dwukierunkowego przekazywania energii i może zasilać inne urządzenia elektryczne. Aktualnie firma rozpoczęła już testy wstępnej floty pojazdów.
Sono Motors nie ma własnej fabryki, ale ma podpisaną umowę z fińską firmą Valmet Automotive, która ma doświadczenie w produkcji dla producentów OEM. Planowany wolumen produkcji to około 257 tysięcy modeli Sion w ciągu siedmiu lat. Pierwsze, seryjnie produkowane i homologowane na europejskie drogi egzemplarze solarnego hatchbacka mają zjechać z taśm produkcyjnych w drugiej połowie 2023 roku.