Oto nowa Toyota Land Cruiser – światowa premiera kultowej terenówki
Toyota zaprezentowała najnowszą generację kultowego Land Cruisera. Surowa terenówka z 1951 roku, której produkcja ruszyła wówczas z myślą o japońskich służbach mundurowych, dziś ma zupełnie odmienny charakter. Jednak najnowsza Toyota Land Cruiser to wciąż wóz, którzy ma dać radę w najtrudniejszych warunkach, a jednocześnie zapewnić komfortową podróż całej rodzinie na co dzień.
O wyglądzie nowej Toyoty Land Cruiser nie będę się zbytnio rozpisywał, bo ten możecie doskonale ocenić patrząc na zdjęcia. Podpowiem tylko, że patrzycie na kawał auta. Wymiary nowego Land Cruisera to 4920 mm długości, 1980 mm szerokości i 1870 mm wysokości. Rozstaw osi to konkretne 2850 mm. Auto będzie dostępne w pięcio- lub siedmiomiejscowej wersji.
Tu podzielę się z Wami nowinkami technicznymi. Podstawowa zmiana w stosunku do poprzedniej generacji? Nowy Land Cruiser to auto zbudowane na nowej, modułowej platformie GA-F Toyoty. Producent chwali się poprawioną sztywnością nadwozia, lepszym prowadzeniem i wyższym komfortem jazdy. Mimo to nowy Land Cruiser pozostaje klasyczną konstrukcją opartą na ramie, co akurat jest bardziej pożądanym i trwałym rozwiązaniem jeżeli chodzi o kompetencje offroadowe, zwłaszcza w porównaniu do aut o konstrukcji samonośnej.
W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30%. Dzięki tym zmianom auto jeszcze lepiej się prowadzi w zakrętach i jest bardziej komfortowe. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma znaczenie w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół traci kontakt z podłożem.
Nowy Land Cruiser to pierwsza generacja tego modelu, w której zastosowano elektryczne, a nie hydrauliczne wspomaganie kierownicy oraz rozłączany przedni drążek stabilizatora. Elektryczne wspomaganie kierownicy ma umożliwić łatwiejsze manewrowanie tym niemałym pojazdem, a także zapewnić płynniejsze i bardziej bezpośrednie prowadzenie. Wprowadzenie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło też zastosować asystenta utrzymania pasa ruchu, stanowiącego część pakietu Toyota Safety Sense.
Nowy Land Cruiser zyskuje dodatkowe możliwości terenowe dzięki możliwości odłączania przedniego drążka stabilizatora. Technologia SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), zastosowana po raz pierwszy w samochodzie Toyoty, umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Dzięki temu nowy Land Cruiser ma lepsze właściwości jezdne w terenie oraz większy komfort podczas jazdy.
A co trafi pod maskę tego wozu? Nowa Toyota Land Cruiser zadebiutuje z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM. Jednostka jest spięta z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią Direct Shift. Auto może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd, który łączy efektywność jednostki 2,8 l z 48-woltowym układem mild hybrid.
Kokpit i deska rozdzielcza została zaprojektowana w sposób, który udanie łączy nowoczesny styl z klasyczną ergonomią. Fizycznych przycisków, przełączników, pokręteł itp. tu nie brakuje.
Specjalne z myślą o europejskim rynku powstanie limitowana wersja nowej Toyoty Land Cruiser – First Edition, w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy. Samochód będzie można zamówić tylko podczas pierwszego etapu przedsprzedaży, która ruszy w październiku.