Petycja i wniosek do RPK w sprawie nierównego traktowania polskich użytkowników przez Apple
W serwisie Avaaz.org (link w dalszej części), pojawiła się petycja, której celem jest zebranie co najmniej 10 tys. podpisów pod wnioskiem do Rzecznika Praw Konsumenta.
Celem autorów petycji jest zebranie odpowiednio dużej liczby podpisów pod wnioskiem do RPK w sprawie, jak to ujęto, nierównego i nieuczciwego traktowania polskich użytkowników przez firmę Apple. Na czym ma polegać to nierówne traktowanie według twórców petycji? Ich zdaniem polscy użytkownicy są zmuszeni płacić stawki równe lub wyższe niż w wielu innych krajach za produkty i ekosystem Apple, które są okrojone z wielu kluczowych funkcji.
Zdaniem twórców petycji szanse na zmuszenie Apple’a do zrównania oferty w Polsce z ofertami z innych krajów mają wynikać z postanowień unijnej Dyrektywy 2005/29/WE oraz Rozporządzenia (UE) 2018/302, a także częściowo z nagłośnionej medialnie unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA; Digital Market Act).
Autorzy petycji zwracają uwagę, że wspomniane przepisy UE zakazują m.in. dyskryminacji konsumentów ze względu na narodowość lub miejsce zamieszkania w zakresie dostępu do towarów i usług. Faktem jest, że np. taka Siri, mimo kilkunastoletniej obecności na rynku, wciąż nie rozumie polskiego, rozumie za to po duńsku, fińsku, szwedzki, czy norwesku. Podczas gdy językiem polskim posługuje się więcej osób niż wynosi łączna populacja wszystkich wymienionych krajów skandynawskich.
W treści petycji, z którą możecie zapoznać się na dedykowanej stronie w serwisie Avaaz.org przykładów nierównego traktowania Polek i Polaków przez Apple jest więcej. Wam pozostawiam decyzję, czy podpiszecie się pod tym wnioskiem.