Pierwszy naddźwiękowy lot eksperymentalnego XB-1 od Boom – następca Concorde’a coraz bliżej
Firma Boom Supersonic opublikowała wideorelację z pierwszego naddźwiękowego lotu ich samolotu XB-1, który choć jest maszyną eksperymentalną, ma stanowić fundament przyszłego, naddźwiękowego liniowca pasażerskiego.
XB-1 to eksperymentalny samolot naddźwiękowy opracowany przez amerykańską firmę Boom Supersonic. Stanowi on demonstrator technologii, który ma posłużyć jako podstawa do stworzenia komercyjnego samolotu pasażerskiego o nazwie Overture. Celem projektu jest przywrócenie naddźwiękowych podróży lotniczych, które zakończyły się wraz z wycofaniem Concorde’a ponad dwie dekady temu.
Boom Supersonic ruszył z testowymi lotami prototypowej maszyny – krok bliżej do następcy Concorde’a
28 stycznia 2025 roku XB-1 po raz pierwszy przekroczył barierę dźwięku, osiągając prędkość Mach 1,1 podczas lotu nad pustynią Mojave w Kalifornii. Był to pierwszy przypadek, gdy niezależnie opracowany samolot osiągnął prędkość naddźwiękową, co stanowi znaczący krok w kierunku realizacji planów Boom Supersonic dotyczących komercyjnych lotów naddźwiękowych.
XB-1, znany również jako “Baby Boom”, ma długość 21 metrów i jest napędzany trzema silnikami turbowentylatorowymi. Jego konstrukcja wykorzystuje nowoczesne materiały kompozytowe oraz zaawansowaną aerodynamikę, co pozwala na osiąganie wysokich prędkości przy jednoczesnym zachowaniu efektywności paliwowej. To kluczowa przewaga jaką chce zbudować Boom Supersonic w stosunku do szybkiego, ale koszmarnie paliwożernego Concorde’a.
Testy XB-1 mają na celu zebranie danych niezbędnych do dalszego rozwoju Overture, który ma przewozić od 64 do 80 pasażerów z prędkością Mach 1,7, skracając czas podróży np. pomiędzy Nowym Jorkiem a Londynem do 3,5 godziny.
W ramach ciekawostki przypomnę tylko, że dzięki korzystnemu układowi prądów powietrznych i bardzo silnemu prądowi strumieniowemu w kierunku wschodnim, pięć lat temu samolot Boeing 747 linii British Airways pokonał trasę z Nowego Jorku do Londynu w rekordowym czasie 4 godziny i 56 minut. Na lotnisku Heathrow zameldował się ponad 80 minut przed planowaną godziną przylotu. Samolot momentami poruszał się z prędkością 1327 km/h. Choć formalnie jest to prędkość naddźwiękowa, to w przypadku tego lotu British Airways z Nowego Jorku do Londynu, który odbył się w lutym 2020 roku, Boeing 747 nie przekroczył Mach 1 względem otaczającego go powietrza, lecz osiągnął wyjątkowo wysoką prędkość względem Ziemi dzięki potężnemu prądowi strumieniowemu (jet stream). Charakterystyczny grom przy przekraczaniu bariery dźwięku rozlega się, gdy obiekt latający przekracza prędkość dźwięku względem otaczającego go powietrza, a nie względem ziemi.
A poniżej wspomniane wideo z próbnego lotu XB-1: