WWDC 2025 programistom: Apple udostępnia deweloperom swój model AI i integruje duże modele językowe z Xcode 26
Wraz z prezentacją nowych systemów operacyjnych, Apple ogłosiło na konferencji WWDC 2025 udostępnienie potężnego zestawu narzędzi i technologii dla deweloperów. Najważniejsze nowości to otwarcie dostępu do bazowego modelu AI Apple działającego na urządzeniu, integracja dużych modeli językowych (LLM) z Xcode 26 oraz nowe API pozwalające na wdrożenie odświeżonego designu „Liquid Glass”.
Nowe zasoby i wersje beta oprogramowania są dostępne dla członków programu Apple Developer Program od dzisiaj.
„Deweloperzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń, które klienci kochają na platformach Apple” – powiedziała Susan Prescott, wiceprezes Apple ds. relacji z deweloperami na świecie. „Dzięki dostępowi do bazowego modelu Apple Intelligence na urządzeniu i nowym funkcjom inteligencji w Xcode 26, dajemy deweloperom możliwość tworzenia bogatszych, bardziej intuicyjnych aplikacji dla użytkowników na całym świecie”.
Sztuczna inteligencja w rękach deweloperów
Najważniejszą zapowiedzią jest udostępnienie nowego frameworku Foundation Models. Pozwala on deweloperom na bezpośredni dostęp do bazowego modelu AI, stanowiącego rdzeń platformy Apple Intelligence. Daje to możliwość tworzenia inteligentnych funkcji, które działają w trybie offline, chronią prywatność użytkownika i nie generują kosztów związanych z API w chmurze. Framework posiada natywne wsparcie dla języka Swift, co ma ułatwić implementację.
Środowisko programistyczne Xcode 26 zostało wzbogacone o możliwość bezpośredniej integracji dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT. Deweloperzy będą mogli wykorzystywać AI do pisania kodu, testów i dokumentacji, a także do naprawiania błędów. Nowe narzędzia Coding Tools mają dostarczać kontekstowe sugestie i pomagać w produktywnym wykonywaniu zadań.
Nowy design i narzędzia do jego implementacji
Deweloperzy otrzymują również zaktualizowany zestaw interfejsów API dla SwiftUI, UIKit i AppKit, które umożliwią im łatwe wdrożenie nowego języka projektowania „Liquid Glass” w swoich aplikacjach. Aby ułatwić tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej, Apple udostępniło nową aplikację Icon Composer, która pomaga w projektowaniu ikon aplikacji zgodnych z nową estetyką.
Ulepszone narzędzia dla graczy i nowe frameworki
Apple zaprezentowało również szereg nowości dla twórców gier:
- Game Porting Toolkit 3 otrzymał zaktualizowane narzędzia do oceny i profilowania gier.
- Metal 4, nowa wersja API graficznego, wprowadza zaawansowane technologie, takie jak MetalFX Frame Interpolation i Denoising, mające na celu zapewnienie płynniejszej grafiki i wyższych częstotliwości odświeżania.
- Managed Background Assets to nowa usługa upraszczająca hosting zasobów gier, w ramach której Apple oferuje 200 GB przestrzeni w ramach każdej subskrypcji deweloperskiej.
- Dla wszystkich deweloperów udostępniono również nowy Containerization framework, który pozwala na tworzenie, pobieranie i uruchamianie obrazów kontenerów Linuksa bezpośrednio na komputerach Mac z układami Apple silicon.
Nowości w App Store i ochrona dzieci
W App Store pojawią się nowe „Etykiety dostępności”, które poinformują użytkowników, jakie funkcje ułatwień dostępu wspiera dana aplikacja. Deweloperzy zyskują również nowe API „Declared Age Range”, które pozwoli na dostarczanie treści odpowiednich do wieku użytkownika, przy jednoczesnej ochronie jego prywatności.