Jak wydłużyć życie baterii w aucie elektrycznym? 5 zasad, które oszczędzają pieniądze i zwiększają zasięg
Od lat korzystam okazjonalnie z aut elektrycznych, ale mimo stopniowej ewolucji społecznej świadomości i rosnącej akceptacji elektromobilności wciąż wiele osób ma wątpliwości dotyczące trwałości akumulatorów i ograniczonego zasięgu.
W istocie to jedne z najczęstszych obaw, jakie towarzyszą kierowcom rozważającym zakup samochodu elektrycznego. Tymczasem kluczową rolę w żywotności baterii odgrywa nie tylko technologia, ale przede wszystkim sposób, w jaki pojazd jest użytkowany na co dzień. Wraz ze wzrostem liczby aut elektrycznych na polskich drogach, rośnie potrzeba edukacji w zakresie ich prawidłowej eksploatacji. Warto zatem podzielić się dzielą się wiedzą, jak codzienne nawyki wpływają na kondycję akumulatora. Swoją drogą, o auto spalinowe też trzeba dbać i narzucić sobie pewną eksploatacyjną rutynę. Skupmy się jednak tu na elektromobilności. Proste 5 zasad, nic nie kosztują, a zyskać możesz naprawdę sporo.
1. Nie ładuj do pełna na co dzień
Jedną z podstawowych zasad jest unikanie regularnego ładowania baterii do 100%. Pełne naładowanie zaleca się głównie przed długimi podróżami, gdy dostęp do stacji ładowania może być utrudniony. W codziennym użytkowaniu optymalny poziom naładowania to około 80%.
Pozwala to ograniczyć tzw. „stres chemiczny” w ogniwach, zwłaszcza przy wyższych temperaturach. Dodatkowo, po osiągnięciu 80%, prędkość ładowania znacząco spada, aby chronić akumulator przed przeładowaniem. Elektronika we współczesnych pojazdach znacznie to ułatwia, ustawiasz w systemie próg ładowania do 80% i tyle. Banał, ale akumulator w twoim aucie właśnie zyskał kilka lat dodatkowej, bezstresowej eksploatacji.

Podczas EV Experience 2024, nowy wallbox Green Cell HabuDen wykorzystany został do naładowania elektrycznego Porsche 911, restomoda zbudowanego również przez ekipę specjalistów z Green Cell (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)
2. Wybieraj wolniejsze ładowanie prądem przemiennym (AC)
Szybkie ładowarki prądu stałego (DC) są wygodne w trasie, ale ich częste używanie prowadzi do wzrostu temperatury i szybszego zużycia baterii. Dlatego zaleca się, aby korzystać z nich tylko okazjonalnie (w trasie właśnie). Do regularnego, codziennego uzupełniania energii najlepiej nadaje się prąd przemienny (AC), na przykład z domowego wallboxa (jakiś czas temu pisałem o fajnym polskim produkcie od Green Cell), czy ze standardowego gniazda siłowego (ale poprzez tzw. „cegłę”, czyli coś więcej niż prostą przejściówkę z gniazda siłowego na Type-2 w samochodzie). Proces ten jest znacznie dłuższy, ale nie ma negatywnego wpływu na żywotność akumulatora. Warto korzystać z aplikacji mobilnych oferowanych przez poszczególne marki aut elektrycznych, które pozwalają kontrolować poziom naładowania.
3. Zadbaj o optymalną temperaturę
Ekstremalne temperatury, zarówno wysokie, jak i niskie, negatywnie wpływają na kondycję akumulatora. W upalne dni warto parkować samochód w cieniu, a zimą, w miarę możliwości, w garażu. Wiele nowoczesnych aut, posiada systemy zarządzania temperaturą baterii.
Istotne jest również przygotowanie pojazdu do jazdy lub ładowania – zimą warto wcześniej ogrzać, a latem schłodzić akumulator i wnętrze, szczególnie, gdy np. przed podróżą auto jest podłączone do gniazda w garażu, wówczas proces podgrzania/schłodzenia nie zużyje energii z baterii, a ruszysz z komfortową temperaturą we wnętrzu i optymalną dla układu zasilającego pojazd. Pozwala to nie tylko oszczędzić energię, ale także zwiększyć wydajność baterii. Jeśli samochód ma być nieużywany przez dłuższy czas, najlepiej pozostawić go z baterią naładowaną do około 50%.
4. Płynna jazda i rekuperacja
Agresywny styl jazdy, charakteryzujący się gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem, znacząco zwiększa zużycie energii i obciąża baterię. Płynne prowadzenie pojazdu oraz umiejętne korzystanie z systemu rekuperacji nie tylko wydłuża zasięg, ale również ogranicza niekorzystne zmiany temperaturowe w ogniwach akumulatora. Rekuperacja to proces odzyskiwania części energii kinetycznej podczas hamowania i ponownego jej wykorzystania, co bezpośrednio przekłada się na większy dystans, jaki można pokonać.
5. Pamiętaj o diagnostyce i gwarancji
Regularne serwisowanie pojazdu i korzystanie z dedykowanych narzędzi diagnostycznych pomaga chronić baterię przed nadmierną degradacją. Warto pamiętać, że producenci aut elektrycznych są prawnie zobowiązani do udzielania gwarancji na akumulatory.
Jeśli w okresie gwarancyjnym pojemność baterii spadnie poniżej 70-80% wartości deklarowanej przez producenta, właściciel może ubiegać się o jej wymianę. Należy jednak zwrócić uwagę na limity kilometrów (zwykle 100-200 tys. km), po których przekroczeniu gwarancja może wygasnąć.