Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu „Forrest Gump” w wersji robo. Chiński humanoid szedł przez 3 dni bez przerwy i pobił rekord Guinnessa

„Forrest Gump” w wersji robo. Chiński humanoid szedł przez 3 dni bez przerwy i pobił rekord Guinnessa

0
Dodane: 3 dni temu

Maszerował przez autostrady, chodniki i miejską dżunglę, nie zatrzymując się ani na chwilę. Chiński robot humanoidalny AgiBot A2 dokonał rzeczy, która dla wielu maszyn wciąż pozostaje w sferze marzeń (o ile maszyny mogą marzyć).

Co takiego osiągnął? Pozornie nic ważnego, ot wyszedł z laboratorium i przeszedł ponad 100 kilometrów. Jednak wśród robotów to absolutne novum. Żadne urządzenie w kategorii robotów humanoidalnych nie dokonało wcześniej takiej sztuki. W rzeczy samej AgiBot A2 ustanowił nowy rekord świata w swojej własnej dyscyplinie.

Wyczynu dokonała chińska firma Zhiyuan Robotics. Ich flagowy robot, AgiBot A2, wyruszył w trasę znad jeziora Jinji w Suzhou, by po trzech dniach nieustannego marszu dotrzeć na nabrzeże w Szanghaju.

Dystans? Dokładnie 66 mil (ok. 106 km). Tym samym maszyna oficjalnie wpisała się do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najdłuższa podróż przebyta przez robota humanoidalnego”.

AgiBot A2

Nieśmiertelna bateria? Nie, sprytna inżynieria

Największym wyzwaniem w tego typu projektach jest zasilanie. AgiBot A2 w standardowym trybie może działać na baterii zaledwie przez 3 godziny. Jak więc udało mu się maszerować przez trzy doby non-stop?

Inżynierowie zastosowali nowatorski system hot-swap, czyli wymiany ogniw „na gorąco”. Dzięki temu, gdy poziom energii spadał, technicy mogli podmienić akumulator na naładowany bez konieczności wyłączania robota czy przerywania jego pracy. To kluczowa technologia, która w przyszłości może pozwolić robotom na pracę w trybie 24/7 w fabrykach i magazynach.

Test bojowy na asfalcie

To nie był spacer na bieżni. Producent podkreśla, że egzemplarz, który pobił rekord, to standardowa jednostka, która zjechała z linii produkcyjnej. Robot musiał radzić sobie z różnorodną nawierzchnią, poruszać się wzdłuż ruchliwych dróg miejskich i – co ciekawe – przestrzegać przy tym przepisów ruchu drogowego.

Wang Chuang, wiceprezes Zhiyuan Robotics, zaznacza, że celem nie był sam rekord, ale demonstracja stabilności i niezawodności platformy. Firma chwali się, że w samym 2025 roku sprzedała już ponad 1000 sztuk modelu A2, co pokazuje, że chiński rynek robotyki humanoidalnej wchodzi w fazę komercjalizacji.

XPENG prezentuje IRON, najbardziej zaawansowanego robota humanoidalnego. Jaki ma potencjał?

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .