Adobe Creative Cloud
Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 10/2013
„Kreatywna Chmura” od Adobe wbrew pozorom niewiele ma wspólnego z chmurą w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Wiele osób nadal myśli, że to narzędzia podobne do Office 365, Google czy iWork w iCloud – narzędzia wirtualne, które obsługujemy za pomocą przeglądarki internetowej. Nic bardziej mylnego.
Creative Cloud to wiele rzeczy, ale najważniejszym elementem jest niewątpliwie model biznesowy oparty o subskrypcje zamiast płacenia jednorazowo ogromnych sum pieniędzy za oprogramowanie. Tak więc, zapisując się na wybrany abonament, instalujemy małą aplikację na naszym komputerze, która jest odpowiedzialna za zarządzanie wszystkimi (lub wybranymi, zależnie od abonamentu) aplikacjami Adobe. Przy najdroższej opcji, za niecałe 37 euro miesięcznie (promocja na pierwszy rok), otrzymujemy dostęp do wszystkich programów, konta na Behance i Prosite, TypeKit oraz 20 GB przestrzeni w chmurze. Jest też opcja wykupienia subskrypcji na pojedynczą aplikację oraz jest pakiet dla fotografów – Photoshop CC i Lightroom, w promocyjnej cenie dla posiadaczy Photoshopa CS3 lub nowszego.
Warto szczegółowo przejrzeć warunki każdego abonamentu, bo niektóre z nich wymagają posiadania starszych wersji pakietów lub aplikacji Adobe, najczęściej wersji CS3 lub nowszej.
Otrzymujemy zatem komplet programów Adobe, a dzięki wspomnianej aplikacji, możemy je instalować i kasować na bieżąco, synchronizować pomiędzy niektórymi z nich ustawienia oraz, od niedawna, korzystać z fontów dostępnych na TypeKit również na komputerze. Subskrypcja również obejmuje pakiet TypeKit dla stron www, w wersji obsługującej pół miliona odsłon miesięcznie.
Dotychczas Adobe oraz inni producenci oprogramowania przyzwyczaili nas do tego, że raz do roku wychodzi nowa wersja, za którą musimy zapłacić tysiące złotych… lub nie. Creative Cloud zmienił zupełnie ten model. Co kilka tygodni pojawiają się kolejne uaktualnienia dla wszelkich aplikacji, w tym nowe moduły zapewniające dodatkową funkcjonalność. Wiele osób obawiało się, że to nie nastąpi, ale spieszę uspokoić – sam przez ostatnie dwa miesiące przeżyłem już uaktualnienia Photoshopa CC, Premiere Pro CC oraz Dreamweaver CC i nie są to drobnostki – wręcz przeciwnie.
Patrząc na niektóre nowe informacje, które już znam, ale nie mogę jeszcze ich zdradzić, nie mamy co obawiać się w najbliższym czasie o spowolnienie prac Adobe. Widać, że dążą do integracji coraz większej liczby swoich aplikacji, aby łatwiej i sprawniej wymieniały się informacjami pomiędzy sobą, i co najważniejsze: słuchają swoich użytkowników, idąc im na rękę w pewnych kwestiach.
Czy ich obecne abonamenty są opłacalne czy nie to pozostaje do indywidualnej oceny każdego z nas. Dla mnie najnowszy pakiet dla fotografów wydaje się być bardzo interesującą propozycją i jestem też przekonany, że wiele profesjonalistów woli płacić około 300 złotych brutto miesięcznie zamiast od razu wykładać na stół kilka lub kilkanaście tysięcy.
Komentarze: 3
Ja korzystam z promocji Photoshop CC i Lightroom CC za niecałe 40zł miesięcznie.
Nie wyobrażam sobie lepszej opcji na legalnie działającego Photoshopa.
no fajnie tylko że:
za taki pakiet CS 6 zapłacisz 4475 zł. Teraz tylko 480 zł , ale: Po pierwszych 12 miesiącach umowa zostanie automatycznie wznowiona z zastosowaniem aktualnej ceny oferty. I jeśli nie daj ło matko 2 programy z ichnim pakietem to trzeba będzie zapłacić 2478 zł. Jeszcze się opłaca.
Oferta jest droga i nie dopasowana do firm DTP, Grafika, www, Video ect.
użytkownik cs 5,5 mógł zakupić upgrade do Adobe Creative Suite 6 Design Standard za 1.079 zł. (master za 2.085) Ale większość nie kupowała bo zmiana co 2 wersję była wystarczająca by pozostać na rynku na bieżąco. Zakładamy że jednak robimy upgrade do każdej wersji:
cs 1 2003 (przyjmuje dzisiejsze ceny 1.079 zł.)
cs 2 2005
cs 3 2007
cs 4 2008
cs 5 2010 i w tym samym roku 5,5
cs 6 2011 – na wszystkie wersje wydamy 6474 zł (12510 dla master) . Na 11 lat pracy do roku 2013.
koszt upgrade CC w promocji z cs to 1859 zł przy wymianie 4,2 średni kurs 2013, nie liczę kosztów banku przy opłacie w euro.
przyjmuję promocję Adobe na CC na zawsze a nie na pierwszy rok to jest 20451 zł. Sporo programów których nikt nawet nie uruchomi bo na co dtp-owcowi premierka albo flash.
Dla nowego użytkownika CS 6 – to koszt – 5.147 (10.294 dla master)
CC dla nowych użytkowników to koszt: 3099 zł i tylko to jest opłacalne. Pod warunkiem że zakładamy co rok “nowe” wersje. Choć zmian znaczących w tym sofcie nie ma. Przy 3 latach pracy na tym samym sofcie już nie.