Mastodon

myTaxi, czyli jak zamówić taksówkę przez iPhone’a

4
Dodane: 11 lat temu

Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 5/2013

Po mieście możemy poruszać się na wiele sposobów – pieszo, rowerem, komunikacją miejską. Można też zdecydowanie wygodniej – taksówką. A jeśli możemy połączyć jazdę taksówką z geekowskim podejściem do życia, to obowiązkowo musimy ją zamówić przez swojego smartfona. W Warszawie działa w tej chwili trzech operatorów taksówek zamawianych przez aplikację na iPhone’a. My mieliśmy okazję przetestować myTaxi.

2013-04-20 22.32.36

W Europie, z logo myTaxi jeździ już ponad 15 000 taksówek. W Niemczech firma posiada 20% udziałów rynkowych, co oznacza, że co piąta taksówka współpracuje z myTaxi. To pierwsza tego typu aplikacja, która powstała na świecie i jednocześnie najszybciej rozwijającą się na europejskim rynku. Pobrano ją już ponad 1,7 miliona razy. Dostępna jest w ponad 30 niemieckich miastach oraz w Austrii, USA (Waszyngton), Hiszpanii i Szwajcarii. We wrześniu 2012 myTaxi rozpoczęła działalność na polskim rynku i uruchomiła usługę dla mieszkańców Warszawy. Założycielami myTaxi są Sven Külper (COO) i Niclaus Mewes (CEO), którzy od samego początku planowali rozwinąć aplikację tak, aby pozwalała zamawiać użytkownikom taksówkę w każdym miejscu na świecie, bez problemu i pośredników. Początkowa analiza rynku uświadomiła im wielki potencjał aplikacji, na co miał wpływ niesamowity wzrost popularności smartfonów i systemów pozycjonowania GPS. Założyciele wsłuchali się także w głosy taksówkarzy, którzy wyrazili potrzebę usprawnienia systemu zamawiania taksówek. Te dwa czynniki idealnie połączyły się w komunikacji peer-to-peer. Przyjęta strategia pozwoliła firmie stworzyć system, który zrewolucjonizował sposób korzystania z usług taksówkarskich, zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.

2013-04-20 22.34.58

Aplikacja daje taksówkarzom niezależność i wolność. W przeciwieństwie do dotychczas dostępnych opcji, współpracując z myTaxi, kierowcy nie są zależni od centrali zamówień, a zatem nie jest wymagane, by płacili comiesięczny abonament, tylko za każdy zrealizowany kurs płacili na zasadach ustalonych w poszczególnych krajach. Co więcej, nie ma żadnych dodatkowych kosztów związanych z wypożyczeniem czy zakupieniem potrzebnego sprzętu – kierowcy mogą kontrolować cały proces zamawiania taksówki za pomocą swoich smartfonów. Z drugiej strony, pasażer ma pełną kontrolę nad zamawianą taksówką dzięki pakietowi informacji, który otrzymuje – szczegóły dotyczące pojazdu, średnią ocenę pasażerów za podróż z danym kierowcą oraz jego numer telefonu i zdjęcie. Dodatkowo zintegrowanie aplikacji z funkcją GPS pozwala pasażerowi na śledzenie zamówionej taksówki. Oprócz tego, pasażerowie mogą zamieścić szczegółowe informacje dotyczące kierowcy oraz zaznaczyć, że preferują go przy kolejnym zamówieniu.

Jak to wszystko działa w rzeczywistości? Postanowiliśmy ostatnio sprawdzić przy okazji redakcyjnego grilla. Żona Norberta wróciła wcześniej, co było dla nas znakiem, aby rozpocząć ewakuację.

2013-05-03 11.57.36

Odpaliliśmy aplikację myTaxi (można ją pobrać z App Store). Zalogowaliśmy się do swojego konta i zaczęliśmy poszukiwania taksówki.

2013-04-20 21.14.28

Na mapie w myTaxi możemy zobaczyć, ilu kierowców znajduje się niedaleko od nas i czy są wolni czy zajęci. Widzimy de facto wszystkie informacje o kierowcy – kto to jest, jaki ma samochód i jeszcze – jaką ma stawkę za kilometr. Jest kilku w okolicy, więc zamawiamy.

2013-04-20 21.15.16

Klikamy w „Potwierdź adres odbioru”. Określamy cel podróży, akceptowalną cenę za km i zamawiamy taksówkę. Zostaje nam zaproponowany kierowca, akceptujemy go i dostajemy potwierdzenie, że kierowca jest drodze do nas.

Od tego momentu możemy śledzić jego drogę do nas. W każdym momencie oczekiwania, możemy z poziomu aplikacji zadzwonić do kierowcy – wygodne. Gdy dojedzie, aplikacja informuje nas o tym w centrum powiadomień oraz sygnałem dźwiękowym. Proste, wygodne i funkcjonalne – tak jak to sobie wyobrażałem.

2013-04-20 21.30.27

Wsiadamy i jedziemy. Wszystko gra. Na końcu potwierdzamy zrealizowanie kursu i możemy wystawić ocenę kierowcy oraz jego samochodowi. Możemy też dodać kierowcę, z którym jechaliśmy do listy ulubionych kierowców.

2013-04-20 22.23.45

W trakcie jazdy rozmawiałem z kierowcą – pozdrowienia dla Pana Sławka Wlocha – który opowiedział trochę o nowym systemie. Pan Sławek zrezygnował już kompletnie ze współpracy z korporacjami i korzysta tylko z myTaxi. Mówił nam, że coraz więcej klientów korzysta z zamawiania przez aplikację. Na początku, gdy system startował, to miał głównie tych samych klientów. Teraz, po kilku miesiącach, wszystko kompletnie się pozmieniało. Praktycznie nie powtarzają się osoby, które przewozi. Wniosek jest jeden – coraz więcej osób korzysta z tej formy zamawiania i robi się ona coraz bardziej popularna. To dobrze dla nas, klientów (bo możemy w wygodny sposób wybierać sobie kierowców), ale dobre też dla kierowców, którym system ułatwia pracę.

2013-04-20 22.11.06

Na koniec chciałem jeszcze wspomnieć o dwóch opcjach, jakie oferuje myTaxi. Pierwszą z nich jest funkcja kalkulatora, dzięki której będziemy mogli obliczyć sobie koszty przejazdu z punktu A do punktu B. Bardzo wygodne i pomocne przy planowaniu podróży.

Drugą dosyć istotną kwestią jest to, że myTaxi umożliwia też obsługę firm, nie tylko użytkowników prywatnych. Dzięki temu możemy rozliczać bezgotówkowo przejazdy pracowników – tak jak to robią korporacje poprzez specjalne karty klienta.

2013-04-20 22.26.23

Uważam, że tradycyjne formy zamawiania taksówek w niedługim czasie odejdą do lamusa. Świat idzie do przodu. Technika rozwija się i ma za zadanie ułatwiać życie ludziom, a zamawianie taksówek poprzez aplikację właśnie to robi. Tak jak już od jakiegoś czasu nie kupuję biletów na komunikację miejską, tak aplikacja myTaxi przekonała mnie do porzucenia telefonu przy zamawianiu taksówki. Przestawiam kolejne swoje przyzwyczajenie. Grunt, że będzie mi wygodniej.

Dominik Łada

MacUser od 2001 roku, rowery, fotografia i dobra kuchnia. Redaktor naczelny iMagazine - @dominiklada

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 4

Zapominasz, że ogromną częścią osób zamawiających taxi są klienci 40+, którzy nie posiadają / nie obsługują w dostatecznie dobrym stopniu smartfona i zamawiają taxi dzwoniąc pod numer, który mają zapisany w telefonie od X lat.

Kwestia czasu i zmiana pokolenia … Po co nam komputer i internet skoro nie korzystają z niego 60 plus :)