iMagazine

Dziesiątki modeli w ofercie – taka była IFA, takie będzie portfolio Apple

08/09/2015, 17:35 · · · 3

Targi IFA utwierdziły mnie, że firmy mają kompletny bałagan w swoich ofertach. Wszystko wskazuje na to, że Apple niestety będzie szło również tą drogą. A rację miał przecież Henry Ford.

„Może sobie pan zażyczyć samochód w każdym kolorze, dopóki jest to kolor czarny” – Ten cytat, nie jest w pełni prawdziwy, jeśli chodzi o Forda T, ale bardzo dobrze oddaje to co przez lata działa się w ofercie Apple. W 1997 roku, gdy Jobs wrócił do firmy zrobił prawdziwą czystkę. Linia produktowa została ograniczona do minimum i tak jest praktycznie do dzisiaj. Choć bywały czasy, gdy produktów było mniej. Weźmy na przykład iPhone’y – był moment gdy oferta składała się z iPhone’a 3G w dwóch kolorach i trzech wielkości pamięci. Dziś mamy iPhone’a 5c z 8 GB pamięci i kilkoma wariacjami kolorystycznymi, iPhone’a 5s w wersji 16, 32 i 64 GB w trzech wariantach kolorystycznych, iPhone’a 6 16/64/128 GB szary, srebrny i złoty oraz iPhone’a 6 Plus 16/64/128 GB szary, srebrny i złoty.

Jak oferta produktowa będzie wyglądać jutro? Tego nie wiemy do końca, ale może się okazać, że trafimy na wersję w kolorze różowego złota. Jeszcze będzie iPad Pro, który poszerzy rodzinę iPadów.

Czy takie zróżnicowanie jest złe? Patrząc na możliwości wyboru oczywiście nie. Zwłaszcza gdy spojrzymy na Apple Watch, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie w różnych rozmiarach i przedziałach cenowych. Jako użytkownicy sami możemy dobrać to, co nam odpowiada.

Problem w tym, że w pewnym momencie firmy przestają panować nad swoją ofertą, nad produktami. Zaczyna być istny chaos. Z perspektywy dziennikarza śmieszy mnie nieco sytuacja, gdy PR-owiec albo co gorsza Product Manager nie jest w stanie wymienić całego line-up produktów za które odpowiada. Z perspektywy również użytkownika drażni mnie brak przykładania się do tej oferty i chęć wyłącznie zalania rynku.

Bardzo cenię sobie telewizory Samsunga. Zeszłoroczne modele H6400, HU6900 czy HU8500 są świetne, a tegoroczne JU6500, JS9500 genialne, ale firma straciła kontrole nad tym co robi. Do sprzedaży trafił niedawno model JU6800 – płaski telewizor z nanokryształami. Testowałem jego 50-calową wersję i jestem zachwycony. Cena 4500 zł zachęca do kupna i sam gorąco go polecam. Ale w sieci znajdziemy model 55-calowy za niecałe 5200 złotych, co nie jest dużo wyższą w końcu kwotą, a 5-cali to przecież o 21% większa powierzchnia wyświetlacza. Problem w tym, że w większej wersji przynajmniej w części egzemplarzy producent umieścił inną matrycę, wykonaną w zupełnie innej technologii (50-cali to VA, a 55-cali to IPS z Chin). Przez co doświadczenia co do jakości obrazu są zupełnie odmienne. To dwa diametralnie różne telewizory, choć z takim samym oznaczeniem. Powinny się różnić wyłącznie wielkością i ceną, różnią się też parametrami obrazu.

To jest tylko jeden taki kwiatek, ale przykłady gdzie szeroka gama produktów prowadzi do wypatrzeni jest znacznie więcej.

Tak chciałbym zobaczyć iPhone’a 6c, chociażby po to aby więcej osób w naszym kraju sięgnęło po mobilny system Apple’a. Jednocześnie gdy nie jestem w stanie spamiętać wszystkich modeli telewizorów LG, czy Philipsa i zadziwiają mnie kolejne po cichu dodawane warianty Samsunga to pragnę, aby Apple powstrzymało się od iPada Pro i wszelkich innych mutacji swoich urządzeń. Ograniczona oferta ma sporo plusów.


Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko

Dodaj komentarz

mr_pit napisał(a):

„Jeszcze będzie iPad Pro, który poszerzy rodzinę iPadów”
Kolejny wróżbita .

Moridin napisał(a):

To raczej pewne na tym etapie – solidne źródła są. Żaden wróżbita więc.

Pawciu napisał(a):

Z tą bogatą ofertą kolorowych iPhone’ów to nie zgadzam się, że wcześniej za czystek Jobsa tak nie było. Zobacz, że jak wrócił Jobs i pozamiatał w ich ofercie to stworzył iMaki G3 w wielu odmianach kolorystycznych. Owszem pierwszy był tylko jeden Bondi Blue, tak jak pierwszy iPhone miał tylko jeden kolor.

Z czasem jak produkty ewoluowały, dochodziło coraz więcej różnych wariantów, kolorystycznych jak również konfiguracji sprzętowych, tak jak dzisiaj mamy więcej iPhone’ów. Poza będąc pionierem w danej kategorii jak wspomniany pierwszy samochód Ford T, pierwszy iPhone, czy pierwszy iMac, to produkt nie ma na tym polu konkurencji i nie musi oferować wielu wariantów.

Dzisiaj gdy rozwinął się rynek motoryzacyjny, smartfonowy czy komputerowy, gdzie konkurencja oferuje dużo więcej niż tylko jeden model samochodu w jednym kolorze itd. to producent musi poszerzyć wybór asortymentu, żeby nie było odpływu kupujących do innych marek.

Owszem kiedyś w sklepie Apple był większy porządek, bo były tylko cztery komputery iMac, iBook, PowerMac, PowerBook.
http://tinyurl.com/ptrksvh

Jednak z czasem oferta zaczęła się rozrastać, tutaj widać, że już doszedł piąty model PowerMac G4 Cube.
http://tinyurl.com/o8qgkg3

Oferta z czasem rośnie (a działo się to już za Jobsa) i tak dzisiaj mamy: Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, iMac, iMac Retina, Mac Pro i Mac mini. http://www.apple.com/mac.

Nie można tego porównać do bałaganu jakie mają w swojej ofercie inne firmy jak Samsung, LG, Sony czy pozostali producenci. Tam jest tyle modeli, które non stop się zmieniają, że trudno nadążyć i porównać czym one się różnią.

To wszystko pestka, przy tym jak mogą namieszać producenci AGD. Przy wyborze pralki Bosch musiałem przebrnąć przez 45 dostępnych modeli, tylko jednej kategorii (otwieranych z przodu)! Wszystkie wyglądają podobnie, a nieraz w specyfikacji ciężko doszukać się różnic. :-)
Jakby nie można zrobić kilku np. 5-7 modeli…

http://www.bosch-home.pl/produkty/pralki-i-suszarki/pralki/otwierane-od-frontu.html