Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Więcej informacji na temat Apple A9X z iPada Pro

Więcej informacji na temat Apple A9X z iPada Pro

1
Dodane: 8 lat temu

Chipworks dostarczyło AnandTechnowi ciekawych informacji na temat Apple A9X, który jest montowany w iPadzie Pro. Ten SoC1 jest o tyle wyjątkowy wśród konstrukcji Apple z ostatnich lat, ponieważ znalazł dom tylko w iPadzie Pro, który zapowiada się na produkt niszowy. To z kolei oznacza, że Apple nie musi go produkować w tak ogromnych ilościach jak, A9-tkę, która już trafiła do kilkudziesięciu milionów sprzedanych iPhone’ów 6S i 6S Plus.

Ciekawych informacji jest wiele, a jedna z nich dotyczy A9 z iPhone’ów. Otóż AnandTech spodziewał się na podstawie swoich wstępnych testów, że posiada on 8 MB L3 cache’u – najprawdopodobniej ma go 4 MB. A9X, podobnie jak A9, ma CPU oparty jest o dwa rdzenie Twister, taktowane częstotliwością 2.26 GHz (w A9 mają 1.85 GHz). Ma też do swojej dyspozycji dwukrotnie więcej pamięci RAM – 4 GB zamiast 2 GB w iPhone’ach 6S/6S Plus. Zwiększono w nim również szerokość magistrali pamięci względem A9-tki, z 64 do 128 bitów. A przy okazji wywalono L3 cache…

Ryan Smith z AnandTech spodziewał się, że Apple wykorzysta GPU z 10 rdzeniami w A9X (A9 ma ich 6), aby zapewnić ekranowi wystarczającą moc obliczeniową. Mylił się – GPU w A9X ma ich 12, co nie jest oficjalnie dostępną konfiguracją PowerVR. Wracając jeszcze do L3 cache – AnandTech przedstawia trzy powody, dla których Apple mogło podjąć taką decyzję: powierzchnia układu, zastosowanie pamięci LPDD4 i oszczędność energii. W każdym razie brak cache’u nie wpływa na jego wydajność, a prawdziwego powodu takiego stanu rzeczy zapewne nigdy nie poznamy.

Pomimo że GPU w A9X ma wydajność tych montowanych w MacBookach Pro (według Andrew Cunninghama z Ars Technica), to wrażenia rzeczywiste wypadają znacznie gorzej. Podobny problem zresztą ma iPhone 6 Plus i 6S Plus. O ile płynność animacji na iPhonie 6 i 6S oraz iPadzie Air 2 jest wzorowa, o tyle iPad Pro i 5.5″ modele iPhone’ów niestety nie radzą sobie przede wszystkim podczas animacji otwierania menu multitaskingu. Podejrzewam, że to nie jest kwestia ograniczeń samego hardware’u, ale po prostu brak optymalizacji iOS-a. Liczę na to, że to się poprawie w kolejnych wersjach…

  1. System-on-Chip.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 1