Duże zmiany w App Store zapowiedziane przez Phila Schillera – subskrypcje i reklamy
Jim Dalrymple – wyjątkowo miła osoba prowadząca stronę Loop Insight – usiadł z Philem Schillerem, aby porozmawiać o dużych zmianach w App Store. Phil nakreślił trzy główne elementy, które jego zespół stara się poprawić: weryfikację aplikacji (App Review), model biznesowy i wyniki wyszukiwania, wraz z reklamami w nich.
App Review
Przez ostatnich kilka lat, deweloperzy bardzo narzekali na proces weryfikowania aplikacji zanim one trafiały do sklepu. Trwał on od kilku dni do kilku tygodni w wyjątkowych sytuacjach. Przez ostatnich kilka tygodni to uległo znaczącej poprawie. Schiller zdradził, że obecnie 50% aplikacji zostaje zaakceptowanych w ciągu 24 godzin od zgłoszenia, a 90% w ciągu 48 godzin. Tygodniowo sprawdzanych jest około 100 tysięcy programów, więc Phil i jego zespół, nie chcąc rezygnować z procedury weryfikacji, wyeliminowali przeszkody, które go wydłużały.
Model biznesowy
Apple zdecydowało się na duże zmiany w modelu subskrypcyjnym dla deweloperów. Dotychczas możliwość wygodnego korzystania z subskrypcji miały aplikacje zgłaszane do kategorii newsowych i podobnych. Teraz subskrypcje będą dostępne dla wszystkich, włączając możliwość stosowania jednej subskrypcji dla wielu programów. Przykładem może być na przykład firma Panic, która mogłaby oferować swoje narzędzia dla deweloperów w pakiecie za jedną kwotę, niższą niż gdyby klienci wzięli je osobno.
Dużą zmianą będzie też zmiana oprocentowania dla deweloperów. Obecnie stosowany jest podział 70:30 – Apple zgarnia 30%, a deweloper pozostałą część kwoty. Nowe zasady dla subskrypcji zmieniają to. Jeśli użytkownik będzie subskrybentem przez ponad rok, to proporcje zmienią się z 70:30 na 85:15 – dotyczy to również już trwających subskrypcji, a nie tylko nowych. Co więcej, deweloperzy otrzymają do wyboru ponad 200 pułapów cenowych i możliwość stosowania różnych kwot w różnych krajach. Użytkownicy będą mieli również możliwość, zależnie od ustawień programu, na podnoszenie lub obniżanie płaconej kwoty, a deweloperzy będą mogli nowych subskrybentów obciążać inną kwotą niż płacący od dłuższego czasu.
Wyszukiwanie
Wszyscy wiemy, że wyszukiwarka w App Storze to jego pięta achillesowa. Phil Schiller zapowiada, że mają plany w jej względzie i mówi:
„Chcemy, aby nasi klieci mieli powód, aby wchodzić do App Store codziennie.”
Zmiany obejmą dział Featured, który będzie filtrował już kupione lub zainstalowane programy – chodzi o to, aby użytkownicy nie widzieli tego, co już mają i znają. Wróci też zakładka z listą kategorii. Phil zdradził też, że rekomendacje wśród znajomych są bardzo popularne i w tym celu zostanie dodana możliwość wykonania 3D Touch na programie, aby podzielić się z nim, poprzez systemowy Share sheet, ze znajomymi, rodziną lub w mediach społecznościowych.
Największą nowością będzie akceptowanie reklam od developerów, które pojawią się w wynikach wyszukiwania. Nie panikujcie – śpieszę z tłumaczeniem! Apple przez ostatnie lata wielokrotnie odmawiał deweloperom na prośby o płatne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, na umieszczanie na liście polecanych aplikacji czy w innych miejscach. Phil Schiller powiedział zdecydowanie, że „nasz sklep nie jest na sprzedaż”. Apple to zrobi tylko jeśli będą w stanie respektować prawa użytkowników i być sprawiedliwym względem deweloperów, szczególnie tych małych. Każdy wynik wyszukiwania będzie zawierał nie więcej niż jedną reklamę, a jej treść będzie dokładnie taka sama jak treści w samym App Storze. Nie będzie reklam-spamu i tylko deweloperzy będą mogli je wykupić – nie będzie odnośników poza App Store.
Schiller zdradził, że Apple wprowadza system aukcyjny, bez kwot minimalnych i bez reklam na wyłączność – celem jest wyrównanie szans pomiędzy wszystkimi, dużymi i małymi graczami. Ten system pojawi się w wersji beta w lecie 2016 roku i Apple będzie szczególnie pilnowało, aby nikt nie został nim pokrzywdzony, przede wszystkim zespoły jedno- lub kilkuosobowe.
Ponadto, skupiając się na prywatności klientów, Apple nie będzie ich śledziło – nie będą sprawdzane kliki użytkowników, a deweloperzy nie będą mieli dostępu do żadnych danych z tym związanych. Otrzymają jedynie raporty, w których nie będzie nic, co mogłoby kogokolwiek zidentyfikować. Reklamy też nie będą dostarczane do użytkowników w wieku 13 lat lub młodszych, pod warunkiem, że osoba korzystająca z urządzenia na właściwie oznaczone Apple ID.
Beta reklamy w wynikach wyszukiwania będzie wymagała zapisania się przez deweloperów i w trakcie okres beta będzie darmowa. Jak ruszy publicznie, po zakończeniu bety, to najpierw stanie się to w USA.
Subiektywnie
Bardzo cieszę się, że Apple w końcu poruszyło ten temat, na dodatek w tak szerokim zakresie. App Store nie funkcjonuje optymalnie od paru lat i wszyscy z tego powodu cierpieli – użytkownicy i deweloperzy. Zmiany w sposobie akceptacji i weryfikacji programów zostały bardzo ciepło przyjęte przez wszystkich i jeszcze nie słyszeliśmy o żadnych nadużyciach – oby tak to zostało.
Temat subskrypcji będzie wymagał głębszej analizy. Sam nie jestem fanem tego sposobu płacenia za aplikacje – wolę starą metodę płacenia raz w roku za nową wersję lub po prostu raz. Ciężko jednak oczekiwać, że twórcy się z tego utrzymają (szczególnie z płacenia po prostu raz). Rynek jest co prawda ogromny, ale tak załadowany, że ciężko się z czymkolwiek nowym przebić, a jeśli już komuś się to uda, to zazwyczaj jest to aplikacja wypełniająca niewielką niszę. Trzeba będzie poczekać i zobaczyć jak to będzie wyglądało – jeśli skończy się na tym, że będę płacił miesięcznie po kilkadziesiąt lub więcej złotych za mój ulubiony zestaw narzędzi, to będę szukał sposobu na eliminację niektórych pozycji.
Co do reklam w wynikach w wyszukiwania – nie mam z tym żadnego problemu, pod warunkiem, że będzie to sprawiedliwe dla wszystkich. Może w ten sposób odkryję ciekawe programy, których inaczej bym nie znalazł? Poczekamy, zobaczymy. Bardziej jednak liczyłbym na duże zmiany w algorytmach wyszukiwarki – to jest dla mnie podstawą.
Komentarze: 7
Ciekawe pomysły, zobaczymy jak będzie z realizacją. Jeśli chodzi o rekomendacje, to dla mnie mógłaby zniknąć zakładka „Eksploruj” w zamian za coś w rodzaju Genius – sugestie aplikacji na podstawie tego co kupiłem i być może także takie, które kupiłem, ale np. nigdy nie korzystałem.
Chciałbym, by proces akceptacji aplikacji bardziej rygorystycznie podchodził do tego, co jest wpuszczane do AS. Obecnie wsród wartościowych pozycji przewija się sporo crapów.
Reklamy? Nie bardzo wiem po co. Mam nadzieję, że będą jakoś ręcznie kontrolowane ze strony Apple.
Nie podoba mi się również zapowiedź usprawniania subskrypcji bez usprawnień dla tradycyjnego modelu płatności. Podobnie jak Wojtek wolę zapłacić raz, a dobrze.
Dobrze, że w temacie AS coś się dzieje.
„Chcemy, aby nasi klieci mieli powód, aby wchodzić do App Store codziennie.”
Czy nie będzie też czasem tak, że zawartość Featured będzie aktualizowana codziennie, a nie tylko jak dotąd w czwartki?
Już chyba jest codziennie zmieniane…
Poważnie? No to 👍🏻
Jestem na nie. Łącząc te informacje z plotkami o wycofywaniu możliwości pobierania muzyki z iTunes, wynika, że w najbliższej przyszłości czeka nas ciągłe płacenie za subskrypcje i wieczny streaming wszystkiego.
Już obecny streaming jest irytujący, chociażby w nowym Apple TV. Oglądam w Photos film, chcę puścić raz jeszcze, i raz jeszcze ciągnie z Sieci dane. Podobnie z muzyką, żadnego mechanizmu tymczasowego przechowywania.
Może za starej daty już jestem :-) ale wolę mieć jednak jak najbardziej materialne zasoby.