Duże zmiany w App Store zapowiedziane przez Phila Schillera – subskrypcje i reklamy

08/06/2016, 22:06 · · · 7

Jim Dalrymple – wyjątkowo miła osoba prowadząca stronę Loop Insight – usiadł z Philem Schillerem, aby porozmawiać o dużych zmianach w App Store. Phil nakreślił trzy główne elementy, które jego zespół stara się poprawić: weryfikację aplikacji (App Review), model biznesowy i wyniki wyszukiwania, wraz z reklamami w nich.

App Review

Przez ostatnich kilka lat, deweloperzy bardzo narzekali na proces weryfikowania aplikacji zanim one trafiały do sklepu. Trwał on od kilku dni do kilku tygodni w wyjątkowych sytuacjach. Przez ostatnich kilka tygodni to uległo znaczącej poprawie. Schiller zdradził, że obecnie 50% aplikacji zostaje zaakceptowanych w ciągu 24 godzin od zgłoszenia, a 90% w ciągu 48 godzin. Tygodniowo sprawdzanych jest około 100 tysięcy programów, więc Phil i jego zespół, nie chcąc rezygnować z procedury weryfikacji, wyeliminowali przeszkody, które go wydłużały.

Model biznesowy

Apple zdecydowało się na duże zmiany w modelu subskrypcyjnym dla deweloperów. Dotychczas możliwość wygodnego korzystania z subskrypcji miały aplikacje zgłaszane do kategorii newsowych i podobnych. Teraz subskrypcje będą dostępne dla wszystkich, włączając możliwość stosowania jednej subskrypcji dla wielu programów. Przykładem może być na przykład firma Panic, która mogłaby oferować swoje narzędzia dla deweloperów w pakiecie za jedną kwotę, niższą niż gdyby klienci wzięli je osobno.

Dużą zmianą będzie też zmiana oprocentowania dla deweloperów. Obecnie stosowany jest podział 70:30 – Apple zgarnia 30%, a deweloper pozostałą część kwoty. Nowe zasady dla subskrypcji zmieniają to. Jeśli użytkownik będzie subskrybentem przez ponad rok, to proporcje zmienią się z 70:30 na 85:15 – dotyczy to również już trwających subskrypcji, a nie tylko nowych. Co więcej, deweloperzy otrzymają do wyboru ponad 200 pułapów cenowych i możliwość stosowania różnych kwot w różnych krajach. Użytkownicy będą mieli również możliwość, zależnie od ustawień programu, na podnoszenie lub obniżanie płaconej kwoty, a deweloperzy będą mogli nowych subskrybentów obciążać inną kwotą niż płacący od dłuższego czasu.

Wyszukiwanie

Wszyscy wiemy, że wyszukiwarka w App Storze to jego pięta achillesowa. Phil Schiller zapowiada, że mają plany w jej względzie i mówi:

„Chcemy, aby nasi klieci mieli powód, aby wchodzić do App Store codziennie.”

Zmiany obejmą dział Featuredktóry będzie filtrował już kupione lub zainstalowane programy – chodzi o to, aby użytkownicy nie widzieli tego, co już mają i znają. Wróci też zakładka z listą kategorii. Phil zdradził też, że rekomendacje wśród znajomych są bardzo popularne i w tym celu zostanie dodana możliwość wykonania 3D Touch na programie, aby podzielić się z nim, poprzez systemowy Share sheet, ze znajomymi, rodziną lub w mediach społecznościowych.

Największą nowością będzie akceptowanie reklam od developerów, które pojawią się w wynikach wyszukiwania. Nie panikujcie – śpieszę z tłumaczeniem! Apple przez ostatnie lata wielokrotnie odmawiał deweloperom na prośby o płatne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, na umieszczanie na liście polecanych aplikacji czy w innych miejscach. Phil Schiller powiedział zdecydowanie, że „nasz sklep nie jest na sprzedaż”. Apple to zrobi tylko jeśli będą w stanie respektować prawa użytkowników i być sprawiedliwym względem deweloperów, szczególnie tych małych. Każdy wynik wyszukiwania będzie zawierał nie więcej niż jedną reklamę, a jej treść będzie dokładnie taka sama jak treści w samym App Storze. Nie będzie reklam-spamu i tylko deweloperzy będą mogli je wykupić – nie będzie odnośników poza App Store.

Schiller zdradził, że Apple wprowadza system aukcyjny, bez kwot minimalnych i bez reklam na wyłączność – celem jest wyrównanie szans pomiędzy wszystkimi, dużymi i małymi graczami. Ten system pojawi się w wersji beta w lecie 2016 roku i Apple będzie szczególnie pilnowało, aby nikt nie został nim pokrzywdzony, przede wszystkim zespoły jedno- lub kilkuosobowe.

Ponadto, skupiając się na prywatności klientów, Apple nie będzie ich śledziło – nie będą sprawdzane kliki użytkowników, a deweloperzy nie będą mieli dostępu do żadnych danych z tym związanych. Otrzymają jedynie raporty, w których nie będzie nic, co mogłoby kogokolwiek zidentyfikować. Reklamy też nie będą dostarczane do użytkowników w wieku 13 lat lub młodszych, pod warunkiem, że osoba korzystająca z urządzenia na właściwie oznaczone Apple ID.

Beta reklamy w wynikach wyszukiwania będzie wymagała zapisania się przez deweloperów i w trakcie okres beta będzie darmowa. Jak ruszy publicznie, po zakończeniu bety, to najpierw stanie się to w USA.

Subiektywnie

Bardzo cieszę się, że Apple w końcu poruszyło ten temat, na dodatek w tak szerokim zakresie. App Store nie funkcjonuje optymalnie od paru lat i wszyscy z tego powodu cierpieli – użytkownicy i deweloperzy. Zmiany w sposobie akceptacji i weryfikacji programów zostały bardzo ciepło przyjęte przez wszystkich i jeszcze nie słyszeliśmy o żadnych nadużyciach – oby tak to zostało.

Temat subskrypcji będzie wymagał głębszej analizy. Sam nie jestem fanem tego sposobu płacenia za aplikacje – wolę starą metodę płacenia raz w roku za nową wersję lub po prostu raz. Ciężko jednak oczekiwać, że twórcy się z tego utrzymają (szczególnie z płacenia po prostu raz). Rynek jest co prawda ogromny, ale tak załadowany, że ciężko się z czymkolwiek nowym przebić, a jeśli już komuś się to uda, to zazwyczaj jest to aplikacja wypełniająca niewielką niszę. Trzeba będzie poczekać i zobaczyć jak to będzie wyglądało – jeśli skończy się na tym, że będę płacił miesięcznie po kilkadziesiąt lub więcej złotych za mój ulubiony zestaw narzędzi, to będę szukał sposobu na eliminację niektórych pozycji.

Co do reklam w wynikach w wyszukiwania – nie mam z tym żadnego problemu, pod warunkiem, że będzie to sprawiedliwe dla wszystkich. Może w ten sposób odkryję ciekawe programy, których inaczej bym nie znalazł? Poczekamy, zobaczymy. Bardziej jednak liczyłbym na duże zmiany w algorytmach wyszukiwarki – to jest dla mnie podstawą.

źródłoLoop Insight

7

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.