iMagazine

Canon dzisiaj oficjalnie zaprezentował 5D Mark IV i dwa nowe obiektywy

25/08/2016, 21:44 · · · 11

Canon dzisiaj pokazał nową odsłonę swojego pełnoklatkowego 5D oraz nowe wersje dwóch znanych szkieł. Ponownie było tak jak się spodziewałem – nihil novi.

Rano, zanim dobrze zjadłem śniadanie, napisałem wiele słów na temat tej nowej lustrzanki. Niestety w wyniku mojego głupiego błędu, prawdopodobnie spowodowanego moją gorączką/infekcją zatok, skasowałem te słowa. Już sam nowy Canon mnie sfrustrował, a potem to? Pięknie rozpoczęty dzień. A zatem jeszcze raz, ale krócej…

5D został tak po prawdzie uaktualniony o technologie znane z pozostałych ich modeli, a jakością zdjęć prawdopodobnie – to wykażą testy – dogoni konkurencję na rynku już od dłuższego czasu. Na DPReview znajdziecie piękny przykład jak źle sobie radził jego poprzednik – 5D Mark III – ze scenami wymagającymi rejestrowania dużej rozpiętości tonalnej. Największym plusem tego modelu jest prawdopodobnie nowy system AF z 1D X, wbudowany GPS oraz możliwość rejestrowania wideo w 4K (dla osób, którego tego potrzebują). Poza tym, kompletnie nic nowego. Szkoda.

Tak długo czekam (czekałem) na jakąś rewolucję od Canona lub Nikona, że zdążyłem już oba systemy sprzedać. O ile DSLR dzisiaj rzeczywiście są potrzebne dla osób fotografujących sport, śluby i tym podobne wydarzenia, gdzie liczy się wszystko, o tyle osoby fotografujące hobbystycznie lub dla przyjemności mają znacznie ciekawsze produkty na rynku – bezlusterkowce od pełnej klatki do MFT.

Cena SRP 5D Mark IV oficjalnie wynosi 3500 USD w USA, a aparat będzie dostępny od początku września 2016. W zestawie z nowym obiektywem EF 24-105 f/4L IS II będzie kosztował 4599 USD i pojawi się pod koniec października 2016. Jeśli chodzi o ceny w Polsce, to na Cyfrowe.pl ruszyła przedsprzedaż samego body za 17599 złotych.

Informacja prasowa

Canon EOS 5D Mark IV: w dążeniu do idealnego ujęcia

EOS 5D Mark IV

Warszawa, 25 sierpnia 2016 r. – Firma Canon prezentuje najnowszą lustrzankę z legendarnej już serii EOS 5D – EOS 5D Mark IV. Aparaty z tej linii od lat pomagają fotoreporterom przekazywać obraz najważniejszych światowych wydarzeń i dokumentować przełomowe momenty w historii. EOS 5D Mark IV to najbardziej wszechstronna lustrzanka serii EOS. Została zaprojektowana w oparciu o opinie i doświadczenia użytkowników poprzedniego modelu EOS 5D Mark III.

EOS 5D Mark IV został wyposażony w 30,4-megapikselową matrycę CMOS z szerokim zakresem ekspozycji, umożliwia fotografowanie z szybkością 7 klatek na sekundę i nagrywanie wideo 4K. Oferuje także wbudowany moduł Wi-Fi i GPS. Lustrzanka łączy wysoką rozdzielczość i szybkość, bardzo dobrze radzi sobie podczas pracy w słabych warunkach oświetleniowych i oferuje rozbudowane możliwości wideo. Jest to pierwszy aparat serii EOS, który wprowadza innowacyjny format zapisu plików Dual Pixel RAW. Użytkownicy będą mogli wykorzystać dane Dual Pixel do wykonania mikroustawień pozycji ostrości i rozdzielczości. Można będzie również zmienić punkt widzenia lub przedni bokeh i zredukować występowanie tzw. duchów w obrazie.

Canon zaprezentował również dwa nowe profesjonalne obiektywy EF 24-105mm f/4L IS II USM i EF 16-35mm f/2.8L III USM, które pozwolą w pełni wykorzystać możliwości nowego aparatu.

Zaplecze technologiczne

EOS 5D Mark IV został wyposażony w nową pełnoklatkową matrycę CMOS o rozdzielczości 30,4 MP, która zapewnia szczegółowe zdjęcia nawet podczas fotografowania w bardzo jasnym lub zaciemnionym otoczeniu. Zakres czułości ISO 100-32000 z możliwością rozszerzenia od 50 do 102400 ułatwia pracę w wymagających warunkach. Ulepszony algorytm przetwarzania i redukcji szumów dodatkowo zwiększa możliwości podczas fotografowania w warunkach słabego oświetlenia, co daje fotoreporterom komfort pracy niezależenie od sytuacji.

61-punktowy system AF umożliwia śledzenie twarzy czy kolorów szybko poruszających się obiektów. Ten 61-punktowy system AF z 41-punktami krzyżowymi pokrywa szeroki obszar kadru i pozwala złapać ostrość nawet przy słabym świetle – do -3 EV podczas fotografowania z użyciem wizjera lub do -4 EV w trybie podglądu na żywo.

EOS 5D Mark IV oferuje wsparcie dla przysłony f/8 podczas fotografowania z użyciem teleobiektywów i konwertera, zachowując funkcjonalność AF (61 punktów w tym 21 krzyżowych). Dotykowy ekran LCD o przekątnej 3,2” umożliwia dostęp do pełnego menu i jest połączony z nowym przyciskiem wyboru obszaru AF, co pozwala na szybką zmianę ustawień. Dodatkowym wsparciem jest matryca pomiarowa 150K RGB+IR i procesor DIGIC 6+, które zapewniają precyzyjną ekspozycję oraz ulepszone wykrywanie i śledzenie obiektu.

Szybkość działania

Technologie wspierające szybkie przetwarzanie danych i procesor DIGIC 6+ umożliwiają fotografowanie w pełnej rozdzielczości z szybkością 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE. W ramach jednej serii można zapisać do 21 plików RAW lub nieograniczoną ilość JPEG’ów. W sytuacjach, które wymagają wyjątkowej dyskrecji, takich jak np. fotografowanie dzikiej przyrody, można skorzystać z jednego z trybów wyciszających pracę – „Silent single” i „Silent Continuous”.

Filmowanie 4K

Użytkownikom, którzy chcą wykorzystać potencjał wysokiej jakości obrazu EOS 5D Mark IV umożliwia filmowanie w rozdzielczości 4K. Lustrzanka nagrywa w standardzie DCI 4K (4096 x 2160) z szybkością zapisu 30/25/24 klatek na sekundę. Co ważne, z materiału zarejestrowanego w 4K można uzyskać pojedyncze zdjęcia o rozdzielczości 8,8 MP.

Wysoka jakość materiałów wideo tworzonych z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych jest coraz bardziej pożądana. EOS 5D Mark IV wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom oferując m.in. standard 4K, 120p, Dual Pixel CMOS AF, możliwość tworzenia filmów poklatkowych i tryb filmowania HDR.

Wygodna obsługa, więcej opcji łączności

EOS 5D Mark IV oferuje wiele nowych i ulepszonych opcji w zakresie łączności, które stanowią odpowiedź na oczekiwania profesjonalnych użytkowników. Wbudowane Wi-Fi pozwala na zdalną obsługę i bezpieczny transfer plików (FTPS/FTP) za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect, a NFC zapewnia natychmiastowe połącznie z kompatybilnymi urządzeniami. GPS dodaje współrzędne geograficzne do danych EXIF z automatycznym oznaczeniem czasu, co ułatwia zarządzanie zdjęciami. Po raz pierwszy metadane IPCT, takie jak parametry zdjęcia, są dodawane domyślnie. Zwiększona odporność na wodę i pył zapewnia komfort pracy w trudnych warunkach.

Nowy punkt widzenia, niezmiennie wysoka jakość obrazu

Canon oferuje najbardziej rozbudowany system obiektywów na świecie, który dziś rozszerza o dwa nowe modele: EF 24-105mm f/4L IS II USM i EF 16-35mm f/2.8L III USM. Pierwszy z nich, EF 24-105mm f/4L IS II USM, to uniwersalne rozwiązanie dla fotografów, którzy chcą uzyskać wysoką szczegółowość i ostrość obrazu w całym zakresie ogniskowej. Parametry, takie jak wartość przysłony f/4 czy właśnie zakres ogniskowej 24-105mm umożliwiają pracę w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych i przy realizacji rożnych ujęć, a 4-stopniowa stabilizacja i nowa konstrukcja przysłony zapewniają wyciszoną pracę podczas nagrywania wideo.

Z kolei EF 16-35mm f/2.8L III USM to obiektyw, który idealnie współpracuje z matrycami o wysokiej rozdzielczości, takimi jak ta w lustrzance EOS 5D Mark IV. Uniwersalny zakres ogniskowej (16-35 mm) idealnie sprawdzi się w fotografii ślubnej czy reporterskiej, gdzie trzeba być bliżej obiektów. Z kolei stała wartość przysłony f/2.8 sprawia, że jest to obiektyw idealny do fotografowania w słabszych warunkach oświetleniowych.

Więcej możliwości EOS 1DX Mark II

Canon zapowiedział dziś także aktualizację oprogramowania sprzętowego dla lustrzanki EOS 1DX Mark II. Wprowadza ona m.in. wsparcie dla standardu IPCT oraz LCD colour tone, jak w nowym EOS 5D Mark IV. Aktualizacja usprawni także funkcje sieciowe i GPS.  Firmware będzie dostępny we wrześniu.

EOS 5D Mark IV – kluczowe cechy:

  • 30,4 MP matryca CMOS z szerokim zakresem ekspozycji
  • Dual Pixel CMOS AF i Dual Pixel RAW
  • Nagrywanie w rozdzielczości 4K; DCI 4K z szybkością 30p
  • Rozbudowane opcje łączności: Wi-Fi, NFC i GPS

EF 24-105mm f/4L IS II USM – kluczowe cechy:

  • Uniwersalny zakres ogniskowej 24-105mm
  • Stała wartość przysłony f/4
  • Odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja charakterystyczna dla serii L
  • 4-sotpniowy stabilizator obrazu
  • Zaawansowana konstrukcja optyczna

EF 16-35mm f/2.8L III USM – kluczowe cechy:

  • Uniwersalny zakres ogniskowej
  • Wysoka jakość obrazu
  • Stała wartość przysłony f/2.8
  • Wytrzymała konstrukcja charakterystyczna dla serii L
  • Zaawansowany autofocus

 

11

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki i zwinne samochody. Niedawno rozpocząłem prowadzenie kursów Lightrooma i fotografii na Pikselowe.pl – zapraszam.


11
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
RakuPawciuMoridinkaefpe Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
kaefpe
Gość

Ja chce jakiejś konkretnej odpowiedzi na tą puszkę od Nikona ;) najchętniej widziałbym Nikona Df II z podobnymi parametrami #marzyciel 😚

Moridin
Gość

D810 jest od dawna.

kaefpe
Gość

http://www.imaging-resource.com/cameras/nikon/d810/vs/canon/5d-mark-iv/ jednak z tych dwóch wolałbym Canona, mimo że sentyment do Nikona jest bardzo duży.

Ja tam widzę D810 tylko w studio i plenerze, nie widzę go w sporcie ;)
Dla mnie 5d mk IV to taki bardziej dopakowany D750 – idealny do studio, plener, sport dla zaawansowanego amatora lub nawet pół profesjonalisty(cokolwiek przez to rozumiesz).

D750 jest mocno kulawy i tutaj właśnie Nikon mógłby poszaleć z odpowiedzią na 5D mark IV.

Moridin
Gość

Szczerze to nie widzę miejsca na żaden z nich u siebie. Nosić pudło tylko dlatego, że ma lustro jest bez sensu. Wolałbym już APS-C z postaci Fuji lub ostatecznie Sony a6300 niż D810 i 5D.

kaefpe
Gość

Dla mnie APS-C nie przemawia bo, często wizjery są małe i ciemne(chociaż to drugie w wyższych modelach poprawiono ostatnimi laty) no i jakby to ująć „plastyka” produkowanego obrazka przy jasnych szkłach – jednak FF tutaj górą.

Lustro samo w sobie mnie w aparacie nie jest potrzebne o ile dalej będzie miał wizjer(duży i jasny) – nie wyobrażam sobie robić zdjęć sportowych trzymając aparat przed sobą i patrząc w LCD. Przykładając oko do wizjera, dociskasz siłą rzeczy aparat do głowy co pozwala na stabilniejsze jego prowadzenie ;) Szczerze to gdyby najnowsze Sony A7 były tańsze, to bym zaryzykował zakup takiego, względem mojego D4 – niestety droga puszka i drogie szkła mnie póki co odstraszyły. Do Nikona jest wiele używanego sprzętu w bdb. stanie i cenie, co do Canona to powiem że jeśli chodzi o obiektywy jest jeszcze lepiej. W sumie bardzo bym się cieszył gdyby Nikon wypuścił semi-pro mirrorless body FX pokroju Df (tylko ciut mniejszy gabarytowo) – brałbym bez zastanowienia, o ile parametrami dorównywał by konkurencji :)

Podobają mi się te małe Fuji nowe, ale ja chciałbym jednak pełną klatkę, a tej w Fuji nie zobaczymy – takie jest oficjalne stanowisko, ze względu na to że FF/FX wymaga większych szkieł w obiektywie, a oni chcą produkować sprzęty na maksa kompaktowe. Ja chciałbym coś pomiędzy big-body a compact-body. Coś czego nie ma obecnie nikt poza Sony(patrz wyżej – drogie szkła).

Moridin
Gość

Tutaj rozwiązaniem jest Fuji X-T1 i X-T2 – wizjer większy lub porównywalny niż największy w DSLR. Co do plastyki to zależy od matrycy – akurat te z Fuji są często wyjątkowe ze względu również na bardzo jasne szkła.

Samo LCD odpada – zgadzam się. A7R II jest tańszy od 5D Mk IV. 😉 Df to była dla mnie porażka niestety. Nie tego oczekiwałem.

Oficjalne stanowiska się zmieniają, pamiętaj. Porównaj sobie X-T2 lub X-Pro2 z FF Nikonem lub Canonem – różnica w jakości jest naprawdę niewielka. Sam byłem zaskoczony.

Pawciu
Gość

Dual pixel RAW i możliwość wyboru ostrości na komputerze po wykonaniu zdjęcia, to nie jest jakaś rewolucja?
Nawet tego nie opisałeś, a to naprawdę coś świeżego.

Moridin
Gość

Nie nazwałbym tego “wyborem ostrości”. 🙂 To nie Lytro.

Pawciu
Gość

Jakbyś tego nie nazwał ostrość można pózniej poprawić. Oczywiście to nie Lytro, nie ustawisz ostrości na pierwszy plan lub na tło, ale zawsze ostrość możesz skorygować, jeżeli aparat nie trafi w punkt.
Sporo mam zdjeć które robiłem na małej GO i aparat nie złapał ostrości na oku modelki tylko gdzieś dalej.
Takie poprawki można w Canonie zrobić w postprocesie.

Moridin
Gość

Osobiście wolałbym, aby aparat łapał ostrość tam gdzie chcę i żeby mikrokorekty AF nie były wymagane. Ten problem już rozwiązano, tylko Canon i Nikon nadal nie korzystają z tej technologii.

Raku
Gość
Raku

Czy on też ma mieć funkcję post focus jak w panasonikach?