Harman kupiony przez Samsunga za 8 miliardów dolarów. Inwestycja nie tylko w car audio

14/11/2016, 11:26 · · · 0

Za 8 miliardów dolarów Samsung kupuje amerykańską firmę Harman, właściciela takich marek jak Harman/Kardon, AKG, JBL. Głównym motywem jest ekspansja na rynku motoryzacyjnym. To transakcja, która namiesza w świecie rozwiązań samochodowych, internetu rzeczy oraz rynku urządzeń audio. Jest to największe przejęcie Samsunga w historii.

Samsung kupił Harmana za 8 miliardów dolarów, czyli ponad 3 razy więcej niż Apple zapłaciło za Beats. Harman to w tej chwili jeden z najbardziej liczących się producentów różnorodnych rozwiązań audio, przede wszystkim lider rynku car audio. Firma nie tylko oferuje rozwiązania muzyczne do samochodów pod swoimi markami, ale też ma licencje na tworzenie samochodowych systemów Bang & Olufsen i Bowers & Wilkins. Marki własne to obok JBL, Harman Kardon i AKG także Infinity, Lexicon, Mark Levinson oraz Revel. Teraz to wszystko należy do Samsunga.

Harman to 8 tysięcy programistów i inżynierów, którzy mają pomóc Samsungowi w przygotowaniu nowych rozwiązań z zakresu IoT, dostarczyć technologie dźwięku do szeregu urządzeń Samsunga i pozwolić firmie na poważne kroki na rynku motoryzacyjnym. Harman posiada zaawansowane partnerstwa z największymi motoryzacyjnymi koncernami jak Fiat Chrysler czy General Motors. Systemy audio Harmana obecne są w wielu markach luksusowych, premium i tych z średniej półki.

Transakcja ta jest też ciekawa z perspektywy wcześniejszych kooperacji firmy Harman. Firma ta produkowała Apple Pro Speakers i wciąż w swojej ofercie ma głośniki Soundstick, tak mocno kojarzone z ofertą Apple. Harman Kardon to także rozwiązania audio w telewizorach LG, w tym najnowszych OLEDach oraz słuchawkach bluetooth. Wątpię, by ta współpraca z LG utrzymała się po przejęciu firmy przez Samsunga.

Przejęcie przez Samsunga firmy Harman będzie można ocenić po latach, nie spodziewam się szybkich zmian jeśli chodzi o produkty. Oczekuje jednak kolejnych ciekawych urządzeń dźwiękowych z logo Samsunga, który z resztą od 2 lat rozwija swoje laboratorium dźwięku w Los Angeles. Inwestycja ta jednak przede wszystkim nastawiona jest na nowości w branży motoryzacyjnej i internecie rzeczy. Zapowiada się bardzo interesująco.

0

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko