Nowe biuro TomToma w Łodzi – tam powstają mapy dla autonomicznych pojazdów
Autonomiczne samochody to nie tylko Tesla, Volvo, czy Google. Tą ideą zajmują się także inne firmy motoryzacyjne i okołotechnologiczne. Jedną z nich jest TomTom, który w Łodzi otworzył właśnie swoje nowe biuro. To w centrum Polski powstają najnowsze rozwiązania związane z samojezdnymi pojazdami.
W poniedziałek 21 listopada 2016 miałem przyjemność uczestniczyć w uroczystym otwarciu nowego biurowca TomToma w Łodzi. To już drugi duży budynek firmy w tym mieście. Przyjemność dla mnie spora, ponieważ jestem Łodzianinem, a TomTomersami (czyli pracownikami firmy) są moi bliscy. W dodatku podczas imprezy głos zabrała prezydent miasta Hanna Zdanowska, która mogła liczyć na gromkie owacje będące formą poparcia przy ostatnim zamieszaniu związanym z jej osobą. Lokalny patriotyzm we mnie zwycięża i naprawdę cieszę się, że takie inicjatywy dzieją się w moim mieście. Nowe biuro to kolejne miejsca pracy dla dziesiątek młodych inżynierów i specjalistów. Owszem czasem to żmudna i monotonna praca przy komputerze, jednak to wciąż praca ekspercka, twórcza. To nie jest kolejne call center, czy montownia.
TomTom w Łodzi robi dużo. To właśnie z tej siedziby zarządzane są pojazdy do mapowania dróg. Samochody TomToma jeżdżą po całym świecie i podobnie jak poazdy Google’a robią zdjęcia i pomiary. Z tym, że TomTom nie zamierza wykorzystywać ich do tworzenia konkurenta Street View. Obrazy te są jednym ze źródeł to tworzenia precyzyjnych map, do tworzenia map na potrzeby samojezdnych pojazdów. Dokładność map to w tej chwili ok 10 cm, np. jeśli chodzi o krawężniki. Zapytałem Krzyszstofa Miskę dyrektora ds. inżynierii w TomTom Polska, czy proces mapowania się kiedyś zakończy. Usłyszałem, że jest on ciągły i cały czas są mapowane poszczególne obszary, nawet jeśli dane z nich wcześniej już zostały zebrane. Cały czas trwają pracę.
W Łodzi tworzone są modele 3D obiektów umieszczanych na mapach, tutaj rysuje się mapy, dba o bazę punktów adresowych i punktów POI. Pracuje się nad systemem zarządzania informacjami o utrudnieniach drogowych. Prawdopodobnie tutaj trafiają wasze sugestie, gdy zgłaszacie problemy na mapach Apple’a.
Teraz te wszystkie zadania będą wykonywane w świetnych warunkach. Nowe biuro TomToma ma część relaksacyjną na ostatnim piętrze rodem z Doliny Krzemowej – jest bilard, rzutki, pufy, świetna część kuchenna i rewelacyjny widok na miasto. Wszystkie biurka są elektrycznie regulowane i przystosowane również do pracy na stojąco. Taki sam standard ma być również dostępny dla pracowników w starej części, wkrótce ma się rozpocząć jej modernizacja. Praktycznie każdego roku biuro w Łodzi powiększa się o ponad 100 pracowników. Zapewne więc firma będzie myślała o dalszym rozwoju. W tej chwili w Łódzkim oddziale pracuje ok. 700 osób.
Warto zauważyć to, jak TomTom zareagował na rynkowe zmiany. Firma wciąż oferuje w swojej ofercie nawigacje samochodowe, ale to nie jest już główny biznes. TomTom nie zamierza z nich rezygnować, ale to jest nisza. Na rynku konsumenckim firma skupia się na produktach sportowych, to różnego rodzaju zegarki i nowa opaska Fitness. Jednocześnie rozwija ofertę dla biznesu oferując systemy dla floty, do monitorowania jazdy. Jednak najważniejszą częścią jest współpraca z partnerami i praca nad technologiami dla pojazdów autonomicznych (RoadDNA) i inteligentnych miast. TomTom współracuje m.in. z Apple, Uberem, Nvidia, Renault-Nissan.
TomTom wierzy w samojezdne samochody, ale nie jest w stanie stwierdzić, kiedy nastąpi ich światowa ekspansja. Są jednak na to przygotowani i tworzą gotowe rozwiązania. Zapytałem też o mapy Indoorowe, czyli wewnątrz. Firma posiada odpowiednią technologię, ale sama nie oferuje rozwiązań dla konsumentów, to raczej kwestia partnerów i właścicieli poszczególnych budynków.
Jak ważna jest Łódź dla TomToma świadczy obecność na uroczystości CEO i współzałożyciela firmy Harolda Goddijna oraz członka rady nadzorczej Alain De Taeye. Możemy się chwalić nie tylko polskimi projektami, ale też zagranicznymi działaniami robionymi w Polsce.