Europejskie oraz japońskie bezzałogowe statki kosmiczne
Miałem już okazję opisać transportową kapsułę Dragon firmy SpaceX oraz Cygnusa od Orbital ATK Inc. Oczywiście nie są to jedyne bezzałogowe statki kosmiczne, którymi można dostarczać zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Europejska Agencja Kosmiczna dysponuje swoim statkiem, podobnie jak japońska agencja kosmiczna JAXA.
Europejska Agencja Kosmiczn (ESA), której członkiem jest m.in. Polska, dysponuje swoim bezzałogowym statkiem o nazwie Automated Transfer Vehicle (ATV). ATV są wynoszone na orbitę przez rakiety Ariane 5 ES z kosmodromu w Kourou w Gujanie Francuskiej. ATV może również skorygować pozycję Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i ustawić ją na właściwej orbicie.
Pierwszy model ATV nosił nazwę Jules Verne i wystartował 9 marca 2008 roku. Przycumował do stacji 3 kwietnia i pozostał przy niej aż do 5 września 2008 roku. ATV pozwala na transport do 7500 kg ładunków na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Program ATV został wygaszony po ostatnim starcie w 2014 roku. Pięć lotów ATV zrealizowało zobowiązania ESA na utrzymanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
H-II Transfer Vehicle (HTV) to japoński statek kosmiczny, który również może zaopatrywać Stację Kosmiczną. W odróżnienia od ATV, nie potrafi on sam zacumować przy Stacji. HTV zbliża się na odległość 10 m i podobnie jak Dragon, jest łapany przez specjalne ramię wysięgnika.
HTV pozwala na transport 6 ton ładunku na Stację i jest wynoszony na orbitę przez japońskie rakiety z rodziny H-II. Ostatni start HTV miał miejsce w grudniu 2016 roku. Zaplanowane są jeszcze przynajmniej trzy starty HTV. Jeden w tym roku, kolejny za rok i ostatni w 2019.
Wczoraj odbył się start rakiety Atlas V z misją OA-7, czyli z Cygnusem na pokładzie. Jest to kolejna misja zaopatrzeniowa dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.