Wyniki finansowe Apple za Q1 2017 (FY Q2 2017) – dobre wyniki

02/05/2017, 23:28 · · · 1

Apple właśnie opublikowało swoje wyniki finansowe za pierwszy kalendarzowy kwartał 2017 roku. Rozliczeniowy drugi kwartał 2017 był dla Apple najlepszym kwartałem trwającym zaledwie 13 tygodni. Firma ma się dobrze, ale bywało lepiej.

Apple to jedna z największych firm na świecie, mająca bajońskie pokłady gotówki. Nawet kilka lat marazmu nie sprawiłoby jej szczególnych kłopotów. Jednocześnie świat (ten finansowy) wpada w lekką panikę, gdy firma nie raportuje kolejnych rekordów. Tym razem giełda też reaguje 2% spadkami akcji Apple po zamknięciu. Ostatnie dwa dni, firma notowała natomiast rekordowe wyceny akcji.

Źle na pewno nie jest – Apple miało 52,9 miliarda przychodów w minionym kwartale, to o 5% więcej niż w tym samym okresie w 2016 roku. Jednocześnie sprzedano ponad 400 tysięcy iPhone’ów mniej. Tim Cook podkreślił jednak, że firma notuje świetną sprzedaż iPhone’a 7 Plus. To przekłada się na nieco wyższe przychody ze sprzedaży iPhone’ów. Dla firmy to doskonała informacja, w końcu sprzedaje mniej za więcej.

Dalej znacząco spada sprzedaż iPada. Tablety Apple’a w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2017 roku zostały zakupione w 8,9 miliona egzemplarzy, to o 13% mniej niż rok wcześniej. Sprzedano też blisko 4,2 miliony komputerów Mac, czyli o 4% więcej niż przed rokiem. Natomiast przychody ze sprzedaży komputerów wzrosły, aż o 14%. MacBook Pro, może nie był strzałem w dziesiątkę, ale to z pewnością dobry produkt pod względem sprzedażowym. Przychody z usług wzrosły, aż o 18% i są bardzo zbliżone do przychodów ze świątecznego kwartału, co jest rewelacyjnym wynikiem. Gigantyczne wzrosty zanotowały też inne produkty, to wzrost przychodów o 31% względem fiskalnego II kwartału 2016 roku. Przy tej dynamice za rok, Apple Watch i inne urządzenia np. Beats oraz będą notować wyższe przychody niż iPady.

Tak, Apple dalej brakuje drugiej stabilnej nogi, która pozwoliłby uniezależnić się od iPhone’a. Zważywszy na to, że Apple Watch i usługi to produkty powiązane stricte z iPhone’em. Przed Apple trzy ważne wydarzenia – otwarcie nowej siedziby, czerwcowa konferencja WWDC oraz wrześniowa konferencja. Obecnie Apple ma się świetnie, ale presja na wynik, na nowości, jest olbrzymia.

Warto też zwrócić uwagę, że Apple notuje duże wzrosty sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, Europie oraz różnych azjatyckich państwach. Natomiast duży spadek sprzedaży notuje w Chinach. Moim zdaniem Apple trochę przeceniło ten rynek i nie przemyślało swojej strategii. Nic też nie wskazuje na intensyfikacje działań promocyjnych w naszym regionie.

1

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko