Pierwszy sukces e-usług w Polsce

04/05/2017, 14:59 · · · 3

Możliwość sprawdzenia punktów karnych w internecie cieszy się sporą popularnością. Wszystko wskazuje na to, że ta prosta usługa stanie się wytrychem do cyfrowego obywatelstwa. Niestety na kolejne e-usługi przyjdzie nam jeszcze sporo czekać.

Gdyby nie to, że dwa lata temu zechciałem głosować w wyborach w innym miejscu pewnie do dziś nie miałbym założonego profilu zaufanego, czyli ePUAP (w przyszłości eGO). Później umożliwił mi on założenie działalności gospodarczej w 5 minut, a niedawno zweryfikować liczbę posiadanych (niestety) punktów karnych. Weryfikacja usług publicznych przez ePUAP działa naprawdę fajnie, choć pewnie gdybym nie miał Maka przeklinałbym konieczność przepisywania kodów z SMSów, których trzeba przepisać czasem 3 pod rząd, a tak to jest dość szybkie.

Wróćmy jednak do punktów karnych. Usługa wystartowała 24 kwietnia, a w ciągu 72h od uruchomienia z usługi skorzystało ponad 159 tysięcy osób. Takie dane podał Centralny Ośrodek Informatyki rano 28 kwietnia, wieczorem w informacji prasowej PAP była mowa już o ponad 170 tysiącach użytkowników. Ważniejsze jest jednak to, że według informacji COI 59 tysięcy osób założyło w tym czasie Profil Zaufany. Z informacji PAP jest to już ponad 70 tysięcy osób. Gdyby ePUAP można było zweryfikować online w każdym banku wynik ten byłby zapewne jeszcze wyższy.

Możliwość weryfikacji punktów karnych okazała się motywem do założenia Profilu Zaufanego, który przyda się w wielu innych sytuacjach. Wierzę, że rosnąca popularność e-usług sprawi, że takich pojawi się jeszcze więcej i będzie możliwe załatwienie naprawdę większości spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu.

Jednocześnie rozwój tych usług trwa bardzo wolno, a brak ciągłości przy wartościowych dla obywateli projektach w naszej polityce znacząco to utrudnia. CEPiK 2.0 miał zostać uruchomiony jeszcze w 2016 roku, kolejną datą był 1 stycznia 2016, a teraz mówi się o 4 czerwcu 2018 roku. CEPiK to centralna ewidencja pojazdów i kierowców, a także kart parkingowych. Nowa wersja systemu ułatwi życie zarówno służbą, instytucjom, jak i zwykłym obywatelom. Będziemy mogli w sieci jeszcze łatwiej sprawdzić informacje o sobie, naszych pojazdach oraz ewentualnie o pojazdach, które chcemy nabyć.

Kolejnym problem na jaki napotykamy to fakt, że profil zaufany przynajmniej na początku kadencji Pani Minister Cyfryzacji Anny Streżyńskiej był przez nią nie akceptowany, dosłownie twierdziła, że całą platformę należy zaorać. Wydaje się, że teraz sytuacja się nieco zmieniła. Jej zasługą jest wprowadzenie weryfikacji ePUAP właśnie przez Banki czy Pocztę Polską. Jednocześnie niestety projekt mDokumentów jest tworzony zupełnie poza ePUAP i daleki od tego co Pani Minister proponowała jeszcze w maju ubiegłego roku.

Wreszcie jednak możemy mówić o sukcesie e-usługi. Może trochę szkoda, że dotyczy ona punktów karnych, które często wraz z mandatami przyznawane są bardziej dla wzbogacenia budżetu, niż poprawy bezpieczeństwa.



3

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko