Polacy chcą mieszkać w inteligentnych domach

07/12/2017, 09:51 · · · 15

Janusz Piechociński, były wicepremier, znany jest z udostępniania ciekawych danych statystycznych na Twitterze. Niedawno podzielił się informacją, że trzech na czterech Polaków deklaruje chęć instalacji rozwiązań typu Smart Home. Dotarliśmy do tych danych i mamy więcej informacji o zainteresowaniu inteligentnym domem przez Polaków.

Okazało się, że Janusz Piechociński powoływał się na badanie zrobione na zlecenie Fibaro. Firma wykonała je na własne potrzeby, nie może podzielić się wszystkimi informacjami, ale udostępniła nam kilka ciekawych informacji. Badanie zostało wykonane we Wrześniu w Panelu Badawczym IRCenter na próbie 1046 osób w wieku 25-55 lat z dochodem minimum 3000 zł na gospodarstwo domowe. Mamy więc dość reprezentatywną grupę i bardzo świeże dane.

Przede wszystkim 80% ankietowanych stwierdziło, że spotkało się z określeniem Smart Home/Dom Inteligentny. To tylko kilka procent mniej niż z samochodami hybrydowymi, czy Smart TV. Jednocześnie dużo więcej niż z Domami pasywnymi, czy rekuperacją cieplną. Z tego samego badania wynika też, że hasło Wearables jest w Polsce praktycznie obce. Tylko 14% ankietowanych się z nim zetknęło.

Jednocześnie osoby, które zetknęły się z tym pojęciem, w 22% błędnie je interpretują kojarząc wyłącznie z alarmem, czy Cyfrowym Polsatem1. Z drugiej stronie 20,4% potrafiło wymienić producentów rozwiązań SmartHome, co w mojej opinii jest całkiem niezłym wynikiem.

Z badania wynika, że 76% ankietowanych, nieposiadających rozwiązań SmartHome, chciałoby je zainstalować w przyszłości w swoim domu. Z czego 24% zdecydowanie jest zainteresowana, a 52% raczej jest zainteresowana. Odsetek kategorycznie niezainteresowanych inteligentnym domem to wyłącznie 1% ankietowanych. Osoby, których Smart Home nie interesuje wśród powodów wymieniają – brak potrzeby, brak przekonania, wysoką cenę, brak warunków mieszkaniowych, a także obawę o ingerencję w prywatność. Wśród uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Fibaro znalazło się też 86 osób posiadających już rozwiązania typu Smart Home. Aż 93% z nich było zadowolonych z takiego rozwiązania, z czego 49% bardzo. Nie padła też żadna negatywna odpowiedź.

Świetnie, że takie badania się pojawiły. Cieszy też spore zainteresowanie Inteligentnym Domem.Wszystko zmierza w dobrym kierunku. Te urządzenia dopiero zaczynają pojawiać się w świadomości masowych odbiorców. Dużą pracę wykonuje tu właśnie Fibaro, które w ostatnich tygodniach wypuściło telewizyjną kampanię reklamową. Jak widać po ankiecie, Polacy są zainteresowani Inteligentnym Domem. Choć nie wiemy tego z ankiety, to można się domyślić, że barierę na razie stanowi cena i często sama świadomość o dostępności konkretnych rozwiązań.

  1. Zapewne przez ofertę SmartDom nie związaną z inteligentnym domem, a usługami łączonymi
15

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko