Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Rynek telewizorów w Polsce i na świecie – pełno ciekawych danych

Rynek telewizorów w Polsce i na świecie – pełno ciekawych danych

Paweł Okopień
paweloko
1
Dodane: 6 lat temu

Koniec roku to okazja do wszelkiej maści podsumowań. Warto więc spojrzeć jak wyglądał rynek telewizorów. Tym razem jednak nie od strony produktowej, a sprzedażowej. Lider rynku postanowił pochwalić się swoimi danymi, które świetnie obrazują to co generalnie dzieje się w świecie telewizorów.

Tym liderem bez zmian od ponad dekady jest Samsung. Zarówno w Polsce, jak i na świecie nieprzerwanie sprzedaje najwięcej telewizorów i to za największe pieniądze. Jednocześnie w ostatnich miesiącach pojawiły się liczne informacje, że producentowi na rynku ekranów premium nie wiedzie się tak dobrze i jego udziały się skurczyły za sprawą ekranów premium. Jak się okazuje nie jest to prawda. Firma właśnie podzieliła się danymi o swoich udziałach, bazując na badaniach GfK Polonia. To niepodważalne dane, ponieważ pochodzą wprost z sieci handlowych. Firmy płacą niemałe kwoty, aby dostawać co tydzień takie raporty o sprzedaży swoich produktów. Jednocześnie te dane rzadko kiedy pojawiają się w sieci, tym bardziej w całości. Tym razem też niestety mamy do czynienia z danymi tylko od Samsunga.

50,9% rynku dużych telewizorów w Polsce należy do Samsunga

Ten jednak w okresie styczeń-październik miał 38,1% udziałów w rynku telewizorów w cenie powyżej 9000 zł, a także aż 42,6% udziałów w rynku ekranów powyżej 5000 zł. To dużo, patrząc na to jak silna jest konkurencja w segmencie premium obecnie. LG, Sony, Panasonic, to czołowi gracze z ekranami OLED w tym roku. W całym rynku telewizorów 4K Samsung również ma 38,7% udziałów. Natomiast w przypadku telewizorów o przekątnej 60-cali i większych udziały w pierwszych 10 miesiącach tego roku wynosiły 50,9%. Rok do roku sprzedaż telewizorów powyżej 60 cali wzrosła o 78%.

Ciekawe jest też to, że w 2013 roku telewizory 55-calowe stanowiły jedynie 3% rynku, obecnie jest to już 17%. To twarde dane pokazujące trend. W ciągu dekady nastąpiło przejście z ekranów 32-calowych do tych większych. Choć trzeba pamiętać, że w Polsce i tek dużą popularnością cieszą się ekrany 40-50 calowe, co ma oczywiście związek z ceną. Trzeba też pamiętać, że według danych GUS w 2016 roku, aż 96,4% gospodarstw domowych posiadało telewizor. Niestety nie pamiętam teraz źródła danych, ale statystycznie na gospodarstwo przypada ponad 1,5 telewizora. To oznacza, że w wielu domach, wciąż popularne jest posiadanie kilku odbiorników. Rezygnacja z telewizora w domu to niszowe zachowanie.

Popularność Smart TV w Polsce

Coraz popularniejsze jest za to korzystanie z funkcji Smart. Samsung znów się chwali swoimi statystykami, ponieważ obecnie liczba podłączanych nowych urządzeń Smart (telewizorów i dotwarzaczy Blu-ray) do internetu wynosi ponad 80%. Średnia rynkowa to 67%. Bez konkretnych danych statystycznych Samsung podał nam też liste 10 najchętniej użytkowanych aplikacji. Jest to YouTube, przeglądarka internetowa, Amazon, HBO GO, player.pl, Netflix, Filmbox Live, Ipla.pl, Vod.pl oraz TVP VoD.

Rynek globalny

Na świecie według badań GfK i NPD, od stycznia do sierpnia 2017 roku ponad 40% przychodów pochodziło ze sprzedaży telewizorów o przekątnej powyżej 55 cali. Argumentem jest oczywiście wyższa cena takich odbiorników, ale też rosnący udział w rynku. W Ameryce Północnej ekrany powyżej 55 cali stanowiły w tym okresie 60% udziałów, natomiast te powyżej 60 cali 30% sprzedaży. Warto zwrócić uwagę też na to, że globalnie wciąż duży odsetek telewizorów to ekrany FullHD. Telewizory 4K na świecie stanowią dopiero ponad 50% przychodów ze sprzedaży. Lepsze dane są z rynku amerykańskiego, europejskiego i koreańskiego tutaj to nawet 70%.

Samsung jest też globalnym liderem, jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży telewizorów. Na tego producenta przypadło 34%, to więcej niż udziały drugiego i trzeciego producenta na rynku łącznie. Te pozycje od lat zajmują odpowiednio LG i TCL. Jeśli chodzi o ekrany powyżej 60-cali Samsung ma 42% udziały w rynku. Producent posiada też 44% udziału w segmencie telewizorów kosztujących ponad 1500 dolarów i 37% w przypadku telewizorów w cenie od 2500 dolarów wzwyż. Dane GfK wyraźnie przeczą informacją jakie podawał serwis Korea Herald o spadku udziałów Samsunga do 13% na rynku ekranów premium, producent wciąż ma kluczową pozycję na rynku.

Rynek soundbarów – w tym roku Polacy kupią 100 000 soundbarów

Samsung w swoich najnowszych informacjach prasowych podzielił się także bardzo interesującymi danymi dotyczącymi soundbarów. Według szacunków w tym roku Polacy kupią 100 tysięcy soundbarów. Rok do roku wartość sprzedawanych soundbarów od stycznia do października wzrosła o 30%. To dobra informacja, ponieważ oznacza, że konsumenci zaczynają kupować wyższe modele o lepszych parametrach. Ciekawe jest też to, że 89,3% soundbarów jest kupowanych w tradycyjnych sklepach, a zaledwie 10,7% w sieci. To znowu dużo mówi o skuteczności sprzedawców, którzy bardzo często zachęcają do zakupu soundbaru jako dodateku. To już nie jest tak dobra informacja, bo rzadko kiedy jest to przemyślany wybór.

Komentarz autora

Niestety podane dane nie mówią wiele o konkurencji Samsunga. Raczej większość z nich się takimi informacjami nie podzieli, dla firm są to zbyt newralgiczne dane. Zresztą koreański producent upublicznił naprawdę wiele, ale też nie wszystko. Podaje te informacje, które są dla niego wygodne. I jest to całkowicie zrozumiałe. Producenci płacą za badania, by mieć dostęp do wiedzy o konkurencji również. Ale mniejsze firmy już na przykład tych danych nie mają, ponieważ po prostu je na to nie stać. Dzięki takim badaniom ustala się ceny, promocje, strategie produktowe na kolejne lata. Kluczowe z powyższych jest silna pozycja Samsunga zarówno w ogólnym rynku, jak i na rynku ekranów premium. Względnie duża świadomość użytkowników o Smart TV, a także rosnąca popularność soundbarów. Te 100 tysięcy sztuk w Polsce w ciągu roku to naprawdę niezły wynik. Wyniki też wyraźnie pokazują, że kupujemy coraz większe ekrany.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 1

Z innych danych jeżeli chodzi o rynek światowy wynika: pierwszy Samsung 26,5%, drugi LG 14,4%,trzeci Sony 10,4%. Różnice dosyć spore w stosunku do tych co pisze autor. Dodam ,że jeżeli chodzi o Oled to w tych tańszych LG nie sobie równych. Natomiast w telewizorach tzw. premium Sony ma 44% udział w rynku. I komu tu wierzyć?