iMagazine

JustDrive – oświadczenie nt zniknięcia aplikacji z App Store

15/02/2018, 19:45 · · · 9

Dwa tygodnie temu, z wielką pompą ruszył serwis JustDrive mający w założeniu ułatwić płacenie za zatankowane paliwo na stacji benzynowej przy użyciu telefonu. Pierwszym i głównym partnerem JustDrive był Orlen.

Byłem na konferencji prasowej i byłem zachwycony pomysłem. Jedyne co mi nie pasowało, to brak możliwości w momencie startu płacenia przez „zwykłych Kowalskich”.

JustDrive razem z przedstawicielami Orlenu zapowiadali, że to kwestia tego roku.

Impreza była na bardzo wysokim poziomie i uświetniona ważnymi gośćmi. Byli wspomnieni wysocy managerowie z Orlenu, reprezentant Innogy, inwestorzy giełdowi, Krzysztof Hołowczyc. Przedstawione były ciekawe plany na przyszłość i sensowny model biznesowy.

Jednak dosłownie na drugi dzień po konferencji aplikacja przestała działać i zaraz potem zniknęła z App Store i Google Play Store. Nikt nie wiedział dlaczego. Nikt nie informował co się stało.

Pojawiały się tylko spekulacje i plotki. Osobiście byłem zdania, że po szybkim sukcesie w dniu premiery, którego nie spodziewano się chyba na takim poziomie, Orlen zwyczajnie przestraszył się, że nie będzie to dla niego opłacalne, a mały startup w szybkim tempie zostanie bardzo silnym graczem.

Dziś JustDrive przesłało oficjalne stanowisko, które poniekąd potwierdza moje spekulacje.

Nieciekawa sytuacja. Współczuję JustDrive. Zakładam, że przy takim dealu jednak były dobrze podpisane umowy z Orlenem i takie załatwienie sprawy będzie ostatecznie pozytywnie dla JustDrive rozwiązane. Nie ma co się chyba łudzić, że zerwanie umowy przez takiego gracza jak Orlen w momencie startu w prostej linii może prowadzić do końca JustDrive…

Przykre, że państwowa firma z pozycji siły tak zagrywa…szkoda słów.

Poniżej przeczytajcie oficjalne stanowisko JustDrive:

Szanowni Państwo,

dziękujemy za cierpliwość, którą wykazali się Państwo w oczekiwaniu na informacje odnośnie dalszego funkcjonowania aplikacji JustDrive oraz przyczyn, przez które aplikacja musiała zostać wyłączona. Zapewniamy, że ostatnie dwa tygodnie intensywnie pracowaliśmy nad jej przywróceniem, a jedynym powodem, dla którego nie informowaliśmy o szczegółach związanych z JustDrive była przekonanie, że problem jesteśmy w stanie rozwiązać szybko i skutecznie.

Niestety sytuacja obrała kierunek, którego nie byliśmy w stanie przewidzieć. Jak Państwo wiedzą, premiera aplikacji JustDrive wywołała falę entuzjazmu – od początku idea aplikacji, jej wykonanie, a także użyteczność została doceniona przez użytkowników, którzy już od pierwszego dnia masowo instalowali JustDrive na swoim smartfonach i korzystali z niej na stacjach naszego partnera, firmy PKN ORLEN.

Od początku prac nad projektem przyświecał nam jeden cel – JustDrive ma być aplikacją dla każdego, szybką, intuicyjną, wygodną, prostą w obsłudze. Ale produkt musi mieć też odpowiednią skalę. Dlatego do współpracy przy pierwszej fazie projektu zaprosiliśmy PKN ORLEN, Spółkę Skarbu Państwa, która posiada największą sieć stacji benzynowych w Polsce – ponad 1 700. Wierzyliśmy, że polska korporacja jest w stanie w sposób efektywny wesprzeć naszą innowację i sprawić, że wspólnie osiągniemy założone cele.

Rozmowy o współpracy z PKN ORLEN rozpoczęliśmy w drugiej połowie 2017 roku. Finalnie główną umowę, zakładającą wspólne działania przez okres 3 lat, podpisaliśmy 31 sierpnia 2017, a stosowne aneksy, które umożliwiały nam funkcjonowanie na infrastrukturze mFLOTY ORLEN, przy wykorzystaniu naszej aplikacji mobilnej – w grudniu 2017.

To, co w naszej ofercie wydawało się przekonywać PKN ORLEN, to wspólny plan zbudowania polskiej innowacji na skalę światową. Umożliwienie wygodniejszego i szybszego tankowania było jego jedną częścią. Dalsze działania zakładały stworzenie wirtualnej karty flotowej, którą będzie można wykorzystywać do tankowania na międzynarodowych stacjach, umożliwiając przejechanie Europy od Sztokholmu do Rzymu oraz z Warszawy do Barcelony. Wierzyliśmy, że mając wsparcie w postaci największej sieci paliw w Polsce, będziemy w stanie w istotny sposób zmienić rynek, dostarczając jego interesariuszom rozwiązań, których potrzebują – użytkownikom prostego narzędzia, które uprości im motoryzację, a uczestnikom ekosystemu startupowego w Polsce – przykładu udanej współpracy na linii korporacja-startup.

Od grudnia 2017 aplikacja JustDrive była testowana przez dział IT PKN ORLEN (w tym zewnętrzne firmy zajmujące się bezpieczeństwem) oraz dział kart flotowych. Otrzymaliśmy akceptację na uruchomienie produkcyjne i złożyliśmy stosowne zamówienie.

1 lutego odbyła się oficjalna premiera naszej aplikacji, na której obecni byli przedstawiciele PKN ORLEN, Innogy, PKO BP a także Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Zarówno produkt, jak i współpraca z PKN ORLEN zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek – otrzymaliśmy słowa uznania od partnerów i klientów. Naszą innowację wsparły media. W 24 godziny pozyskaliśmy ponad 2 tysiące użytkowników biznesowych. Wierzyliśmy, że wspólny sukces i wypełnienie założonej strategii, jest tylko kwestią czasu.

Niestety, równolegle z pozytywnym szumem związanym z aplikacją oraz planami jej dalszego rozwoju, u naszego partnera pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące obopólnych korzyści z funkcjonowania JustDrive. PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótki e-mailu zaledwie kwadrans przed.

Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN ORLEN odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Informujemy, że aplikację JustDrive wycofaliśmy z appmarketów kierując się wyłącznie satysfakcją użytkowników. Nie chcieliśmy dopuścić do sytuacji, w której nowi użytkownicy instalują aplikację, z której nie mogą korzystać. Z drugiej strony, planowane kolejne funkcje, w tym usługa samochodu na abonament, nie są jeszcze gotowe, stąd decyzja usunięcia JustDrive wydaje nam się słuszna. Dodatkowo, informujemy, że wszystkie dane firm i kart płatniczych, które umieścili Państwo w aplikacji, są odpowiednio zabezpieczone. Aplikacja spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa, które oprócz nas i PKN ORLEN potwierdziły również firmy zewnętrzne zaangażowane w testy JustDrive. Jeśli chodzi o same karty płatnicze – dane są przechowywane i chronione u naszego partnera – firmy Dotpay.pl.

W przypadku, gdyby ktoś z Państwa zdecydował się na usunięcie danych z naszej aplikacji, prosimy o maila na adres info@justdrive.co. Zajmiemy się tym tematem niezwłocznie.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

Zespół JustDrive


Aktualizacja:

Orlen wysłał do naszej redakcji swoje oficjalne stanowisko w tej sprawie.


Dominik Łada

MacUser od 2001 roku, fanatyk sprzętu z nadgryzionym jabłkiem, poza tym ma świra na punkcie fotografii, dobrej kuchni, swojej żony oraz synów - Franka i Leona. Współzałożyciel i "rednacz" iMagazine - @dominiklada


Dodaj komentarz

PTRC napisał(a):

Trochę smutne, że tak u nas wygląda rynek. Mam nadzieję, że justdrive zarobi grube miliony na tej wtope PKN.

LM napisał(a):

A wg. mnie to żadna wtopa Orlenu. Po prostu nie widzę korzyści biznesowych dla Orlenu przy tej aplikacji. Marżą za paliwo musiał dzielić się z inna firmą a na dodatek klienci, którzy korzystają z aplikacji nie odwiedzają stacji (hotdogi, kawa, ciastko, zakupy itd), a sprzedaż produktów poza paliwem to więcej niż połowa dochodów.

Dobra decyzja Orlenu. Jak każda firma dobrze zarządzana musi myśleć o swoim interesie, aby potem jej nie dotować z naszych podatków jak LOTu czy innych firm.

Marek napisał(a):

Tylko uważaj, żeby Cię Pan Cała nie zablokował. Jak to tak można być przychylny Orlenowi, który jest we władzy PiS

Norbert Cała napisał(a):

100% zgody, dla Orlenu to słaba akcja. Pytanie dlaczego nie powiedzieli im tego przed startem aplikacji tylko podpisali umowę brali udział w konferencjach itp.

janek napisał(a):

Z odpowiedzi Orlenu można wywnioskować, że dopiero 1 lutego na konferencji się dowiedzieli jak to ma działać, a wcześniej mieli inne wyobrażenie o współpracy.

Żjijec napisał(a):

Podpiszą umowy z BP, Shellem itd i pokażą jak się robo biznes. Co, giganci z Zachodu też nie chcą się dzielić dużą częścią zysku z firmą która daje… aplikację na telefon.

Jenny napisał(a):

Jebać Orlen i te obsrane hotdogi

janek napisał(a):

Przecież te hot-dogi są bardzo smaczne

Jenny napisał(a):

Zgłaszać Orlen do sanepidu 👈