iMagazine

Dostałem fakturę VAT na kwotę 0,06 PLN [uaktualniono]

06/03/2018, 10:16 · · · 20

Wczoraj z zaskoczeniem wyjąłem fakturę VAT ze skrzynki – zaskoczenie wynikało z faktu, że wiedziałem, że już nie powinienem był niczego od tej firmy dostać…

Okazało się jednak, że widocznie zwlekałem z zapłatą, pomyliłem kwotę lub po prostu poprzednią dostałem z opóźnieniem i naliczono mi odsetki. Niezależnie od powodu, ktoś w firmie pomyślał, że opłaca się pokryć koszt wydrukowania faktury, włożenia jej do koperty i wysłania listu, pomimo że widnieje na niej wartość 6 groszy.

Z ciekawości sprawdziłem ile kosztuje pojedyncza kartka papieru, jeśli kupimy ich 500 sztuk – około 3 groszy. Nie wiem jaki jest rabat, jeśli firma kupuje papier hurtowo, ale dajmy na to, że wynosi on 50%, czyli kartka A4 kosztuje około 1,5 grosza. Wnioskuję zatem, że mniej niż 4,5 groszy musi kosztować wydrukowanie listu, znalezienie koperty pod niego i wysłania mi go za pomocą Poczty Polskiej. Nie wątpię, że firma nie płaci standardowej stawki, bo prawdopodobnie mają umowę z dostawcą usługi. Na stronie PP znalazłem cennik „dla nadawcy masowego” – zakładam, że ta firma takowym jest – który podpowiada, że wysłanie jednego listu nierejestrowanego kosztuje 2,60 PLN netto (~3,20 PLN brutto). Nawet jeśli mają najkorzystniejsze rabaty na świecie i pomijając koszt wydrukowania listu, ten list kosztował ich więcej niż to, że odzyskali tę kwotę.

Niewiarygodne.

Dodam jeszcze, że list już leży w skrzynce z tydzień, więc prawdopodobnie w międzyczasie naliczyli kolejne odsetki, co będzie skutkowało kolejną fakturą. Po cichu liczę, że przyjdzie taka na wartość 0,01 PLN.

Uaktualnienie

Miałem nadzieję, że ten temat pojawi się w komentarzach zamiast na Twitterze, więc skoro to my bad, to zapraszam do przeczytania krótkiej listy podpunktów, które być może pobudzą Waszą wyobraźnię:

  • Ile osób dziennie dostaje takie bezwartościowe kartki papieru w skali świata?
  • Ile papieru można by było oszczędzić, nie wysyłając ich?
  • Ile drzew mniej można by było wtedy ściąć?
  • Ile paliwa w transporcie by to zaoszczędziło?
  • A ile energii w produkcji tego „nadmiarowego” papieru?
  • Ile to wszystko powoduje wydalania dodatkowych szkodliwych substancji do atmosfery?
  • Gdybyśmy codziennie optymalizowali takie rzeczy, jak powyższy przykład, w skali świata, to o ile zdrowsze mielibyśmy powietrze?

Ta jedna karta papieru to było jedynie 6 groszy dla mnie, ale ile tego typu absurdy kosztują nasz świat?


Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki i zwinne samochody. Niedawno rozpocząłem prowadzenie kursów Lightrooma i fotografii na Pikselowe.pl – zapraszam.


Dodaj komentarz

Marcin napisał(a):

Zgodzę się że bez sensu jest drukowanie takiego dokumentu z jednej strony, z drugiej strony jednak jeśli nie wyraziłeś zgody na otrzymywanie faktur elektronicznych do tej firmy to niestety ich obowiązkiem jest przesłać Tobie pocztą taką fakturę. Jest też szansa że nie mieli Twojego adresu email. A wysłać musieli bo z punktu widzenia księgowości kasa musi się zgadzać ;) nawet jakbyś ten 1gr miał należności.

Smutne, lecz prawdziwe.

Jan Urbanowicz napisał(a):

Wojtek nie napisał jednej rzeczy, która może być odpowiedzią na Twój komentarz. Jeśli się mylę, Wojtek, wyprowadź mnie z błędu.

Firma, z którą zakończył Wojtek współpracę, to operator komórkowy. Jest szansa, że wcześniejsze FV Wojtek dostawał drogą elektroniczną – podejrzewam, że tak było. Jednak jeśli kończysz z nimi współpracę, to ostatnią, rozliczeniową FV wysyłają pocztą, bez względu na to, czy wcześniej miało się tylko elektroniczne czy nie. Wiem, bo byłem w tej samej sieci kiedyś i tak właśnie było w moim przypadku. Jeśli dobrze pamiętam, również dostałem FV na jakąś taką kwotę – u mnie chyba było to 0,07 zł.

Wojtek Pietrusiewicz napisał(a):

Nie mylisz się, ale nadal mam konto i mam to też w formie elektronicznej.

andriej napisał(a):

przestrzeganie prawa kosztuje więcej niż te Twoje 6 groszy.Masz dostać fakturę i koniec.Koszt nie jest wazny – trzeba spełnić to co prawo nakazuje.

Mariusz napisał(a):

Dokladnie.

Alan Pavletta napisał(a):

To nic! Ja dostaję od magentowego operatora faktury na 0PLN (mimo, że zawsze przychodziły elektronicznie) od dwóch miesięcy. Czyli od czasu kiedy jestem u nich w ofercie… prepaid 🤣

Mariusz napisał(a):

Mam tak samo w plusie

MiL napisał(a):

Przecież nikt tego nie wystawia ręcznie tylko robi to automat.

Wojtek Pietrusiewicz napisał(a):

A całą resztę?

Michał napisał(a):

Drukarka połączona z kopertownicą, przy masowej wysyłce pierwszy kontakt to dopiero przy ładowaniu tych kilku-kilkunastu tysięcy kopert do samochodu poczty.

Wojtek Pietrusiewicz napisał(a):

W środku z FV był jeszcze ręcznie podpisany list, więc chyba nie do końca pełny automat. Pomijam fakt, że to nie ma nadal wytłumaczenia finansowego, tym bardziej że program przecież może wiedzieć, żeby takiej nie drukować.

Dominik Łada napisał(a):

Sytuacja bez sensu, jednak miałem inną, jeszcze lepszą u innego operatora, jeszcze jak był w kolorze błękitnego nieba. Wypowiedziałem umowę, zamknąłem konto. Minęło kilka miesięcy i dostaję list, że ileś miesięcy wcześniej nastąpił błąd w systemie w sieci i błędnie została niesłusznie naliczona kwota chyba ~5PLN. Przepraszają za zaistniałą sytuację i dla wygody operacji, przepiszą mi to ~5PLN na poczet następnego rachunku…tyle, że byłem już dawno poza siecią…biorąc pod uwagę, że taki błąd miało zapewne wielu użytkowników, niezła suma została „przepisana na poczet następnego rachunku” w całej sieci…;-)

Wojtek Pietrusiewicz napisał(a):

O i pytanie na ile to jest legalne i jak to potem zaksięgują.

ichief napisał(a):

Proponuje w formie „joku”, uregulować przekazem pocztowym na kwotę o 1 gr wyższą – będzie przechodziło przez tyle rąk że może ktoś zmądrzeje :)

Wojtek napisał(a):

Jeśli dobrze zrozumiałem intencję, to świat byłby lepszy gdyby nie było ludzi, którzy błędnie wpisują kwotę przelewu lub spóźniają się z zapłatą bo wtedy całe to zło wymienione przez autora nie miało by miejsca.

Piotr Sówka napisał(a):

Bez pojęcia o księgowości saldo musi być na 0

Rafu napisał(a):

Nie ma nic niewiarygodnego – skoro mieli wyslac to wyslali. Czesto samemu wysylam noty koregujace albo dokumenty opiewajace na kwote 0 i ze wzgledow formalnych takowe musze wyslac

Zbigi napisał(a):

Witam
Kilka miesiecy miałem podobną sytuację z pewną różową siecią której jestem abonentam od 14 lat i w rozliczeniach korzestam z faktury elektronicznej i polecenia zapłaty.
Dostalem listem fakture na kwote 0.01zł tj. Jeden grosz.
Kwota zaleglosci urosła do 0.02 zł a ja nadal czekam ze te pieniadze zostana zaplacone poprzez polecenie zapłaty. a obsługa klienta nie byla wstanie powiedziec dlaczego mam zapłacic 0.01zł

miikow71 napisał(a):

Taki obowiązek nakłada nasze państwo i nic a raczej nikt tego nie przeskoczy. Gorze jeśli zamiast tych 6 groszy klient zapłaci na przykład 10 groszy. Nadpłata dla systemów księgowych to jest spory problem – i znów przez nasze państwo. Biurokracja i papierologia ZAWSZE GÓRĄ!

Dbamy o Twoją prywatność

Od dnia 25 maja 2018 r. dostosowujemy naszą działalność do nowego Rozporządzenia Unii Europejskiej o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

Zaktualizowaliśmy naszą Politykę Prywatności, aby udzielić Ci bardziej szczegółowych informacji, w jaki sposób iMagazine.pl chroni twoją prywatność, oraz w jaki sposób możesz korzystać ze swoich praw odnośnie danych osobowych.

Kliknij w poniższy link, aby zapoznać się z zaktualizowaną Polityką Prywatności.

Dziękujemy, że jesteś z nami,
redakcja iMagazine

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ OK