THX Ultimate Cinema – nowy standard sal kinowych, wchodzi na rynek jako rywal Dolby Cinema i ekranów LED
Po kinach Dolby Cinema przyszła pora na THX Ultimate Cinema – czyli referencyjne sale kinowe od THX, w których będzie można zobaczyć produkcje specjalnie wybrane do tych projekcji. To kolejna próba zaoferowania w kinie lepszych doświadczeń audio-wizualnych. Nieprędko doczekamy się takich sal w Polsce.
THX to firma założona przez George’a Lucasa specjalizująca się w rozwiązaniach do kin i domowych systemów rozrywki mających zapewnić jak najlepszą jakość odbioru. Teraz firma ogłosiła, że powstaną specjalne certyfikowane sale kinowe, w których znajdzą się laserowe projektory 4K HDR od Barco oraz zaawansowany system audio ze wsparciem dla technologii Dolby Atmos. Każdego roku w salach THX Ultimate Cinema ma być wyświetlanych około 30 filmów, masterowanych tak, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia na takiej Sali.
Pierwsza taka sala powstanie w Regency Westwood Village Theatre w Los Angeles, a kolejne lokacje mają pojawić się wkrótce. To konkurencyjne rozwiązanie dla kin Dolby Cinema, czyli referencyjnych sal Dolby, których jest już na świecie około 200. Jednocześnie oba formaty rywalizują z Samsung Onyx, technologią Cinema LED, czyli kinem opartym nie, na projekcji, a wyświetlaczu opartym o diody LED.
Sieci kin oraz firmy technologiczne starają się dostarczyć wyższą jakość do kina i lepsze wrażenia z filmowych seansów. W Polsce grupa Helios otworzyła sale kinowe Dream ze skórzanymi kanapami, dźwiękiem Dolby Atmos i projektorami 4K. O ile w Polsce kina radzą sobie z roku na rok wyraźnie lepiej, to globalny trend pokazuje, że przychody z filmowych seansów praktycznie nie rosną, a domowa rozrywka rośnie w siłę w znaczącym tempie.
Na razie na próżno w Polsce szukać kin Samsung Onyx, THU Ultimate, czy Dolby Cinema. Może zmieni się to w niedługiej przyszłości. Dziś Samsung w Warszawie otwiera specjalny Demo Room, w którym będzie demonstrował 120-calowy wyświetlacz microLED z myślą o bardzo zamożnych klientach prywatnych oraz właśnie odbiorcach komercyjnych.