Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Design Week w Mediolanie – nie tylko Samsung i IKEA

Design Week w Mediolanie – nie tylko Samsung i IKEA

Paweł Okopień
paweloko
4
Dodane: 6 lat temu

Design Week w Mediolanie to wyjątkowe wydarzenie, które coraz bardziej staje się także ściśle powiązane z technologiami. Dowodzi temu premiera nowych smartfonów Samsunga, czy głośników IKEA. To jednak nie jedyne rzeczy, które do końca weekendu można zobaczyć w sercu północnych Włoch.

Wspólnie, choć osobno z Dominikiem uczestniczyliśmy w tegorocznych targach Designu. Ich kluczowym elementem jest Salone del Mobile czyli salon meblowy i targi EuroLuce poświęcone oświetleniu. Jednak obok wystawców zgromadzonych w kilkunastu halach przy RHO jest także mnóstwo wydarzeń towarzyszących rozsianych po całym Mediolanie. Do Włoch zjeżdżają w tym okresie setki tysięcy odwiedzających, przez co na niektóre wystawy trzeba odstać kilka godzin w kolejce. Tak było w przypadku stoisk IKEA i Sony, których nie udało mi się po prostu odwiedzić. Musiałem odpuścić, aby nie tracić czasu na kolejkę i zobaczyć jak najwięcej innych miejsc.

Udało mi się na żywo zobaczyć Peugeot E-Legend, koncepcyjny model nawiązującego do klasycznego 504 Coupe. Samochód prezentuje się bardzo oryginalnie, choć niestety na renderach wypada lepiej. Nie było też opcji, aby otworzyć drzwi i zasiąść za kierownicą. Peugeot raczej nie zdecyduje się na jego produkcję, seryjna wersja musiałaby zostać wyceniona na około 80 tysięcy euro. A to nawet przy 462 KM nie jest argumentem, aby nabyć jakikolwiek pojazd z lwem na masce. Liczę, za to, że prezentowany obok nowy Peugeot e-208 będzie jednym z bardziej przystępnych cenowo samochodów elektrycznych.

Wielkim rozczarowaniem okazała się moja wędrówką w stronę wystawy Polestar. Nie weryfikując wcześniej informacji, widząc jedynie nazwę Polestar podążyłem w to miejsce. Niestety na próżno szukać tam można było samochodów Polestar 1 i Polestar 2. Podziwiać można było jedynie artystyczną konstrukcję gry świateł i „zabawkowego” toru wyścigowego. Takich miejsc, gdzie prezentowano sztukę, nowoczesną i design było więcej. W jednej z mediolańskich kamienic ulokowano wystawę Resonance, której partnerował Samsung. W innym miejscu natomiast pojawiła się firma LG, gdzie można było zobaczyć telewizory OLED R, czyli zwijane. Co ciekawe zaprezentowano je także w wersji „zabudowanej” w stół co jest dobrym pomysłem na wykorzystanie potencjału drzemiącego w zwijanym telewizorze.

Telewizory obecne były też bezpośrednio na Salone del Mobile. Tam na stoisku firmy Vitra pojawił się przezroczysty prototyp telewizora OLED Panasonica. Wcześniej podobne rozwiązanie prezentował Panasonic też na targach IFA. Teraz jednak był to telewizor w salonie w stylu modern i wyglądało to naprawdę ciekawie. Przezroczyste telewizory to wciąż ciekawostka, ale same panele już są wykorzystywane komercyjnie. Być może i do naszych domów zawitają w ciągu kilku lat.

Na targach pojawił się też 120-calowy ekran LEDowy Samsunga do wykorzystania w domowym kinie. Taki telewizor od kilku dni jest też prezentowany w dedykowanym Showroomie w Warszawie. Natomiast na targach pojawił się on w ciekawej aranżacji bardzo profesjonalnego prywatnego kina. Luskusowe fotele, z wysuwanym minibarem, maszyna do popcornu i taki ekran – prawdziwa rewelacja. Obok były oczywiście równie luksusowe stoły do pokera, bilarda, a nawet piłkarzyki.

Tak jak targi elektroniki zmieniły się w ostatnich latach i widzimy tam naprawdę różnorodne sprzęty poczynając od monitorów dla niemowląt kończąc na lodówkach. Tak także elektroniczne gadżety mają realny wpływ na design i nasze wnętrza. Urządzając dom musimy pamiętać o tym, aby odpowiednio zaaranżować przestrzeń przy telewizorze, pomyśleć też o miejscu na routery, huby. Oświetlenie staje się również inteligentne, do tego dochodzą jeszcze właśnie smart sprzęty AGD. Wkrótce całość poszerzy się także o roboty i to nie tylko te odkurzające.

To co mnie trochę rozbawiło, to fakt, że moda na AI dotarła także do firm wnętrzarskich. Kartell zaprezentował pierwsze krzesło stworzone przez AI. Zdecydowanie w 2019 roku AI to jedno z najmodniejszych haseł, sloganów mających przyciągnąć uwagę.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 4