Apple w polskich firmach

02/07/2019, 09:20 · · · 6

Pomimo trudności w sprzedaży urządzeń, jakie ostatnio odnotowuje Apple na rynku światowym, w Polsce zainteresowanie urządzeniami technologicznego giganta nie słabnie. W pierwszym kwartale 2019 sieć sklepów iDream wygenerowała 11% wzrostu przychodów, a spółka iSource w kategorii technologii mobilnych osiągnęła wynik lepszy o 58%. Jednym z głównych czynników napędzających ten wzrost był wysoki poziom sprzedaży produktów Apple. Warto też wspomnieć, że w ostatnim kwartale 2018 roku w Polsce zanotowano rekordową sprzedaż urządzeń Apple. Nic więc dziwnego, że wzrost zainteresowania tą marką i towarzyszącymi jej usługami ma odzwierciedlenie także w biznesie.

Jak firmy radzą sobie z zarządzaniem urządzeniami z logo Apple, mogliśmy dowiedzieć się podczas konferencji „Rozwiązania Apple dla biznesu”, która odbyła się 4 czerwca w Warszawie. Spotkanie zorganizowała firma JCommerce, polski partner producenta systemu Jamf Pro – oprogramowania do zarządzania urządzeniami Apple. Oprócz udziału w prelekcjach poświęconych wdrażaniu urządzeń Apple i zarządzaniu nimi, uczestnicy mieli okazję zadać pytania o korzystanie z urządzeń i programu. Odpowiadali na nie przedstawiciele ING Banku Śląskiego, Allegro i GetResponse. W tych firmach od lat urządzenia Apple stanowią stały element infrastruktury, dlatego też wiedza i doświadczenie, którymi ich przedstawiciele dzielili się z uczestnikami konferencji, pozwoliły spojrzeć na omawiany ekosystem z najlepszej perspektywy.

Pierwsze kroki ING Banku Śląskiego

Ekspert IT, ING Bank Śląski:

Potrzeba wprowadzenia urządzeń Apple pojawiła się ze strony UX developerów, którzy pracują w międzynarodowym zespole ING Group. Są to eksperci odpowiedzialni za rozwój interfejsu aplikacji bankowości mobilnej dla klientów. Wersja dla iOS jest projektowana w aplikacji Sketch, która nie posiada wersji dla platformy Windows. Zaczęliśmy więc myśleć o wdrażaniu urządzeń Apple także w innych działach, co wymagało znalezienia rozwiązania pozwalającego na zarządzanie urządzeniami i zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Naszym celem było stworzenie pełnowartościowego workplace’u, a nie tylko wdrożenie urządzeń dedykowanych konkretnym zadaniom, takim jak projektowanie aplikacji na iOS.

Przetestowaliśmy kilka rozwiązań do zarządzania i nasz wybór padł na Jamf Pro. Głównym powodem były kwestie bezpieczeństwa oraz możliwości zarządzania. Jesteśmy na początku tego procesu, niedawno zakończyliśmy Proof of Concept. Na tym etapie przeprowadzony został Jump Start, który obejmował kilkanaście urządzeń. Ze względu na specyfikę firmy rozwiązanie jest wdrażane w modelu On-Premise. W proces zaangażowani są pracownicy z działu Infrastruktury, działu Security, a także sami UX developerzy. Urządzenia Apple wśród kilkudziesięciu tysięcy urządzeń stanowią ledwie promil, jednak coraz więcej zespołów jest zainteresowanych zmianą platformy.

Zarządzanie Makami na dużą skalę przez Allegro

System Administrator, Allegro:

Obecnie w naszej firmie jest kilkaset komputerów Mac, z czego 98% jest zinwentaryzowane i zarządzane z poziomu Jamf Pro. Z urządzeniami Apple mamy do czynienia od ok. 10 lat. Na początku bazowaliśmy na obrazowaniu (imaging) polegającym na konfigurowaniu jednego urządzenia, a następnie kopiowaniu obrazu systemu na inne urządzenia. Wadą tego rozwiązania była konieczność generowania nowych wersji obrazu przy każdej aktualizacji systemu lub aplikacji, z której korzystamy. Przed Jamf Pro korzystaliśmy z systemu, który nie posiadał interfejsu, a wszystkie działania wymagały od nas napisania odpowiednich skryptów. Dodatkowo sam system nie zapewniał stabilności, więc czasami dochodziło do wypięcia zarządzanych urządzeń.

Na wybór Jamf Pro miało wpływ kilka kluczowych aspektów. Najważniejszym elementem stawiającym ten system przed innymi jest własny framework, który jest stabilny i współpracuje z innymi aplikacjami. Dodatkowo pozwala zaoszczędzić czas, zarówno po stronie działu IT, jak i w przypadku nowych pracowników. Dzięki właściwej konfiguracji usługi DEP (Device Enrollment Program) przygotowanie sprzętu przed onboardingiem zajmuje dosłownie chwilę.

Z początku pracownicy korzystający z Apple byli ciekawi, czy nowy system do zarządzania nie będzie pełnił funkcji „oka szefa”, jednak właściwie poprowadzona komunikacja rozwiała wątpliwości użytkowników. Obecnie otrzymujemy dużo pozytywnych opinii na temat tego rozwiązania, zwłaszcza usługi Self-Service, gdzie udostępniane są pliki naprawcze. Dzięki niej wiele problemów z urządzeniami pracownicy są w stanie naprawić sami, a część z nich dzieli się między sobą swoimi przemyśleniami i rozwiązaniami.

Monitoring stanu urządzeń w GetResponse

Bartłomiej Kowolik, HelpDesk Coordinator, GetResponse:

Z punktu widzenia naszej firmy bardzo istotny jest stan techniczny urządzeń i aktualność bieżących wersji oprogramowania. To zapewnia bezpieczeństwo oraz płynność pracy.

Obecnie urządzenia Apple stanowią ok 90% naszej infrastruktury IT. Z poziomu Jamf Pro mamy dostęp do niemal każdej informacji na ich temat. Zaczynając od bieżącej wersji macOS, przez stan aktualizacji poszczególnych aplikacji, po parametry techniczne urządzenia, jak np. ilość przepracowanych cykli baterii. Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie działać proaktywnie i odpowiednio wcześnie wyeliminować ewentualne usterki.

Kilka lat temu przygotowywanie komputerów dla pracowników przeprowadzaliśmy metodą klonowania obrazu z dysku z przygotowanym wcześniej systemem i oprogramowaniem. Przygotowywanie tych obrazów było jednak czasochłonne i wymagało częstych aktualizacji. Wykorzystując Jamf Pro proces przygotowywania komputerów udało nam się rozłożyć na kilka etapów z których kilka realizuje się w pełni automatycznie.

Jabłko nie gryzie

Wiele firm nie decyduje się na urządzania Apple z obawy przed trudnościami we wdrożeniu, konfigurowaniu, zarządzaniu oraz wysokimi kosztami urządzeń. Doświadczenia polskich firm pokazują jednak, że ten ekosystem jest już w zasięgu każdego. Według wyliczeń przygotowanych przez firmę IBM w ciągu 4 lat za każdego PC zastąpionego przez Maca firma jest w stanie wygenerować nawet 535 USD oszczędności, na co wpływ ma przede wszystkim oszczędność czasu pracowników.

W Polsce większość firm bazuje na platformie Windows, jednak coraz więcej firm decyduje się na infrastrukturę mieszaną, gdzie pracownicy sami mogą wybrać urządzenie, na którym chcą pracować. Taki krok w stronę pracownika może stać się znaczącą przewagą konkurencyjną na coraz trudniejszym rynku pracy.

Pojawiły się też firmy, które oferują pełne wsparcie nie tylko w zakupie, ale również wdrożeniu i zarządzaniu urządzeniami. Jedną z tych firm jest spółka JCommerce, która dostarcza usługi zarządzania urządzeniami Apple na bazie systemu Jamf Pro. Oprogramowanie powala na zarządzanie urządzeniami z macOS, iOS i tvOS, w oparciu o model Software as a Service lub On-Premises. System wykorzystywany jest na całym świecie przez największe firmy (22 z 25 najbardziej wartościowych brandów wg Forbesa, 19 z 25 największych firm wg rankingu Fortune 500).

W dobie rosnącego znaczenia cyberbezpieczeństwa firmy, także w Polsce, coraz większą uwagę będą przykładały do wysokich standardów bezpieczeństwa swojej infrastruktury. Homogeniczność ekosystemu Apple i możliwości zarządzania nim poprzez Jamf Pro spełniają obecnie wszystkie wymagane kryteria w tym zakresie, niezależnie od branży i wielkości firmy. Minione wydarzenie potwierdza, że ten trend w Polsce będzie się utrzymywał i warto już teraz skierować wzrok na rozwiązania z logo nadgryzionego jabłka.


Relacja video z konferencji:

6

Dominik Łada

MacUser od 2001 roku, fanatyk sprzętu z nadgryzionym jabłkiem, poza tym ma świra na punkcie fotografii i dobrej kuchni. Współzałożyciel i "rednacz" iMagazine - @dominiklada