Polacy i subskrypcje – nowy raport

02/07/2019, 11:51 · · · 2

Rynek subskrypcji w Polsce cały czas się rozwija, jednak z cyfrowych abonamentów przede wszystkim korzystają najmłodsi. Polacy niechętnie podpinają karty do cyfrowych usług. To główne wnioski z raportu „Subskrypcje PL”. Nie byłbym jednak takim optymistą, jeśli nie zacznie się naprawiać edukacji i budować świadomości społeczeństwa.

Fundacja Digital Poland oraz firma Straal we współpracy z kilkoma innymi partnerami przygotowała raport „Subskrypcje PL”. To wynik przeprowadzonych wywiadów internetowych na grupie 2000 osób w wieku 18-65. Badanie ukazuje jak Polacy korzystają z modelu abonentowego/subskrypcyjnego na rynku dóbr i usług zarówno tych fizycznych, jak i cyfrowych. Można powiedzieć, że ogólnie wynik jest nad wyraz optymistyczny, wszak ponad 90% Polaków korzysta z ekonomii subskrypcji, a średnio mamy po 3,9 zobowiązań subskrypcyjnych. Mowa tu jednak także o standardowych abonentach za telewizję, telefon, internet, a nawet prąd, wodę czy gaz, czy ubezpieczenia. Aż 75% ankietowanych korzysta z usług telekomunikacyjnych w abonamencie, natomiast z ubezpieczenia 48%, a z VOD 32%, jeśli chodzi o streaming muzyki jest to już tylko 19%, prenumeraty prasy, czy serwisów informacyjnych dokonuje 14% ankietowanych, mniej niż korzysta z abonamentu na siłownie (16%), abonament do kina to 11% ankietowanych.

źródło:Mamstartup.pl

Na tle subskrypcji bardzo słabo wypada kwestia powiązania karty z serwisem, czy korzystania z Apple Pay i tym podobnych usług. Tylko 23% ankietowanych wskazuje, że ma podpiętką kartę do usługi, w zdecydowanej większości wybieramy tradycyjny przelew Online. Nawet szybkie przelewy online to wybór jedynie 45% ankietowanych. Przez część ankietowanych takie metody jak podpinanie karty uznawane są za niebezpieczne, podobnie jak same serwisy oferujące subskrypcję. Sytuacja lepiej prezentuje się w gronie użytkowników 18-24 lat.

Cały raport można pobrać na stronie fundacji. To ciekawa lektura dla tych, którzy chcą szerzej zapoznać się z naszym rynkiem w czasach „ekonomii subskrypcji”, czy prowadzić biznes w Polsce w oparciu o ten model.

Na podstawie raportu oraz własnych obserwacji w różnych grupach społecznych i wiekowych widzę, że rzeczywiście z usług abonamentowych korzystamy coraz częściej, coraz więcej osób rozpoznaje popularne serwisy i chce z nich korzystać. Jednak wciąż wiele osób łapie się na tym, że płaci za serwisy pirackie, czy próbuje obejść systemy płatności w inny sposób. Brakuje wiedzy o dostępnych technologiach, usługach, możliwościach. Najpierw nie przekazuje się jej w żaden sposób w szkole, a później żadne media pełniące misje nie podejmują takich tematów, a sprzedawcy rzadko kiedy decydują się uświadamiać klientów. Przez to wiele osób po zmieniającym się cyfrowym świecie porusza się po omacku.

2

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko