Telewizja umiera szybciej niż mogliśmy się tego spodziewać
W 2013 roku w 10 punktach CEO Netflixa Reed Hastings zapowiedział koniec linearnej telewizji, rok później stwierdził, że klasyczna telewizja umrze do 2030 roku. Przyznam się, że nie wierzyłem w to, długo, nawet jeszcze parę miesięcy temu broniłem typowej telewizji. Rozpoczęliśmy drugą połowę 2019 roku i nie widzę już powodów, aby za dekadę istniała klasyczna telewizja. Śmierć telewizji linearnej to fakt.
Często słyszymy argumenty, że Netflix nie zabije telewizji, tak jak radio nie zabiło prasy, a telewizja nie zabiła radia. Jednak internet wszystkie te stare media zdecydowanie odmienił, a w ostatnich 5 latach dzieje się to znacznie szybciej. Radio właśnie kończy swój żywot w klasycznej formie – uzupełnieniem do muzyki w streamingu stają się coraz mocniejsze podcasty i słuchowiska, czyli audiobooki i to w abonamencie. W dodatku płacimy za to coraz chętniej, choć w przeszłości radio odbieraliśmy za darmo. Jeśli radio to internetowe z dostępem do dowolnej stacji nie spośród 5 dostępnych lokalnie, a tysięcy z całego świata i to nawet w samochodzie. Prasa? W modelu subskrypcyjnym na tablecie i urządzeniach mobilnych, jeśli ktoś jest świadomy i pragnie jakości. Reszta karmi się „portalozą” i fake newsami.
A telewizja? Nie nadąża jakościowo za tym co oferują serwisy streamingowe. Nawet player.pl oferuje 4K, a TVN nie. Kanały tematyczne, a nawet te ogólnopolskie to pasmo powtórek, wraz ze spadającymi wynikami oglądalności. Nie reanimuje się już telewizji, sprawia się jedynie, że jest jeszcze bardziej powtórkowa. Najlepszy dowód? Dzień Dobry TVN w wakacje zniknął w tygodniu z anteny, a w niedzielnym primetimie Polsat pokazuje kabaretony sprzed 2-3 lat. Programy na żywo, nowości, to za duże koszty nawet dla największych stacji, zupełnie nie rentowne. Sytuacja polityczna sprawiła, że TVP dla dużego grona odbiorców stała się niewiarygodna i nieatrakcyjna. Dla innej grupy podobnie jest z treściami informacyjnymi w innych serwisach. Klasyczna telewizja w swym głównym nurcie stała się ofertą dla technologicznych maruderów, oferując bardzo słabej jakości treści. Zarówno pod względem merytorycznym, jak i jakości dźwięku czy obrazu. Czy będzie lepiej? Nie będzie, o czym świadczą ruchy samych stacji telewizyjnych i ich migracja ruchu w kierunku innych rozwiązań.
Na antenie TVN mamy ciągłą promocję player.pl i to właśnie tam odbywają się obecnie premiery nowych seriali, nawet „lepsze” treści produkowane są z piorytetem pod player.pl. W przypadku wspomnianego TVP zaprzestano próbować oferować lepszą jakość TVP Sport w telewizji naziemnej czy tworzyć dodatkowy kanał linearny. Za sprawą telewizji hybrydowej, aplikacji, portalu, dodatkowe treści sportowe i lepsza jakość mają być dostępne dla szerokiego grona odbiorców.
Telewizja oczywiście w jakiś sposób będzie jeszcze dogorywać, ale strategie głównych nadawców i operatorów zostały mocno zrewidowane. Stacje TVN, TTV, TVN7 zostały właśnie udostępnione w player.pl. Lada moment ofertę wolną od anteny, czy konkretnego dostawcy internetu zaoferuje Cyfrowy Polsat. Wszystko wskazuje na to, że nc+ przedstawi wkrótce ofertę MyCanal, która też nie będzie zależna od posiadania anteny satelitarnej. Plotki mówią też o ciekawej nowości od sieci Vectra. Ten kto chce istnieć na tym rynku musi się zmienić.
Dziś jestem pewien, że w ciągu dekady większość kanałów tematycznych zniknie. Dziś Netflix i serwisy VOD to głównie domena młodych, ale to też bardzo szybko przenosi się w grono starszych odbiorców. Nie chcą być oni pominięci ze świata filmowych nowości, adoptują się, a konwergentne usługi operatorów jak na przykład nowa ofert T-Mobile, gdzie Netflix jest sprzedawany razem ze światłowodem to ułatwią.
Dni tradycyjnej telewizji są policzone. Szkoda tylko, że w naszych warunkach Apple nie jest w stanie zaoferować odpowiedniej usługi (łączenia innych usług), a wielu nadawców, wciąż nie przygotowało oferty dla tvOS. Jeszcze rok temu można było mówić, że użytkownicy Netflixa i podobnych serwisów nad Wisłą to nisza, i żyjemy w pewnej bańce. Teraz bańka pękła i się rozlewa po całym kraju. A ten kto zostanie wyłącznie przy tradycyjnej telewizji będzie skazany na powtórki, słabą jakość, miałki kontent i brak rzetelności. Telewizja linearna umiera w szybszym tempie niż jeszcze niedawno myśleliśmy.
Komentarze: 20
Technologicznie, europie jeszcze bardzo brakuje! To co Apple oferuje w europie to ułamek tego co oferuje i będzie oferować w USA. Brakuje nam w europie podstawowych serwisów jak https://moviesanywhere.com
Netflix niestety też jakość treść tamtejszych filmów to badziewie. Nie warto za to płacić jeszcze długo nie.
Pokolenie obecnych emerytów jeszcze ogląda TV. I ich dzieci. Ale wnuki już nie.
Jestem dzieckiem emeryta i jakoś nie oglądam tv wogóle .Hbo i hbo go plus gry na ps4.moje dzieci to głownie you tube oraz filmy na hbo go.
Zgadzam się z tym. Moim zdaniem najdłużej pozostaną kanały newsowe i kanały tematyczne, choć raczej wyewoluują w kierunku interaktywnych portali z programem na żywo, ale też opcją dostępu do archiwum. Od kilku lat w tym kierunku poszło Radio TOK FM, które oferuje transmisję na żywo przez www lub w apce a za dopłatą dostęp do archiwum
Ovigo.pl
Panie Pawle, czy ten artykuł to reklama player.pl?
W kontekscie netflixa i pakietow sportowych, TM zupelnie dobrze to wymyslilo.
Konwergentne, CEO, kontent. Za to “ludzie się adoptują”. Raczej adaptują się. Proszę o mniej makaronizmów, a wiecej uwagi i powagi w stosowaniu języka polskiego.
Jarek nie pozwoli, abonament za coś co nie będzie oglądane i tak trzeba będzie płacić.
Netflix niestety też jakość treść tamtejszych filmów to badziewie. Nie warto za to płacić jeszcze długo nie.
Technologicznie, europie jeszcze bardzo brakuje! To co Apple oferuje w europie to ułamek tego co oferuje i będzie oferować w USA. Brakuje nam w europie podstawowych serwisów jak https://moviesanywhere.com
Pokolenie obecnych emerytów jeszcze ogląda TV. I ich dzieci. Ale wnuki już nie.
Jestem dzieckiem emeryta i jakoś nie oglądam tv wogóle .Hbo i hbo go plus gry na ps4.moje dzieci to głownie you tube oraz filmy na hbo go.
Zgadzam się z tym. Moim zdaniem najdłużej pozostaną kanały newsowe i kanały tematyczne, choć raczej wyewoluują w kierunku interaktywnych portali z programem na żywo, ale też opcją dostępu do archiwum. Od kilku lat w tym kierunku poszło Radio TOK FM, które oferuje transmisję na żywo przez www lub w apce a za dopłatą dostęp do archiwum
Panie Pawle, czy ten artykuł to reklama player.pl?
Ovigo.pl
W kontekscie netflixa i pakietow sportowych, TM zupelnie dobrze to wymyslilo.
Jarek nie pozwoli, abonament za coś co nie będzie oglądane i tak trzeba będzie płacić.
Konwergentne, CEO, kontent. Za to “ludzie się adoptują”. Raczej adaptują się. Proszę o mniej makaronizmów, a wiecej uwagi i powagi w stosowaniu języka polskiego.