Wyniki finansowe Apple za Q2 2019 (FY Q3 2019) – Koniec dominacji iPhone’a, triumf usług

31/07/2019, 08:30 · · · 4

Stało się – Apple zarabia na innych produktach i usługach więcej niż na iPhonie. Wreszcie! W dodatku notuje najlepszy 3. kwartał rozliczeniowy 2019 roku w historii. Oznacza to, że Tim Cook zgrabnie przestawił biznes z iPhone’a na usługi. To właśnie one biją rekordy i będą oczkiem w głowie Apple w kolejnych miesiącach. O to wyniki finansowe Apple za 2. kalendarzowy kwartał 2019 roku.

Apple od kwietnia do czerwca 2019 roku zanotowało 53,8 miliarda przychodów – to „raptem” o pół miliarda więcej niż przed rokiem (w procentach wzrost o jedynie 1%) – co oznacza, że jest to najlepszy 3. kwartał rozliczeniowy w historii firmy. Główna zasługa tu w usługach, które stanowiły 11,45 mld przychodów (21% wszystkich przychodów) i to najlepszy wynik w ogóle. Firma nigdy nie zarobiła tyle na usługach, ile w ostatnich trzech miesiącach. A wiemy, że będzie jeszcze lepiej – lada moment startuje Apple TV+, Apple Arcade oraz karta kredytowa od Apple.

W tej chwili za usługi Apple regularnie płaci 420 milionów osób na świecie – 11 razy więcej niż mieszkańców Polski. Co 17 człowiek na świecie zostawia co miesiąc kilka dolarów u Apple. Amazon Prime ma ponad 100 milionów subskrybentów, podobnie Spotify, a Netflix ponad 150 milionów. A przecież Apple oprócz usług ma jeszcze produkty. Firmie udało się jednak znacząco przekształcić strukturę przychodów. Jeszcze dwa lata temu sprzedaż iPhone’a stanowiła 70% wszystkich przychodów firmy. Teraz to 48%, a usługi wkrótce będą odpowiadać najprawdopodobniej za 1/4 przychodów Apple.

Źródło: Macrumors

Źródło: Macrumors

Apple przestaje być iPhone’o-centryczny, choć trzeba pamiętać, że jest od tego produktu całkowicie zależny i praktycznie wszystkie inne produkty, zwłaszcza te które rosną, są obudowane wokół niego. Podczas telekonferencji z inwestorami i analitykami Tim Cook zdradził, że był to świetny kwartał dla AirPods i Apple Watch. W dodatku 75% kupujących Apple Watch, kupiło smartwatcha Apple po raz pierwszy. Usługi, urządzenia noszone, HomePod – to wszystko rozwiązania powiązane z iPhone’em. Apple nie może sobie więc pozwolić na prawdziwy kryzys sprzedaży iPhone’a, natomiast doskonale wie, że czas szalonych wzrostów się skończył. Telefony przestały się starzeć z roku na rok, trudno szukać tam innowacji, które zmuszałyby do szybkiej wymiany, rynek stał się też nasycony.

Co zresztą widać, sprzedaż iPhone’ów spada z 29,4 mld USD w 3. kwartale fiskalnym 2018 roku do 25,98 mld USD w analogicznym okresie tego roku. Liczb egzemplarzy Apple już nie podaje, ale spadek z pewnością jest znaczący. Nie dziwi to, choć na pewno firma musi myśleć, jak uatrakcyjnić ofertę i walczyć o nowych użytkowników, którzy porzucą Androida na rzecz iPhone’a.

Apple notuje jednak świetne wzrosty we wszystkich innych kategoriach – przychody z komputerów Mac to 5,8 mld USD względem 5,25 mld USD w analogicznynym okresie 2018 roku, w przypadku iPada jest to 5 mld w stosunku do 4,63 mld, a urządzenia noszone u akcesoria to 5,52 mld względem 3,73 mld. Apple ma się dobrze.

Podczas rozmowy z inwestorami nie padły żadne szczególne zapowiedzi. Natomiast ciekawostką jest fakt, że rynek urządzeń noszonych od Apple (słuchawki i Apple Watch) przewyższa przychody 60% firm z listy Fortune 500. Natomiast każdego miesiąca wykonywany jest ponad miliard transakcji za pomocą Apple Pay – to dwa razy więcej niż rok temu. Apple Pay rośnie znacznie szybciej niż PayPal. Usługa jest już obecna w 47 krajach i wkrótce będzie możliwe korzystanie z niej jako dostępu do transportu miejskiego w Nowym Jorku i Chicago.

Tim Cook to twardy księgowy, a jego prawą ręką już w pełni oficjalnie stał się Jeff Williams, który również skupia się na optymalizacji i osiąganiu odpowiednich wyników. Firma z nadgryzionym jabłkiem to solidnie naoliwiona maszyna. Finansowo się to sprawdza, choć dla osób podchodzących z sentymentem do sprzętów, których użytkują i historii firmy, wygląda to znacznie mniej „szalenie”, „sexy”, „innowacyjnie” niż przed laty.

4

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko