Olbrzymie spadki Huawei w Polsce, Apple poza podium – wyniki sprzedaży smartfonów w Polsce

29/08/2019, 18:05 · · · 6

Apple z nietanimi iPhone’ami nigdy nie był w Polsce liderem rynku smartfonów. Jednak w ostatnim kwartale finalnie spadł z podium i nic nie wskazuje na to, by na to podium wrócił. Jednak to nie Apple najbardziej ucierpiało. Amerykański kryzys Huawei stał się bardzo odczuwalny dla marki w Polsce. O to dane z naszego rynku.

Rzeczpospolita dotarła do danych IDC za drugi kwartał 2019 roku w naszym kraju. To ciekawe informacje, ponieważ doszło do dwóch ważnych zmian. Od kwietnia do czerwca w Polskich kanałach sprzedaży pojawiło się 2,2 mln smartfonów, to 0,9% więcej niż rok wcześniej w analogicznym terminie. Rynek już więc nie rośnie, zmieniają się natomiast oczekiwania klientów, którzy chcą większych telefonów z lepszymi parametrami. 58% sprzedanych w tym czasie smartfonów posiadał ekran o przekątnej 6 cali lub większy, a 21% posiadało 128 GB wbudowanej pamięci.

To co jest najbardziej interesujące to jednak wyniki Huawei. W pierwszym kwartale tego roku firma mogła pochwalić się pozycją lidera według danych IDC. Te informacje budziły wiele kontrowersji, ponieważ od lat pozycję numer 1 ma Samsung, choć Huawei znacząco się do niej zbliżał. Dane IDC mówią o dostawie do punktów sprzedaży, a nie finalnej sprzedaży produktów, więc są inne niż te, które dostarcza na przykład GfK. Mimo tego, to wciąż jednak dane istotne dla rynkowego obrazu.

Huawe apple idc

źródło:Rzeczpospolita

Polacy przestraszyli się kłopotów Huawei

Huawei swoją pozycją się nie nacieszył. W drugim kwartale Huawei dostarczał już na rynek niecałe 25% wszystkich smartfonów trafiających do dystrybucji w tym czasie, to o 11 punktów procentowych mniej niż kwartał wcześniej. I znacznie mniej od Samsunga, który odpowiadał za 41,9% urządzeń. Szerokie portfolio smartfonów z średniej półki, mocny model S10 sprawiły, że Samsung tylko potwierdził, kto tu rządzi. Jednocześnie osoby, które nie decydowały się na Huaweia wybierały najwidoczniej głównie Samsunga lub Xiaomi. To Xiaomi stało się 3 siłą na naszym rynku z ponad 11% udziałów, prawie podwajając wynik z II kwartału 2018 roku.

Apple poza podium – a mogłoby być lepiej

Umocnienie się Xiaomi to spadek Apple na 3 pozycję. Firmy w ostatnich kwartałach osiągały podobne udziały w rynku. W kwartale zakończonym w czerwcu 2019 roku wyniki Apple były jednak znacząco słabsze niż Xiaomi. Apple według danych IDC nie rośnie. Wyjątkowy był ostatni kwartał 2018 roku, ale to było związane z premierą nowych modeli i zapewne też spadkiem cen na pozostałe modele oraz okresem świątecznym. Przy obecnych działaniach firmy w Polsce raczej trudno oczekiwać jakiejś konkretnej walki o klienta. Rynek jest dojrzały i ograniczony, ale jednocześnie elastyczny pod względem wyboru konkretnych marek – Apple spokojnie mogłoby podwoić swoje udziały.

No ale nie będę przecież uczył Tima Cooka robienia biznesu ;)

6

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko