Koniec wiz do Stanów Zjednoczonych. Czy opłaca się kupić iPhone’a w USA?

06/11/2019, 21:11 · · · 22

Od najbliższego poniedziałku 11 listopada nie będą obowiązywały wizy przy lotach do Stanów Zjednoczonych. Parę lat temu zakup elektroniki za Oceanem był niezwykle opłacalny. Obecne oszczędności w przypadku sprzętu Apple są raczej symboliczne, a w niektórych przypadkach nieopłacalne.

iPhone 11 wydaje się być dobrym weryfikatorem tego, czy opłaca się kupować sprzęt Apple w Stanach Zjednoczonych. Na pozór oszczędności są spore. 64 GB iPhone 11 wyceniany jest na 699 USD, czyli około 2692 PLN przy kursie 3,85 PLN w rzeczywistości nawet w internatowych kantorach będziemy musieli zapłacić kilka złotych więcej. iPhone 11 w Polsce kosztuje 3599 PLN. Oszczędzamy więc blisko 900 PLN, wydaje się być to całkiem sporo.

Niestety trzeba pamiętać, że ceny na stronie Apple, i generalnie w większości sklepów w Stanach Zjednoczonych, podawane są bez podatku stanowego. Ten różni się w zależności od staniu i wynosi kilka procent. Zakładając, że będziemy chcieli kupić iPhone’a w słynnym sklepie na Piątej Alei w Nowym Jorku to będziemy musieli dopłacić dodatkowe 57,67 USD, łącznie będzie to więc 756,67 USD, czyli 2913,52 PLN. To wciąż blisko 700 PLN taniej. I rzeczywiście, jeśli wybieramy się do Stanów Zjednoczonych to przy okazji taki zakup może mieć jakiś sens. Pamiętajmy jednak, że zmuszeni będziemy do zakupu innej ładowarki. W przypadku sprzedaży też możemy otrzymać niższą cenę za brak oryginalnej europejskiej wtyczki. W dodatku obowiązywać nas będzie jedynie roczna międzynarodowa gwarancja Apple. Kupując w Europie w tym Polsce mamy dwuletni okres gwarancji ze strony sprzedawcy.

Zakup w Stanach Zjednoczonych jest zupełnie nie uzasadniony w przypadku posiadania firmy. Jeśli nasz iPhone ma być telefonem służbowym to w Polsce cena netto wynosi 2926 PLN, czyli praktycznie tyle samo co w Stanach Zjednoczonych po podatku stanowym.

W Stanach Zjednoczonych wciąż można kupić wiele produktów w atrakcyjnych cenach, także tych elektronicznych. Część w Polsce jest nie dostępna w przystępny sposób lub kosztuje znacznie więcej niż w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie jednak coraz częściej wiele produktów debiutuje u nas równocześnie z premierą w Stanach Zjednoczonych, a ceny są zbliżone lub zawyżone wyłącznie ze względu na koszty logistyki i podatków.

22

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko